آیت اللّه العظمی صافی؛فاطمیه عاشوراست

   حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در پیام خود به سومین سوگواره «نگین شکسته» در مشهد مقدس با تا کید بر عظمت فاطمیه، آن را فریاد بر سر ظالمان، جهاد،روز حکومت الهی حضرت مهدی (عج) غدیر و عاشورا بیان کردند.

 به گزارش خبرگزاری حوزه، پیام این مرجع تقلید بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اللّهم صلّ علی محمّد و أهل بیته و صل علی البتول الطاهره الصدیقه المعصومه التقیه النقیه الرضیه المرضیه المظلومه المقهوره، المغصوبه حقّها، الممنوعه إرثها، المکسوره ضلعها، المظلوم بعلها، المقتول ولدها، فاطمه بنت رسولک و بضعه لحمه، حبیبه المصطفی و قرینه المرتضی و علی أبیها و بعلها و بنیها.

عرض ادب و احترام دارم به عزیزانی که در این محفل با عظمت و باشکوه شرکت کرده و خدمتگزاری به آستان نورانی فاطمی شامل آنها شده است.

حقیر با زبان الکن و بیان ناقص و با اعتراف به بضاعت مزجاه، در خود نمی بینم که عرضی داشته باشم؛ فقط از باب اینکه اسم حقیر در زمره جارو کشان و خادمان بارگاه ملک پاسبان آستان مقدّس فاطمی ثبت شود، عرض اخلاص و چاکری می نمایم:

أهدت سلیمان یوم النَّحل نملته ******** رِجلَ الجراد الّتی قَد کان فی فیها

تـرنّـمت بفصیح القول و اعتذرت ******** إنّ الهـــــدایا عَلی مِقـدارِ مُهدیها

حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها در حقیقت نسخه مطابق با اصل پدر بزرگوار خودش حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله هستند و در بین اهل بیت علیهم السلام، مقام و عظمت خاصی دارند که همه ائمه علیهم السلام به وجود ایشان افتخار می‌کنند.

آن وجود مقدّس برای همه اهل بیت علیهم السلام حجت است، یعنی برای حقانیت خودشان و برای بطلان غاصبان و ستمگران به وجود آن بزرگوار احتجاج می‌کنند. همه اهل بیت علیهم السلام حجت هستند، ولی حضرت زهرا سلام الله علیها از این جهات، حجیّتش از همه بیشتر است.

ایشان، امامت به معنای علم و هدایت را حائز بود و به عنوان بانوی اول اسلام در عفاف و عصمت و کرامت، وجودش الگو و اسوه است. حضور در جاهایی که مختص به مردان است برای بانویی مانند او تنازل از مقام اجل و امنع و اقدس اوست.

یکی از معجزات حضرت زهرا علیهاالسلام خطبه بالبدیهه آن حضرت بود که در آن جوّ اختناق و کودتای بزرگی که شده بود، با آن مصیبت جانکاه و عظمای ارتحال نبیّ گرامی اسلام و مصایب دیگر، این خطبه را که در اوج فصاحت و بلاغت است انشاء فرمود.

فضایل آن حضرت بسیار زیاد است؛ همین حدیث مشهور که «إِنَّ اللهَ تَعالى یَغْضبُ‏ لِغَضَبِ‏ فَاطمهَ وَ یَرْضَى لِرِضَاهَا» در عین اختصار، معنای والا و مهمی دارد. حقائق مهم ولایی تا حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از این روایت استفاده می‌شود.

در حدیث دیگری داریم که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله هنگامی که می‌خواستند حبیبه خود را دلداری و تسکین خاطر بدهند می‌‌فرمودند:

«أبشری یا فَاطِمه إنّ المَهْدِیّ منک»

این بسیار مهم است که شخص اول عالم امکان، برای آرامش روان و آماده‌ساختن دختر عزیز خود برای تحمّل مصایبی که پیش می‌آید این‌گونه دلداری می‌دهند که مهدی از توست، یعنی همه از تو و برای توست و سیر جهان به سوی تو، و پیروزی حق بر باطل و نور بر ظلمت برای تو است.

نکته مهم دیگری که باید عرض شود گرامی‌داشت فاطمیه است. مواضع فاطمه سلام الله علیها، سیره و زهد فاطمه، عبادت فاطمه، علم و حکمت فاطمه علیها السلام باید همیشه جزء برنامه‌ها باشد و در سخنرانی‌ها، تألیفات و در هر فرصت مناسبی باید آن را بازگو کرد.

باید در این فاطمیه‌ها، شخصیّت ملکوتی آن حضرت تجلیل و تعظیم شود. امروز ما به تأسی به آن بانوی بزرگ اسلام احتیاج داریم. جامعه ما به پیروی از روش همسرداری و تربیت فرزند – که آن حضرت بهترین طریقه و روش را داشتند- احتیاج دارد. کلمات آن حضرت باید سرمشق زندگی همه بانوان و بلکه مردان باشد.

آری! فاطمیه یک تاریخ است، ‌فاطمیه یعنی فریاد بر سر ظالمان، فاطمیه یعنی جهاد و فاطمیه یعنی روز حکومت الهی حضرت مهدی علیه السلام.

و هم باید گفت: فاطمیه عاشوراست، ‌فاطمیه شب قدر است، فاطمیه غدیر و نیمه شعبان است و فاطمیه یعنی روز پیروزی حق بر باطل.

و شما خدمتگزاران با اخلاص، قدر و منزلت خود را بدانید و خدا را بر این نعمت بزرگ و بر این سِمَت فاطمی شاکر باشید و خادمین سوگواره «نگین شکسته» که در شهر مقدّس مشهد در جوار مضجع نورانی حضرت ثامن الائمه علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء برگزار می شود بر این افتخار بزرگ بر خود ببالند و قدردان آن باشند.

درود خداوند بر فاطمیون. سلام و رحمت خداوند بر هیئت های عزادار فاطمی و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

لطف الله صافی

۱۲ جمادی الاولی ۱۴۳۵






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 17