آمار تکان‌دهنده جدایی در سال ۹۲ / افزایش ۲۵ درصدی طلاق در مشهد

مدیر کل ثبت احوال خراسان رضوی از آمار تکان‌دهنده جدایی در سال ۹۲ خبر داد
بیشترین علت جدایی در مشهد، اعتیاد همسران است

وقتی صحبت از آمار تکان‌دهنده به میان می‌آید، ذهن‌ها به دنبال آمار تخریب ناشی از حوادث مختلف یا پایان زندگی انسان‌ها بر اثر حادثه‌ای می‌رود. غافل از اینکه در پشت دیوار‌های شهرمان چه بی‌صدا هزاران زندگی خراب می‌شود، چندین هزار نفر به نقطه پایانی زندگی می‌رسند و سیل بی‌خانمانی برای کودکان معصومی می‌ماند که از کودکی طعم تلخ جدایی را می‌چشند و تا بزرگ‌سالی آفت‌های ناشی از زخم کهنه جدایی را به‌اجبار به جان می‌خرند. از طرفی خانواده ازهم‌پاشیده پس از رسیدن به نقطه پایان، آغازی می‌شود برای هزاران معضل و آسیب اجتماعی.
در این میان و بنا به آمار رسمی، ۳۹ درصد طلاق ها در مشهد در دوران عقد اتفاق می افتد و ۳۴ درصد جدایی ها نیز به دلیل اعتیاد همسراست. با این حال آمارها واقعا نگران کننده است، به گونه ای که تنها در سال جاری، ۹هزار و ۷۷۵‌طلاق ‌در مشهد به ثبت رسیده است و وقتی از اداره‌کل ثبت احوال خراسان رضوی جزئیات بیشتر ازدواج‌ها و طلاق‌های سال‌۹۲ را جویا شدیم، تازه ابعاد نگران‌کننده این موضوع آشکار شد.
ثبت ۸۸۸طلاق در هرماه از سال‌۹۲ در مشهد
در این‌باره نیری، مدیرکل ثبت‌احوال خراسان رضوی، در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به ثبت ۹هزار و ۷۷۵طلاق در ۱۱ماهه سال‌۹۲ در مشهداز افزایش ۲۵‌درصدی طلاق در این شهرخبر می‌دهد که این افزایش در مقایسه با سال‌۹۱ صورت گرفته است. با حسابی سرانگشتی در طول ۳۳۶‌روز ۱۱‌ماهه سال جاری، روزانه به طور متوسط ۲۹ و ماهیانه ۸۸۸طلاق در مشهد به ثبت رسیده است.
این مقام مسئول به خبرنگار ما از افزایش طلاق در سطح استان خراسان رضوی نیز خبر داد که البته میزان آن از مشهد کمتر بوده و در ۱۱‌ماهه سال جاری با ثبت ۱۵هزار و ۶۱۲‌طلاق، میزان افزایش آن ۱۷‌درصد از سوی اداره‌کل ثبت احوال گزارش شده است. درواقع در سطح استان خراسان رضوی نیز به طور متوسط روزانه ۴۶ و ماهیانه بیش از هزار و ۴۱۹طلاق به ثبت رسیده
است.
کاهش ازدواج؛ روی دیگر سکه
همه ماجرا فقط مربوط به افزایش طلاق نیست. کاهش ازدواج نیز در کنار نمودار صعودی طلاق بر نگرانی‌ها می‌افزاید؛ کاهشی که میزان آن را مدیر‌کل ثبت احوال خراسان رضوی در مقایسه با سال گذشته، در سطح استان ۶/۳و در مشهد۹/۲درصد اعلام
می‌کند.
به گفته نیری، در ۱۱ماهه سال جاری در مشهد ۳۱هزار و ۴۹۰ازدواج به ثبت رسیده، در‌حالی‌که در مدت مشابه سال گذشته این میزان ۳۲‌هزار و ۴۳۶ازدواج بوده است. همچنین در ۱۱ماهه سال جاری در سطح خراسان رضوی، ۶۶هزار و ۱۴۶ازدواج صورت گرفته‌ است، در‌حالی‌که در مدت مشابه سال گذشته این رقم، ۶۸هزار و ۶۳۹‌ازدواج بوده است.
مسئولان پاسخ‌گو باشند
مرور این آمار‌ها که در ماه‌های پایانی هرسال اعلام می‌شود، یک‌بار دیگر اقدامات دستگاه‌های متولی را زیر سوال می‌برد که چرا فکری به حال تحکیم بنیان خانواده‌ها و جلوگیری از فروپاشی آن‌ها نمی‌کنند؟ سال گذشته و درست در زمانی که خراسان رضوی رکورددار طلاق در کشور شد، خیلی‌ از مسئولان هنوز اقداماتشان به نتیجه نرسیده‌، « طرح جامع خانواده پایدار» را در بوق و کُرنا کردند و شعار کمک به خانواده‌ها برای حفظ زندگی و کاهش طلاق را سر دادند، اما درست چندماه بعد از اوج گرفتن صحبت‌‌ها درباره افزایش نگران‌کننده آمار طلاق در خراسان رضوی، طرح خانواده پایدار راه به جایی نبرد و با تعطیلی اجرای آن، باز هم نوک تیز پیکان انتقاد‌ها به سوی متولیان فرهنگی نشانه رفت که چرا موضوع به این مهمی را به غبار فراموشی سپرده‌اند. با توجه به برنامه‌هایی که در این طرح درنظر گرفته شده بود، بی‌شک اگر همت مسئولان بود، حالا به جای آمار حدود ۱۰‌هزار نفری طلاق در پایتخت معنوی کشور و افزایش ۲۵‌درصدی آن، می‌توانستیم شاهد فروپاشی کمتر خانواده‌های شهرمان باشیم.

منبع :شهرارا






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + 5 =