طلاب شور و نشاط را در جامعه نهادینه کنند

  حوزه های علمیه به عنوان متولیان نشر تعالیم دینی، باید شادی و نشاط را در بین مردم ایجاد نمایند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام عزیزی، استاد درس اخلاق مدرسه علمیه حضرت زینب (س) در جلسه اخلاق ویژه کادر این مدرسه که با محوریت رساله حقوق امام سجاد (علیه السلام) برگزار شد، با اشاره به گرایش جامعه نسبت به نشاط و شادابی، اظهارداشت: وظیفه طلاب حوزه های علمیه این است که با استفاده از آیات و روایات شاخصه‌های شادی آفرینی را استخراج کرده و در جامعه نهادینه کنند.

وی بابیان اینکه نوع خوراک، پوشاک، رنگ ها، گفتار و… در ایجاد شادی و غم مؤثرند، اظهارداشت: به عنوان نمونه خوردن کشمش، مویز، انگور و… از جمله  موادی است که استفاده آن در ابتدای روز می‌تواند شادابی و آرامش را تا آخر روز به فرد هدیه کند.

این استادحوزه، در پایان بر ایجاد نشاط با استفاده از ادبیات مناسب تأکید کرد و گفت: متأسفانه برخی از افراد با استفاده از کلمات ناامید کننده نه تنها روحیه خود را خراب می‌کنند، بلکه با القاء انرژی منفی، زمینه ناامیدی را در جامعه بوجود آورده و نشاط را کمرنگ می‌کنند؛ در حالی که مؤمن واقعی همیشه شاداب است .

همت بلند؛ لازمه رسیدن به افق های طلبگی

حجت الاسلام عزیزی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: فردی که در صدد رسیدن به آرمانهای والاست، باید سبک زندگیش را بر پایه اهمیت هدف، تنظیم و با اراده قوی برای رسیدن به مقصود تلاش نماید.

وی با اشاره به روایات متعدد از معصومین (علیهم السلام) درباره اهمیت علم و عالم، بر لزوم پر رنگ شدن معنویت در زندگی  طلاب و بهره گیری ازعبادت سحرگاهان تأکید کرد و یادآور شد: علمی که در کنارش معنویت نباشد، عین سقوط است و فرشتگان الهی نیز به طالب علمی روی می‌آورند که در سراسر زندگیش عطر و بوی معنویت استشمام شود.

این استاد اخلاق، نمره گرایی ، مدرک گرایی و… را از آسیب های موجود در مراکز علمی عنوان و خاطر نشان کرد: برای سیر در این مسیر پرپیچ و خم، باید مجهز به نور معنویت، عطش عبادت و انرژی مضاعف شد و دانست که صرف کسب نمره راهگشا نیست.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 9