گرفتاری امروز حوزه تمرکز طلاب و روحانیان در قم است/ وظیفه‌ای بالاتر از تبلیغ نیست

1_L_134212
حضرت آیت‌الله سبحانی با تأکید بر این‌‌که وظیفه‌ای بالاتر از تبلیغ نداریم، گفت: بنده طلبه و شاگرد امام راحل بودم، ماه رمضان شد، به امام خمینی(ره) گفتم می‌خواهم برای تبلیغ به کرمان بروم، ولی این تبلیغ من را از درس باز می‌دارد، امام خمینی(ره) فرمودند «میرزا هیچ چیز و هیچ امری برای طلبه بالاتر از تبلیغ نیست».
حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید، همزمان با شب میلاد حضرت زینب(س) در مراسم عمامه‌گذاری طلاب و مبلغان مدارس سفیران هدایت قم، گفت: برای من کمال افتخار است که در شب میلاد دخت امیرمؤمنان(ع) که مسؤولیت عاشورا را پس از برادر بزرگوارشان بر عهده گرفتند در محضر سفیران هدایت باشم.

وی با اشاره به آیه نفر ادامه داد: قرآن کریم می‌فرماید «گروهی از شهرستان‌ها به مرکز(مدینه) آمده، درس بخوانند و پس از آن به سوی قوم خود برگشته و آن‌ها را تبلیغ کنند»، این آیه دارای تفاسیر متفاوتی است، ولی ظاهر آیه می‌گوید گروهی از مردم به مرکز آمده درس بخوانند، ولی در آن‌جا در جا نزنند، بلکه برگشته و تبلیغ کنند.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این‌که یکی از گرفتاری‌ها حوزه ما این است که گروهی آمده درس خواندند ولی در قم در جا می‌زنند، اظهار داشت: افرادی که فعالیت علمی و مسؤولیت ندارند باید به تبلیغ بروند.

وی یاد‌آور شد: امروز مسأله تبلیغ بسیار مهم است، دشمن جوانان ما و ماهواره کیان خانواده‌ها را نشانه گرفته است، تکفیری‌ها که نیز ساخته و پرداخته غرب هستند تشیع را هدف گرفتند.

حضرت آیت‌الله سبحانی با تأکید بر این‌که در چنین شرایط حساس باید بتوان در مدت ۵ سال مبلغ تربیت کرد، بیان داشت: مبلغ باید حافظ قرآن حتی برخی از سوره‌ها، حدیث، اخلاق، فقه، بیان، ‌قرائت قرآن باشد تا بتواند جوانان، شیعیان به ویژه شیعیان دور افتاده کشور را هدایت کند.

وی تصریح کرد: مبلغان و سفیران‌ باید همانند یک پدر و مرد بزرگ جوانان و شیعیان را زیر پرهای خود بگیرید.

این مرجع تقلید، با اشاره با این‌که طلاب پس از اتمام درس برای تبلیغ به شهر خود برگردند، گفت: کسانی که در حوزه می‌مانند اگر مسؤولیت علمی دارند که هیچ، ولی کسانی که ندارند پس از اتمام درس‌شان نباید در حوزه بمانند.

وی یادآور شد: بنده طلبه و شاگرد امام راحل بودم، ماه رمضان شد، به امام خمینی(ره) گفتم می‌خواهم برای تبلیغ به کرمان بروم، ولی این تبلیغ من را از درس باز می‌دارد، امام خمینی(ره) فرمودند « میرزا هیچ چیز و هیچ امری برای طلبه بالاتر از تبلیغ نیست».

حضرت آیت‌الله سبحانی اظهار داشت: بنده نیز از آن زمان به تبلیغ علاقه‌مند شدم، اکنون نیز در ماه رمضان در مدرسه حجتیه منبر می‌روم و تفسیر می‌گویم، چرا که بالاتر از تبلیغ وظیفه‌ای برای ما نیست.

مفسر برجسته قرآن کریم، با تأکید بر این‌که مبلغان باید با جوانان محشور شده و به آن‌ها مسأله بگویند، خاطرنشان کرد: مبلغ باید اجمالا یک دوره فقه در دست داشته باشد، حفظ قرآن بسیار مهم است، سعی کنید در نماز‌ها خود سوره‌های متعدد بخوانید، این‌ها برای مردم جالب بوده و آن‌ها را به مساجد می‌کشاند.

وی افزود: تبلیغ بسیار مهم است، درس برای آموزش و بیان است، اگر بخواهیم خودمان را بسازیم این‌ همه تشکیلات و برنامه‌ها نمی‌خواهیم، این ‌همه درس خواند برای ساخت دیگران و حفظ ایتام آل محمد(ص) است.

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) بر ضرورت توجه مبلغان نسبت به جوانان تأکید کرد، گفت: شخصیت جوان هنوز تکمیل نشده است، در حالی که شخصیت پیر تکمیل شده و تغییر پیدا نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه رشته تبلیغ برنامه منظمی داشته و امیدواریم بتوانیم در مدت پنج سال یک مبلغی مسأله گو، حافظ قرآن، اهل معاشرت با مردم داشته باشیم تا برای دیگران الگو باشد.

حضرت آیت‌الله سبحانی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از زحمات حجت‌الاسلام نبوی و تلاش‌های وی برای تربیت مبلغان، یادآور شد: قبلا خبرهای خوشی شنیده بودم که اکنون هم شنیدم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 16