آیت‌الله جوادی آملی: صلح، عدل و عقل پیام همه انبیای الهی است

 IMAGE633933768234022500
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‌که صلح، عدل و عقل پیام همه انبیای الهی است، گفت: امیدواریم خاورمیانه از دخالت‌های بی‌جای ابرقدرت‌ها نجات پیدا کرده و خداوند به آنها عقل و هوش دهد تا از جنگ جهانی اول و دوم درس عبرت بگیرند و در کار دیگر کشورها دخالت نکنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی بعد از ظهر امروز در دیدار کاروان زائران صلح سوریه،‌ با بیان این‌که نیت صلح طلبانه اعضای این کاروان را می‌ستاییم، گفت: از خداوند می‌خواهیم جهان را به عقل و عدل هدایت کند تا رهبران قدرتمند نه بیراهه روند و نه راه را بر کسی ببندند.

وی لازمه سخن گفتن از صلح جهانی و عقل و عدل را شناخت خود دانست و ابراز کرد: انسان موجودی جهانی است و هرگز از بین نمی‌رود؛ کسانی که به جنگ دامن می‌زنند فکر می‌کنند انسان با مردن از بین می‌رود و مرگ را پایان راه می‌دانند اما مرگ نیمه راه است و جهان ابدی در انتظار انسان است.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: اگر بعد از مرگ چیزی نبود و مرگ پایان راه بود انسان می‌توانست ددمنشانه زندگی کند و با قدرت و زور خود به دیگران بتازد اما انسان با مرگ از پوست به در می‌آید از این رو باید برای پس از مرگ خود توشه فراهم کند.

استاد برجسته تفسیر قرآن با اشاره به این که ابرقدرت‌های بیرونی بر مردم درون جنگ ناخواسته ای را تحمیل کرده‌اند، افزود: قدرتمندان امروز همان‌هایی هستند که جنگ جهانی اول و دوم را به بشریت تحمیل کردند و در کمتر از پنجاه سال هفتاد میلیون را کشتند.

وی با بیان این‌که قدرتمندان غربی جنگ و آدم کشی را به راه انداختند، اظهار کرد: این‌که امروز سخن از حقوق بشر و آزادی به میان می‌آید به خاطر این است که آنها از آدم کشی و قتل و غارت خسته شده‌اند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با اشاره به این‌که طهارت روح و قداست سبب می‌شود که انسان بیراهه نرود و از جنگ و خونریزی دوری کند، ابراز کرد: اگر بدانیم در برابر هر کاری مسؤول هستیم و بعد از مرگ باید پاسخگوی اعمال خود باشیم دست به جنایت نخواهیم زد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در ادامه فلسفه ارسال انبیای الهی، را مورد توجه قرار داد و گفت: انبیای الهی آمدند به انسان بفهمانند که در رویارویی با مرگ انسان پیروز است و مرگ را می‌میراند نه این‌که مرگ انسان را از پا درآورد.

استاد برجسته تفسیر قرآن راه رسیدن به عدل و صلح را تعدیل غرور، خودخواهی و جاه طلبی دانست و ابراز کرد: خودخواهی دشمنی است که هرگز با انسان کنار نمی‌آید و باید آنرا سرکوب کرد تا عادل و عاقل شد.

وی با مثبت خواندن حرکت‌های صلح طلبانه در جهان، گفت: انسان در هر جایی که قرار دارد باید منادی صلح باشد و به ظالمان بگوید که دست از جنایت‌های خود برداردند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که صلح، عدل و عقل پیام همه انبیای الهی است، اظهار کرد:‌ اسلام سخن ابراهیم، موسی و عیسی را تکمیل و تبیین و در جامعه پیاده کرد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در پایان برای کاروان زائران صلح سفر پر خیر و برکتی را آرزو کرد و افزود: امیدواریم شما حاملان پیام انبیای الهی باشید و خداوند خاورمیانه را از دخالت‌های بی‌جای ابرقدرت‌ها نجات دهد و به ابرقدرت‌ها عقل و هوش دهد تا از جنگ جهانی اول و دوم درس عبرت بگیرند و در کار دیگر کشورها دخالت نکنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = 10