نوشیدن هم آدابی دارد؛ در انجام آن زیاده‌روی نکنید (قسمت۵)

IMAGE634954770205468750همان‌طور که در گذشته درمورد آداب خوردن صحبت کردیم، قصد داریم درخصوص آداب نوشیدن مطالبی را از زبان حجت السلام  مشیری با شما خوانندگان در میان بگذاریم. زیرا درمورد نوشیدن نیز آدابی وجود دارد و از ائمه اطهار(ع) نقل شده:«یک سوم حجم معده را به غذا اختصاص دهید، یک سوم آن را به نوشیدن و یک سوم آن را خالی بگذارید تا بتوانید نفس بکشید و مانند خوک خود را سیر نکنید.»
امام صادق(ع) می‌فرمایند: «آدابی در مورد آشامیدن آب وجود دارد که هر کس آن را رعایت کند خداوند او را مستحق بهشت می‌کند: هنگامی که ظرف آب را نزدیک دهان می‌برد،
همان‌طور که در گذشته درمورد آداب خوردن صحبت کردیم، قصد داریم درخصوص آداب نوشیدن مطالبی را از زبان حجت السلام  مشیری با شما خوانندگان در میان بگذاریم. زیرا درمورد نوشیدن نیز آدابی وجود دارد و از ائمه اطهار(ع) نقل شده:«یک سوم حجم معده را به غذا اختصاص دهید، یک سوم آن را به نوشیدن و یک سوم آن را خالی بگذارید تا بتوانید نفس بکشید و مانند خوک خود را سیر نکنید.»
امام صادق(ع) می‌فرمایند: «آدابی در مورد آشامیدن آب وجود دارد که هر کس آن را رعایت کند خداوند او را مستحق بهشت می‌کند: هنگامی که ظرف آب را نزدیک دهان می‌برد، بسم‌ا… بگوید، آب را در سه جرعه بنوشد، قبل از سیراب شدن، ظرف را از دهان دور کند، حمد خدا را بعد از نوشیدن بگوید».
از این روایت اهمیت درست نوشیدن مشخص می‌شود و اینکه اگر فردی این قواعد را رعایت کند، بهشت بر او واجب می‌شود.
در همین‌زمینه سنتی از پیامبراکرم(ص) نقل شده است، که هرگاه آب می‌نوشیدند بعد از هر بار نوشیدن ظرف را از دهانشان دور می‌کردند و در ظرف نفس نمی‌کشیدند.
یکی دیگر از مواردی که برای نوشیدن تأکید شده است خودداری از مصرف نوشیدنی‌های داغ ‌است. زیرا علم هم ثابت کرده، نوشیدن و خوردن غذاهای داغ می‌تواند آسیب‌های جدی به دستگاه گوارش وارد کند و زمینه‌ساز بروز برخی سرطان‌ها در درازمدت شود.
از امام رضا (ع) نقل شده است: «در روز ایستاده آب بنوشید و در شب، نشسته»، علت این امر را زرداب بیان کرده‌اند. امیر‌المومنین علی(ع) نیز نقل کرده‌اند: «نوشیدن آب ایستاده، موجب درد بی‌درمان می‌شود.»
همچنین نقل شده است: آب و نوشیدنی‌ها را در ظرف شکسته ننوشید، محل شکستگی می‌تواند میکروب‌ها را در خود جای دهد و هنگام نوشیدن، این میکروب‌ها همراه آب یا هر نوشیدنی دیگر وارد دستگاه گوارش می‌شود. نوشیدن از ظرفی که همه از آن می‌نوشند، نیز نهی شده است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 11