آیت‌الله یزدی : مجمع عمومی جامعه مدرسین پاسخ به مطالبات رهبری و مراجع است /شرایط امروز تبلیغ/اهداف تشکیل حوزه های علمیه

  رئیس شورای عالی جامعه مدرسین گفت: تشکیل مجمع عمومی جامعه مدرسین پاسخ به مطالبات مقام معظم رهبری و مراجع تقلید است.  به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محمد یزدی در مراسم افتتاحیه مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به این که مراجع معظم  تقلید  وعلما فراز و نشیب های بسیاری را از دوران پیش از انقلاب شاهد بودند، اظهار داشت: این بزرگان با تدریس و رفتارهای خود تعلیم و تهذیب طلاب را برعهده داشته و پس از آن ها اساتید بیشترین نقش را در اداره کردن حوزه های علمیه ایفا کردند.

وی تصریح کرد: اساتید روح حوزه را اداره می کنند و موجب زمینه سازی ارتقای علمی و اخلاقی طلاب می شوند.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با بیان اینکه رفتار اساتید در تهذیب و تربیت طلاب نقش مهمی دارد، گفت: تعلیم مستقیم اساتید، به شکل تدریس کتب است، اما نحوه رفتار، کردار و گفتار آن ها نیز موجب تربیت غیرمستقیم طلاب می شود.

*طلاب از اساتید سرمشق می گیرند

آیت الله یزدی با تاکید بر اینکه طلاب از اساتید سرمشق و الگو می گیرند، افزود: وقتی طلاب نظم، انصاف در نقد، حفظ شئونات و میزان مطالعه اساتید خود را مشاهده می کنند حتما از این رفتارها الگوبرداری خواهند کرد.

وی در ادامه شاکله حوزه را عبارت از مراجع، اساتید و طلاب دانست و گفت: نیازمندی های فیزیکی نظیر  مدارس و مکان تدریس، کتب و منابع ابراز و وسایلی هستند که در حقیقت جان حوزه از آن ها منشا می شود.

*مباحثه امتیاز ویژه حوزه

نائب رئیس خبرگان رهبری یکی از امتیازهای مهم حوزه های علمیه را وجود روحیه پرسش گری و مباحثه طلاب با اساتید عنوان کرد و ابراز داشت: از طریق مباحثه معلومات اساتید و طلاب پرورش داده می شود برخلاف سبک های دانشگاهی که صرفا اساتید گوینده هستند و پس از طی چند ترم، به دانشجویان مدرک داده می شود.

*اهداف تشکیل حوزه های علمیه

آیت الله یزدی در ادامه با اشاره به اهداف حوزه های علمیه، اظهار داشت: حفظ معارف و علوم اسلامی؛ و ایستادگی در مقابل بدعت ها و تصرفات در دین از مهم ترین اهداف حوزه ها است.

وی با اشاره به ابلاغ معارف اسلام به بشریت از طریق حوزه های علمیه، گفت: حوزه های علمیه با پرورش شاگردان و تربیت طلاب، علاوه بر مبارزه با بدعت ها به ابلاغ پیام دین می پردازد.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با بیان این که در گذشته علما نمی توانستند در مورد قصاص و اجرائیات حدود شرعی اقدامی داشته باشند، اظهار داشت: در گذشته دستگاه قضاییه و مجریه در اختیار حکومت طاغوتی بود و در آن شرایط علما در حد توان خود به تبلیغ می پرداختند و اختیار زیادی برای نقش آفرینی و معرفی پیام اسلام به جوامع نداشتند.

آیت الله یزدی با تاکید بر این که امروز در شرایطی زندگی می کنیم که ید فقهای الهی و اسلامی باز است و حاکمیت در اختیار روحانیت می باشد، ابراز داشت: امروز برای نظم امور از طریق خبرگان رهبری، یک نفر تعیین شده که توان اداره کشور ۷۰ میلیونی را به خوبی نشان داده است.

*شرایط امروز تبلیغ

وی با بیان این که امروز شرایط برای ابلاغ پیام اسلام فراهم است و وظایف ما نیز گسترش یافته است، گفت: امروز بیش از یک میلیارد نفر نیازمند ابلاغ پیام دین از سوی حوزه های علمیه هستند.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین افزود: امروز وظیفه ما ابلاغ معارف اصیل اسلام و شیعه به امت اسلام است و در این راه باید با تکیه و استفاده از ظرفیت افکار جمعی به هدف خود دست پیدا کنیم.

آیت الله یزدی تصریح کرد: جامعه مدرسین در طول تاریخ خود به شکل جمعی فعالیت کرده و به قدر توان به وظایف خود عمل نموده است.

*مجمع باید دوسال قبل تشکیل می شد 

وی تشکیل مجمع عمومی جامعه مدرسین را پاسخ به مطالبات مقام معظم رهبری و مراجع تقلید عنوان کرد و گفت: امروز این مجمع تشکیل و اساسنامه نیز تدوین شد، اما باید حداقل دوسال قبل این جلسه تشکیل می شد.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین در پایان ابراز امیدواری کرد: با تشکیل مجمع عمومی جامع مدرسین و انتخاب اعضای هیئت رئیسه، خدمت بهتر و بیشتری به اسلام و انقلاب ارائه کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 11