طرح صالحین؛ بستر رشد همگان در عرصه ولایت‌مداری را فراهم کرده است

%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%d8%b5%d8%a7%d9%84%d8%ad%db%8c%d9%86%d8%9b-%d8%a8%d8%b3%d8%aa%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d9%87%d9%85%da%af%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%b9%d8%b1%d8%b5%d9%87-%d9%88%d9%84%d8%a7%db%8c%d8%aa%e2%80%8c%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%b1%d8%a7-%d9%81%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%85-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b3%d8%aa

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) با بیان اینکه طرح شجره طیبه صالحین بستر رشد همگان در عرصه ولایت‌مداری را فراهم کرده است، ابراز کرد: امور پیچیده تربیتی نیازمند زمان است و با گذشت زمان به نتیجه می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدجواد نظافت، در مراسم تجلیل از برترین‌های شجره طیبه صالحین بسیج سپاه امام رضا(ع) که پنج‌شنبه، ۲۲ اسفندماه در مجتمع آیه‌های مشهد برگزار شد، با بیان اینکه شجره طیبه صالحین تجلی ولایت در همه عرصه‌ها و ابعاد آن است، اظهار کرد: ولایت طرحی برای زندگی است که همه شئون جامعه، خانواده، فرد، زندگی و فکر انسان را در بر می‌گیرد، لذا برای اجرای گسترده تبعیت از ولایت، طرح صالحین طراحی شده است.

وی با بیان اینکه اگر انسان‌های ولایت مداری که خدا را ولی خود انتخاب کردند، افزایش یابد؛ جامعه از تاریکی‌ها رها شده و خداوند بر اساس سنت خود اسباب این امر را فراهم می کند، ابراز کرد: مکانیزم خداوند برای رهایی انسان از تاریکی‌ها در آیه ابتدایی سوره ابراهیم(ع) «الَر کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ، الف لام راء کتابى است که آن را به سوى تو فرود آوردیم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاریکی ها به سوى روشنایى بیرون آورى به سوى راه آن شکست ناپذیر ستوده» آمده است.

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) تصریح کرد: بر اساس این آیه، قرآن در کنار ولی خدا یعنی وجود پیامبر(ص)، انسان را از تاریکی‌ها رها و به سمت نور هدایت می‌کند؛ در واقع انسان با قرآن به تنهایی نمی‌تواند از تاریکی‌ها بیرون بیاید.

نظافت ادامه داد: کسی که پرودگار را ولی خود انتخاب کرده است، باید در برابر ولیش، یعنی پیامبر(ص) و جانشینان بر حق ایشان، از آن جهت که خداوند از او می خواهد سر تعظیم و تسلیم فرو آورد و زندگی خود را با الگو قراردادن آنها در مسیر نور طی کند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: از آن جهت که خدا اولی برای مومنان است، ولی بر مردم را انتخاب کرده و می‌فرماید که این پیامبر(ص) نیز از جانب من اولی برای شماست. پس چون من به عنوان انسان، خود و خدا را دوست دارم، آنچه را که او برای من برمی گزیند با اختیار و اراده کامل می پذیرم.

وی رابطه مردم با ولی خدا را یک رابطه دوستانه دانست و ابراز کرد: از آن جهت که ولی، یعنی پیامبر(ص) و امام علی(ع) به وجود من مومن، از خودم، آگاه‌تر و مهربان‌تر هستند؛ پس من وجودم را در اختیار امر آنها قرار می دهم و از آنان اطاعت می‌کنم، از همین رو اطاعت از ولی فقیه هم چنین جایگاهی دارد.

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) با بیان اینکه فقه و سیاست در کنار یکدیگر ولایت فقیه را می سازند، ابراز کرد: رابطه ما با ولی فقیه نیز به جهت جایگاه ولایت و سرپرستی که بر مومنان دارد، اینگونه است از همین رو به او عشق می ورزیم بنابراین این ولایت باید در میان همه مومنان ساری و جاری شود و همه شئون زندگی را تحت تاثیر قرار دهد که بر اساس طرح شجره طیبه صالحین، ولایت در متن خانواده، ‌جامعه و مساجد تسری پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه که براساس طرح شجره طیبه صالحین، باید ولایت در متن خانواده، ‌جامعه و مساجد بیش از پیش گسترش پیدا ‌کند، خاطر نشان کرد: این نوع ولایت باید در میان همه مومنان ساری و جاری شود و همه شئون زندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

نظافت در ادامه با بیان اینکه حضرت زهرا(س) بعد از رحلت رسول اکرم(ص) آرام بودند، زیرا می دانستند که خیلی زود به ایشان ملحق می‌شوند، ابراز کرد: اما هر چه زمان می‌گذشت گریه‌های حضرت افزایش می یافت، زیرا مردم در آن شرایط امام علی(ع) یعنی، ولی  خدا را کنار زدند و جامعه به سمت تاریکی پیش می‌رفت، بنابراین حضرت زهرا(س) نگران گمراهی نسل‌های آینده بودند.

وی با بیان اینکه براساس آیه ۱۰ سوره حجرات «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ، در حقیقت مؤمنان با هم برادرند پس میان برادرانتان را سازش دهید و از خدا پروا بدارید امید که مورد رحمت قرار گیرید» مومنان با یکدیگر برادر هستند، افزود: کفار نیز با یکدیگر رابطه ولایتی دارند و برای منافع و موقعیت خود یکدیگر را دوست دارند، اما این رابطه بسیار شکننده است؛ لذا رابطه ولایتی مومنان که به خداوند و رسولش عشق داشته و آنها را ولی خود انتخاب کرده اند باید با هم مستحکم و دوستانه باشد.

وی محور طرح شجره طیبین صالحین را دوست داشتن یکدیگر و بهره‌مندی از همه امکانات برای ارتباط با افراد جامعه دانست و ادامه داد: طرح صالحین، مطابق با نیاز روز و دوای درد جامعه است؛ البته الزاماتی نیز دارد که باید رعایت شود، بنابراین کسی که در این زمینه مهارت بیشتری دارد؛ حکم ولایت بر دیگران را داشته و باید راهنما باشد.

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) با بیان اینکه براساس روایات، آفت انسان های قوی کوچک شمردن دشمن است، اضافه کرد: به همین علت است که انسان دچار آسیب می‌شود، لذا ما باید همیشه پاتک خود را به سمت دشمن شروع کرده و یکدیگر را دائما از خواب بیدار کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انقلاب اسلامی اثبات کرد، کسانی که نمی‌توانند ولی فقیه را تحمل کند، بدون شک وجود امام زمان(عج) را نیز تحمل نخواهند کرد، گفت: از همین رو ولایت فقیه تمرینی برای پذیرش امام زمان(عج) است، لذا اگر انسان‌ها به آن تعبدی که لازم است، دست نیابند؛ امام مهدی(عج) همچنان در غیبت به سر خواهند برد.

وی ماندن در کنار ولی و مطیع بودن را آزمایشی سخت دانست و خاطر نشان کرد: طرح صالحین بستر رشد همگان در عرصه ولایت مداری را فراهم کرده است، البته چون این امر؛ کاری تربیتی و نیازمند زمان است نباید عجله کرد زیرا این گونه امور پیچیده با گذشت زمان به نتیجه می‌رسد.

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) اخلاق، ادب، معرفت، علم و بصیرت را از جمله ابزارهای مهم در طرح صالحین دانست و ادامه داد: در این زمینه مربیان به افزایش تقوا و تربیت خود نیز  توجه ویژه داشته باشند، تا کلام و عمل آنها اثرگذارتر شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 13