مبانی اسلام در مورد تغیرات جمعیتی بسیار اساسی است

حسن رحیم پور ازغدی

 رحیم پور ازغدی : باید نظر اسلام در مورد تغییرات جمعیتی را بخوبی برای جامعه و افکار عمومی تشریح کنیم تا جامعه دچار سردرگمی نشود.

 حسن رحیم پور ازغدی  در همایش ملی تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه اظهار کرد: یکی از مسائلی که می تواند در شرایط فعلی به کمک مردم ایران بیاید رجوع و الگو برداری از مبانی فقهی دین اسلام است.

وی با تاکید براینکه فقه فعال برای همه معضلات اجتماعی برنامه دارد، تصریح کرد: فقه فعال که در برابر فقه منفعل قرار دارد برای همه مسایل و معضلات اجتماعی و حاکمیتی از قبل اندیشیده و برنامه مدون و موجه دارد.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: در تبیین سیاست های اسلام در مقابل مسایل مناقشه برانگیز باید به مصالح و اولویت ها توجه کرد زیرا بسیاری از مسائل در جامعه وجود دارند که اهمیت چندانی ندارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد : باید نظر اسلام در مورد تغییرات جمعیتی را بخوبی برای جامعه و افکار عمومی تشریح کنیم تا آنان دچار سردرگمی نشوند.

کارشناس مسائل فرهنگی تصریح کرد : فقه حوزه ها در مقابل با سیاست های جمعیتی باید فعال و پاسخگو باشد چراکه  مسایل مهم دیگری از قبیل موسیقی، سینما، رسانه، اقتصاد و سیاست خارجی نیز مسایل مبهم هستند که نیازمند تلاش فقه فعال هستند.

رحیم پور با بیان اینکه عقل اسلامی با اهداف ربانی و توحیدی و نه با افکار ماتریالیستی برخی احکام را موقتا تعلیق و متوقف می کند، خاطر نشان کرد: اسلام در مقابل تحدید و تکثیر جمعیت برخورد تدبیری داشته و به اقتضائات زمانی، مکانی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی توجه می کند.

همایش ملی «تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات جامعه» صبح امروز در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) آغاز به کار کرده است در این همایش کمیسیون‌های مختلفی از جمله کمیسیون جمعیت و سلامت، آمار و جمعیت، «جمعیت، سیاسی و امنیت»، فرهنگی و اجتماعی، فقهی و حقوقی و «اقتصاد و جمعیت» تشکیل شده است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 6 =