مجمع عمومی جامعه مدرسین گامی در جهت یکپارچگی حوزه است

مدیر حوزه‌های علمیه مجمع عمومی جامعه مدرسین را یکی از مطالبات قطعی رهبری دانست و گفت: پس از سفر پر خیر و برکت رهبری به قم و با رایزنی با مراجع تقلید اراده تشکیل مجمع عمومی جامعه مدرسین شکل گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه چهارشنبه شب در مراسم افتتاحیه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفا برگزار شد، با تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س)،‌ فلسفه تشکیل مجمع عمومی جامعه مدرسین را مورد توجه قرار داد و گفت: از گذشته نگاه برای تشکیل این مجمع در جامعه مدرسین وجود داشت.

وی با بیان این‌که در اساسنامه جامعه مدرسین به تشکیل مجمع عمومی تصریح شده بود، مجمع عمومی را یکی از مطالبات قطعی رهبری خواند و ابراز کرد: پس از سفر پر خیر و برکت رهبری به قم و رایزنی با مراجع تقلید اراده تشکیل مجمع عمومی جامعه مدرسین شکل گرفت.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به شرایط پذیرش مجمع عمومی جامعه مدرسین، اظهار کرد: این مجمع از کل اساتید حوزه تشکیل نشده و تنها از میان اساتیدی که سابقه حداقل هفت سال تدریس در سطوح عالی و خارج را دارند عضو پذیرفته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که مجمع عمومی جامعه مدرسین همه ساله افراد جدیدی را می‌پذیرد، افزود: قطعا در سال‌های آینده اساتید واجد شرایطی به این جمع اضافه خواهند شد.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بیانات رهبری مبنی بر گسترش جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، خاطرنشان کرد:‌ رهبری فرمودند؛ لزومی ندارد که شورای مرکزی بزرگ شود اما باید آن شورا متکی به یک قاعده بسیار وسیع و بزرگ شود.

امام جمعه قم ادامه داد: رهبری فرمودند جامعه مدرسین یک نهاد بی بدیل است، اگر بخواهیم جامعه مدرسین را به یک مجموعه دیگر تبدیل کنیم واقعا ضرر کرده‌ایم.

آیت‌الله حسینی بوشهری در ادامه با بیان این‌که تلاش کردیم تا یکپارچگی در حوزه به وجود آید، گفت: طی جلساتی که گذاشتیم هدفمان این بود که جامعه مدرسین باشد با یک دامنه و قاعده بزرگ که به هم کمک کنند و خروجی این دیدگاه‌ها نقش آفرینی حوزه باشد.

وی با اشاره به این‌که برای تشکیل مجمع عمومی جامعه مدرسین خدمت مراجع تقلید رسیدیم و اساسنامه را عرضه کردیم، اظهار کرد:‌ البته ما بی توفیق بودیم و نتوانستیم آنگونه که مد نظر بود خدمت بزرگان باشیم از این رو جامعه مدرسین به اساسنامه قبلی برگشت، یعنی به جای این‌که مجمع عمومی تشکیل دهد بنا شد آنچه که رهبری فرمودند مجمع عمومی مرتبط با جامعه مدرسین تشکیل شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که برخی از بزرگان به قید مرتبط اشکال داشتند و بر حیثیت استقلالی تأکید می‌کردند، ابراز کرد:‌ البته ما حاضر شدیم قید مرتبط را نیز در اساسنامه حذف کردیم تا بتوانیم یک وفاقی ایجاد کنیم اما متأسفانه نشد و ما هم جدا متأسفیم که این کار انجام نشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که مجمع عمومی فعلی مربوط به جامعه مدرسین و در راستای فرمایشات رهبری است،‌ افزود:‌ افزون بر اساتیدی که دعوت شده‌اند اعضای جامعه نیز عضو این مجمع هستند.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری تبیین و گسترش اسلام ناب را از اهداف مجمع عمومی دانست و گفت: تبیین و دفاع از قرآن و عترت(ع) و ارزش‌های اسلامی، تبیین مبانی نظام اسلامی و ولایت فقیه و دفاع از آن، ایجاد زمینه مناسب برای تحقق،‌ رشد و بالندگی حوزه‌های علمیه و نظام روحانیت، تعمیق مسائل اخلاقی، ساده زیستی و تحکیم اصول تقوا در طلاب، آماده ساختن طلاب برای تحقیق، پژوهش،‌ تبلیغ و دفاع در برابر شبهات را از دیگر اهداف این مجمع برشمرد.

امام جمعه قم مدت عضویت در هیأت رییسه مجمع عمومی را دو سال خواند و افزود: البته افرادی که عضو بودند می‌توانند دوباره نیز در اتنخابات شرکت کنند.

آیت‌الله حسینی بوشهری، انتخاب اعضای هیأت رییسه، ‌آسیب شناسی مسائل حوزه و ارائه آن به شورای عالی جامعه مدرسین و حوزه علمیه و مدیریت حوزه‌های علمیه، پیگیری منویات رهبری و مراجع تقلید، پیشنهاد افراد واجد صلاحیت برای جامعه مدرسین، برگزاری جلسات مجمع عمومی سالیانه،‌ ارائه راهکارهایی برای پیشرفت حوه علمیه، تغییر اساسنامه و استماع و اظهار نظر نسبت به عملکرد سالیانه هیأت رییسه را از وظایف و اختیارات مجمع عمومی جامعه مدرسین ذکر کرد.

وی با بیان این‌که اساتید روزانه با طلاب فراوانی سر و کار دارند و با آسیب‌ها و نقایص حوزه از هر کسی بیشتر آشنا هستند، ابراز کرد:‌ اساتید مطمئن ترین کانال ارتباطی با تصمیم گیرندگان حوزه هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که جامعه مدرسین با تشکیل مجمع عمومی رویش پیدا خواهد کرد، اظهار داشت: افرادی از مجمع عمومی می‌توانند وارد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شوند.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که مجمع عمومی با امکانات جامعه مدرسین به کار خود ادامه می‌دهد، گفت: این مجمع دارای پشتوانه جامعه مدرسین است و این گونه نیست که این مجمع تشکیل و به امید خدا رها شود.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان با تأکید بر این‌که ما دوست داشتیم و داریم که حوزه یکپارچه بماند، اظهار کرد: اختلاف سلیقه هست اما اختلاف هدف نیست.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 16