ملت ایران ذره‌ای از آرمان‌های خود عدول نمی‌کند

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: باور جمهوری اسلامی این است که برای دست یافتن به آرمان‌های اقتصادی ذره‌ای از آرمان‌های سیاسی خود کوتاه نخواهد آمد.

حجت‌الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی  در هفتمین همایش سالانه بسیج اساتید خراسان رضوی که در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد به تبیین موضوع اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار دارد پرداخت.

وی با اشاره به آیه ۱۱۲ سوره نحل «وَضَرَبَ اللّهُ مَثَلًا قَرْیَهً کَانَتْ آمِنَهً مُّطْمَئِنَّهً یَأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن کُلِّ مَکَانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللّهِ فَأَذَاقَهَا اللّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا کَانُواْ یَصْنَعُونَ» گفت: خداوند در این آیه به سرنوشت امتی اشاره دارد که نعمت های خدا در وجود امنیت و روزی فراوان را قدر ندانسته و خداوند نیز به دلیل کفران نعمت، گرسنگی و هراس را بر آنان وارد کرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با طرح این سؤال که چه چیزی باعث از بین رفتن آن زندگی زیبا و دوست‌داشتنی شده است، بیان داشت: تنها چیزی که می‌تواند چنین تفاوتی به وجود آورد عملکرد خود انسان‌هاست، کفر به نعمت‌های خداوند چنین نتیجه‌ای در بر خواهد داشت.

وی با بیان این که امروز ملت ایران یکی از مُسرف ترین ملت‌های دنیاست، تصریح کرد: استفاده از لفظ اسراف علاوه بر معنای عام آن که بر اسراف در مواد مصرفی دلالت دارد، در معنای کلان و اساسی آن مربوط به اسراف در تولید است.

حجت‌الاسلام بحرینی به مفهوم شاخص شدت انرژی اشاره کرد و افزود: به طور مثال، در کشورهای پیشرفته برای دریافت هزار دلار کالا، ۲ تا ۳ بشکه معادل نفت خام انرژی صرف می‌شود درحالی‌که این میزان برای کسور ما ۶/۱۳ معادل بشکه نفت خام است یعنی حدود ۵ برابر که وقتی در کنار کیفیت پایین کالای داخلی قرار می‌گیرد، این میزان صرف انرژی غیرقابل توجیه است.

وی با اشاره به شرایط خشک آب و هوایی کشور و کمبود آب، بیان داشت: با توجه به خشک بودن کشور به ویژه در شهر مشهد که سرانه آب برای هر فرد که حدود ۱۸ برابر کمتر از متوسط جهانی است، اقتصاد ما با این مدل مصرفی به جایی نخواهد رسید.

عضو اتاق فکر تبلیغ مخاطب اصلی طرح اقتصاد مقاومتی را دولت و مجلس دانست و اظهار داشت: با این وجود، مقام معظم رهبری با آگاهی از این که بدون دخالت مستقیم مردم و ایجاد یک مطالبه عمومی نمی‌توان این طرح را به مرحله عملیاتی نزدیک کرد، فرمان گفتمان سازی آن را صادر کردند.

وی به بالا بودن میانگین مصرف بسیاری از اقلام مصرفی و کم فایده اشاره کرد و گفت: در مقابل، شیر که متوسط مصرف جهانی آن ۳۰۰ کیلوگرم است در ایران به ۵۰ کیلوگرم رسیده و همچنین سویا که بسیار مغذی و مفید است و در جهان به طور متوسط حدود ۱۰ کیلوگرم مصرف می‌شود، در کشور ما نیم کیلوگرم مصرف می‌شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی، اتلاف انرژی در پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها را فاجعه‌بار توصیف کرد . خاطرنشان کرد: این وضعیت به قدری برای دشمن ما خوشحال کننده است که یکی از نمایندگان سنا در گزارشی می‌گوید دیگر ایران به تحریم‌های ما نیازی ندارد!

وی خطاب به اساتید بسیجی خراسان بزرگ، تأکید کرد:ما و شما به عنوان نخبگان دانشگاهی این وظیفه و تکلیف را به عهده‌داریم تا موضوع اقتصاد مقاومتی را برای مردم تبیین کرده و آنان را نسبت به این امر حساس کنیم.

حجت‌الاسلام بحرینی حمایت از مظلومان و دست‌یابی به انرژی هسته‌ای را بخشی از آرمان جمهوری اسلامی دانست و ادامه داد: هر ملت برای خود دو آرمان سیاسی و اقتصادی تعریف می‌کند که معمولاً در آرمان اقتصادی که بخشی از آن استقلال اقتصادی است، مشترک‌اند اما آرمان سیاسی آنان بسته به اعتقادات آن ملت متغیر است.

وی بیان داشت: کشور ما معتقد بر دین‌داری و صالح بودن حاکمان و مردم است و از طرفی نیز بر این اصل استوار است که برای دست‌یابی به آرمان‌های اقتصادی، ذره‌ای از آرمان‌های سیاسی خود عدول نکند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان این که اتفاقات رخ داده اخیر در عرصه سیاسی کشور را تعرض به آرمان‌ها نظام نمی‌دانم، عنوان داشت: دلیل این که رهبر معظم انقلاب در شرایط کنونی بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح نموده‌اند این است که احتمال لغزیدن پای مذاکره کنندگان ما وجود دارد و مقام معظم رهبری با این کار می‌خواهند بگویند که دولت، مردم و سیاستمداران آگاه باشید که معامله آرمان‌ها، معامله سوددهی نیست.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 14