تقویت جناح فرهنگی مؤمن با توسعه مراکز تربیتی دینی امکان‌پذیر است

%d8%aa%d9%82%d9%88%db%8c%d8%aa-%d8%ac%d9%86%d8%a7%d8%ad-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af%db%8c-%d9%85%d8%a4%d9%85%d9%86-%d8%a8%d8%a7-%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b9%d9%87-%d9%85%d8%b1%d8%a7%da%a9%d8%b2-%d8%aa%d8%b1%d8%a8%db%8c%d8%aa%db%8c-%d8%af%db%8c%d9%86%db%8c-%d8%a7%d9%85%da%a9%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d9%be%d8%b0%db%8c%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%aaعضو کمیسیون فرهنگی مجلس حمایت از دستگاه‌های آموزشی و تربیتی را راهکاری برای حمایت از جناح فرهنگی مؤمن عنوان کرد و گفت: مراکزی همچون حوزه‌های علمیه ظرفیت‌های بسیاری در زمینه تربت نیروی کارآمد دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به نگرانی‌های اخیر رهبر معظم انقلاب در مورد موضوعات فرهنگی کشور گفت: دغدغه‌هایی که ایشان در دیدار اخیر خبرگان رهبری مطرح کردند، مسائلی نبود که ایشان به‌تازگی به آنها پرداخته باشند.

وی افزود: ایشان پیش از این به مناسبت‌های مختلف چندین بار این نگرانی‌ها را مطرح کرده بودند و اشاره داشتند که یک دغدغه اساسی در موضوعات فرهنگی دارند و تعابیری از قبیل تهاجم فرهنگی و شبی‌خون فرهنگی را بیان کرده بودند تا مسئولان متوجه مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد، بشوند.
این نماینده مجلس نهم به تبیین شاخص‌‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب در عرصه‌های مختلف فرهنگی پرداخت و اظهار کرد: در کنار این نگرانی‌ها، ایشان به صورت ریز شاخص‌هایی را مطرح کرده‌اند و به جرئت می‌توان گفت در گنجینه فرمایشات ایشان بسته‌ای از تذکرات فرهنگی و تحلیل وضعیت شاخه‌های مختلف فرهنگی وجود دارد.
وی با بیان اینکه تذکرات مکرر رهبر معظم انقلاب در مورد مسائل فرهنگی اقتضا می‌کند که مسئولان توجه جامع به این مسائل داشته باشند، گفت: نباید به این موضوعات به یک رویکرد شعاری اکتفا کنیم؛ جفاست که امروز با صدور بیانیه و ارائه چند سخنرانی نگرانی‌ها را برطرف شده بدانیم.
پژمانفر تذکرات رهبر معظم انقلاب در مورد مباحث اقتصادی را به عنوان تجربه‌ای از عملکرد مسئولان در سال‌های گذشته مطرح کرد و افزود: ایشان در مباحث اقتصادی به صورت مکرر مسئولان را به موضوع اقتصاد بدون اتکا به نفت توجه می‌دادند تا جامعه به سمتی برود که زیرساخت‌های اقتصادی در کشور توسعه یابد که در این زمینه تنها به شعار و نصب بنر در شهر اکتفا شد و امروز که فشارها و تحریم‌های غرب بیش از گذشته شده، در این فضا قرار گرفتیم که این یک ضعف است.
منتخب مردم مشهد در مجلس با تأکید بر اینکه امروز لازم است مهم‌ترین ویژگی‌های انقلاب اسلامی وارد بخش‌های فرهنگی شود، گفت: اسلام، قرآن و معارف اهل بیت(ع) این توانمندی را دارند که در این زمینه‌ها ورود کرده و برنامه ارائه دهند تا ضعف‌ها و نگرانی‌هایی که وجود دارد، حل و فصل بشود اما این یک عزم و اراده و برنامه دقیق می‌خواهد و لازم است دولت و مجلس با همه ظرفیت خود باید وارد این عرصه شوند.
وی اظهار کرد: بنده به عنوان عضو کمیسیون فرهنگی و مسئول کارگروه هنر، گردشگری و رسانه مجلس اعلام آمادگی می‌کنم که تلاش خود را برای به کارگیری ظرفیت‌های کمیسیون و مجلس در جهت اجابت این خواسته پردغدغه و دلسوزانه رهبر معظم انقلاب که سالیان سال ادامه داشته، انجام دهم تا با تعامل سازنده دولت و مجلس بتوانیم قدمی در جهت رفع این مشکلات برداریم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مشکلات فرهنگی را نمی‌توان با اقدامات محدود بع نتیجه رساند، گفت: اگر مشکلات اقتصادی و معیشتی برای مردم پیش بیاید، مسئولان با چند اقدام در مدت‌زمان کوتاهی مشکلات را مدیریت می‌کنند، اما مسائل فرهنگی این‌گونه نیست و نمی‌توان در زمان کوتاهی به حل مشکلات این عرصه پرداخت.
وی افزود: وقتی سبک زندگی مردم ما، اسلامی نباشد، طبیعتاً نمی‌توان با شعار مسائل را حل و فصل کرد؛ لازمه‌اش این است که سال‌ها تلاش شود تا فرهنگ زائل شده، به زندگی مردم بازگردد؛ رسیدن به این نقطه کار سختی است اما پیشگیری و اقدامات سریع در این عرصه مؤثرتر از درمان معضلات ایجادشده خواهد بود.
پژمانفر حمایت از دستگاه‌های آموزشی و تربیتی را راهکاری برای حمایت از جناح فرهنگی مؤمن عنوان کرد و گفت: آنچه می‌تواند در این موضوع مؤثر و کارگشا باشد، این است که از منابع و دستگاه‌های دست اولی که نیروهای انسانی تربیت می‌کنند، حمایت شود.
وی ادامه داد: حوزه علمیه و سایر مراکز فرهنگی ـ دینی توانمندی‌های بسیاری در زمینه تربیت نیروی کارآمد در زمینه‌های مختلف دارند اما متأسفانه امسال در لایحه بودجه، کم‌ترین نگاه به این مراکز شده که این مسئله نقص بودجه‌ای ماست؛ حوزه‌های علمیه به عنوان مرکزی که زیرساخت‌های تربیت نیروی فعای دینی در آن فراهم می‌شود، مورد توجه قرار نگرفته است.

این نماینده مجلس نهم با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه نباید دولتی شود و به عنوان زیرمجموعه دولت فعالیت کند، گفت: علی‌رغم این مسئله، دولت‌ها موظف هستند که زیرساخت‌های فعالیت‌های حوزوی را فراهم کنند که این کار صورت نگرفته است.
وی اظهار کرد: اگر بخواهیم در عرصه سینما، قصه‌نویسی، هنرهای نمایشی و هنرهای تجسمی به سمت ارائه آثار دینی برویم، لازم است که از مراکز تربیتی و آموزشی دینی حمایت کنیم تا بتوانیم آثار قابل توجهی در این عرصه‌ها داشته باشیم.
پژمانفر با اشاره به برگزاری جشنواره مردمی عمار گفت: چند سال است که در عرصه سینما، ظرفیت‌های متدینی ورود پیدا کرده‌اند که حرف‌هایی برای گفتن دارند که لازم است از این ظرفیت‌ها بیش از این، حمایت شود و فرصت در اختیار آنها قرار گیرد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: توسعه مراکز آموزشی و تربیتی و ایجاد زمینه برای ظهور و بروز این ظرفیت‌ها، از مسائلی است که در جهت رفع نگرانی‌های فرهنگی کمک‌های بسیاری می‌کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 15