کاهش ۲۷ درصدی بودجه ورزش و جوانان در دولت تدبیر

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر،رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی و عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر،رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی و عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط بودجه فرهنگی در سال ۹۳ مطلوب نیست و فقط یک افزایش ۵ درصدی در بودجه فرهنگی سال آینده وجود دارد که شامل برخی از بخش های فرهنگی می شود و بخش های بسیاری با کاهش چشمگیری هستند.

 حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی عصر روز گذشته۱۷  اسفند در دیدار با مجموعه خبرگزاری رسا در مشهد گفت: شرایط بودجه فرهنگی در سال ۹۳ مطلوب نیست و فقط یک افزایش ۵ درصدی در بودجه فرهنگی سال آینده وجود دارد که شامل برخی از بخش های فرهنگی می شود و بخش های بسیاری با کاهش چشمگیری مواجه هستند.

وی افزود: در بخش ورزش و جوانان بودجه ۲۷ درصد کاهش دارد و همچنین در بخش های حمایت از حوزه های علمیه نیز با کاهش چشمگیری روبه رو هستیم و این کاهش جدی است چرا که تاکنون با چنین کمبود بودجه ای در بخش فرهنگی مواجه نبوده ایم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این کاهش بودجه فرهنگی در شرایطی صورت می گیرد که یکی از مهم‌ترین دغدغه های رهبری نیز در همین موضوعات فرهنگی است گرچه این دغدغه فقط مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه به عنوان دغدغه ای ثابت در همه شرایط کشور از سوی رهبری گوشزد می شود.

وی در ادامه با مقایسه دغدغه های رهبری در زمینه موضوعات فرهنگی با دیگر بخش ها نیز اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در این سی و چند سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی مهمترین دغدغه شان در همین بخش است و در هیچ بخش دیگری این گونه دغدغه نداشتند که با این تعبیر بیان می شود که مسایل فرهنگی خواب را ازمن می گیرد.

وی ادامه داد: در موضوعات فرهنگی گستردگی پیام های رهبر معظم انقلاب به وضوح قابل مشاهده است به طوری که در بخش های دیگر وجود ندارد و مهمترین بخش که رهبر معظم انقلاب به آن توجه دارند با توجه به این که انقلاب ما انقلاب اسلامی است و باید مجموعه‌ای بتواند فرهنگ دینی را در کشور ما مطرح کند، نیز همین مسائل فرهنگی است.

دولت برای پاسخ به دغدغه‌های فرهنگی رهبر معظم انقلاب چه کرده است؟ 

 وی با بیان این که به غیراز حوزه های علمیه، مراکز دیگری برای اشاعه فرهنگی دینی در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: امسال با کاهش بودجه فرهنگی، حتی مجلس هم نتوانست اصلاحاتی را در این بودجه ایجاد کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بخش فرهنگی دینی نیز که انتظار می رود بودجه‌ها و خواسته‌ها برای این بخش تامین شود چرا که موضوعات فرهنگی با شعار و بیانیه انجام نمی شود و از سویی نیز این انتظار وجود دارد که متولیان دستگاه های حوزه علمیه در موضوعات فرهنگی به صورت پررنگ تر وارد بشوند و پاسخ مسائل را در عرصه های مختلف بدهند باید حاکمیت های زیر ساخت های لازم را برای این هدف تامین کند.

وی با بیان این که امروز متأسفانه مطالبات یک طرفه است، تصریح کرد: در حال حاضر حاکمیت و دستگاه‌های مختلف از حوزه‌های علمیه مطالبه دارند بدون این که توجهی به نیازهای آنان داشته باشند و درصدد تامین خواسته های آنان باشند.

اعتبارات همه حوزه های علمیه درسراسر کشور کمتر از یک دانشکده دانشگاه تهران  

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز اعتباراتی که برای همه حوزه های علمیه در سراسر کشور وجود دارد از یک دانشکده دانشگاه تهران کمتر است و این موضوع قابل دفاع نیست و از سویی در لایحه بودجه هم مجلس نمی تواند مداخله چندانی داشته باشد.

وی درادامه به بیان مقایسه کاهش بودجه های فرهنگی در سال های اخیر پرداخت و تصریح کرد: این بودجه در سال ۹۲ با کاهش ۲۷ درصدی نسبت به سال۹۱از سوی دولت مطرح شد و این درحالی که بودجه وقتی از مجلس عبور کرد با افزایش ۱۴ درصدی اصلاح شد و مجلس ۴۱ درصد بودجه را افزایش داد البته در این راستا ابتدا مجلس باید منابعی را برای این امر تعریف کند.

وی افزود: اما امسال مجلس نسبت به  افزایش لایحه بودجه نتوانست در بخش اختصاص بودجه فرهنگی سهم بیشتری داشته باشد و مشکلاتی پیش آمد و با واکنش های متفاوت برخی از نمایندگان دررابطه با حذف جدول زمینه بودجه فرهنگی مشهد مواجه شد و این جدول دوباره احیا نشد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان این که کاهش بودجه فرهنگی مشهد در سال ۹۳ یک تصادف نبوده است، تصریح کرد: امسال نامناسب ترین اختصاص بودجه فرهنگی در مشهد به ویژه در بخش های حوزه های علمیه، مراکز  دینی و موسسات فرهنگی دینی وجود دارد.

 وی با تأکید بر این که با توجه به کاهش بودجه فرهنگی، این کاهش بر اجرای برنامه های فرهنگی  به صورت اجتناب ناپذیر اثرگذار است، تصریح کرد: بعضی از فعالیت‌های فرهنگی در واقع بی مایه فطیر است و بدون توسعه زیر ساخت ها نمی شود توقعی از روند صعودی این فعالیت ها داشت.

وی ادامه داد:  در حال حاضر بعضی از مراکز حوزه‌های علمیه در مرحله افتتاح قرار دارند و باید ۱۰ تا ۱۵ درصد بودجه به آنها تعلق بگیرد تا این ساختمان ها به مرحله پایانی و بازگشایی برسند اما در بخش های عمرانی در سال ۹۳ با یک رکود مواجه می شویم  چرا که وقتی بودجه ای نباشد سعی بر آن می شود که طرح جدیدی نیز افزوده نشود.

وی درادامه با بیان این که حوزه های علمیه همه وابستگی شان به اعتبارت دولتی نیست، تصریح کرد: با مدیریتی که در خود حوزه های علمیه وجود دارد امید است که این مراکز بتوانند علی رغم کاهش بودجه فرهنگی در سال جدید، خودشان برنامه ریزی سودمندی در این راستا داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که دررابطه با تبلیغات تلویزیونی در حال حاضرهیچ قانونی در مجلس وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به ارائه بسته جدید طرحی از سوی مجلس به صدا و سیما می رود که در آن طرح این موضوع نیز پیش بینی شده است.

گستردگی تبلیغات مصرفی با سیر صعودی در صدا و سیما نادرست است

وی ادامه داد: امروز به دلیل مشکلات مالی که در صدا و سیما وجود دارد این تبلیغات نیز وجود دارد و در عین این که گستردگی تبلیغات مصرفی با این سیر صعودی نادرست است و پیدایش این مشکل به این خاطر است که دولت اعتباراتی برای فعالیت های صدا و سیما در بودجه ندیده است.

وی با بیان این که برطرف سازی این مشکل نیازمند خانه تکانی از سوی سازمان صدا و سیما است، تصریح کرد: بدین معنا که در حال حاضر نیروهای مازادی در صدا و سیما هستند که فرآیندهای پرهزینه ای را بر این سازمان تحمیل می کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر وقت آن است که صدا و سیما نیز در راستای اقتصاد مقاومتی این امر را به عنوان یک فرصت برای خودش تلقی کند و برنامه سازی صدا و سیما با شکل دیگری تدبیرشود  چرا که این تبلیغات خودش یک معضله فرهنگی است که به تدریج آسیب هایی را نیز به دنبال دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای در ادامه با اشاره به نقش رسانه ها دراجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها نیز تصریح کرد: اگر رسانه ها نتوانند در رابطه با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها وارد بشوند و فضا را آماده کنند کشور با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: در اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها، مسولین فضا را آماده کردند و مردم نیز از آنجا که نسبت به این امر سابقه ذهنی نداشتند، در ابتدا حس خوبی داشتند اما امروز مردم نسبت به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها با یک نگرانی مواجه هستند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این که در حال حاضر فضای رسانه ای باید به گونه ای شود که مردم از این موضوع نگران نباشند، تصریح کرد: این درحالی است که مجلس هم نسبت به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، نگران است و در این مسیر دولت با چالش های جدی مواجه خواهدشد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 7 =