نماینده مجلس شورای اسلامی: فعالیت های سطحی فرهنگی نتیجه عکس می دهد

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر،رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی و عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر،رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی و عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ

حجت الاسلام پژمان فر به انجام فعالیت‌های سطحی در حوزه فرهنگ اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی فعالیت‌های سطحی که انجام می‌دهیم و گمان می‌کنیم که چه کار بزرگی انجام داده‌ایم، در پس آن گاها اتفاقات بد بسیار بزرگ تری رخ می‌دهد که از آن غافل هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، اولین جلسه از سلسله نشست‌های بنیاد اندیشه‌های راهبردی موج، شب گذشته در محل ساختمان این بنیاد با حضور حجت‌الاسلام پژمان فر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام اخلاقی، عضو شورای شهر مشهد و دکتر نیک منش، عضو شورای تخصصی حوزوی انقلاب اسلامی برگزار شد.

 در این نشست، حجت‌الاسلام پژمان فر به بیان ابعاد فرهنگی انقلاب اسلامی ایران پرداخت و گفت: جنس انقلاب ما، انقلاب فرهنگی بود که این جنس، زمینه‌های مختلفی را چه در داخل و چه خارج کشور به وجود آورده است.

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ، ایستادگی در مقابل هجمه‌های فرهنگی را حاصل وجود این باور در بین مردم دانست و ادامه داد: اگر تا به امروز این مسیر را ادامه داده‌ایم و در مقابل فشارها مقاومت از خود نشان داده‌ایم به دلیل وجود چنین باوری در بین مردم است.

فرهنگ در اولویت‌های درجه چندم قرار دارد

 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ابراز تأسف از عدم توجه به حوزه فرهنگ، اظهار داشت: علی رقم این که فرهنگ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، همواره جزء مسائل درجه چندمی در اولویت‌های ما قرار دارد و این در حالی است که سهم آموزش، ورزش و فرهنگ از بودجه کشورها در دنیا بیش از ۱۳ درصد است که این میزان در کشور ما کمتر از ۷ درصد بوده و به طور مجزا در حوزه فرهنگ کمتر از ۳ درصد است.

 وی به نبود متولی در بحث فرهنگ اشاره کرد و بیان داشت: در بسیاری از مباحث فرهنگی ما متولی نداریم اما در برخی از این زمینه‌ها همچون سینما چندین متولی وجود دارد که کارهای آن را انجام می‌دهند اما هیچ‌کدام در مقابل آن پاسخگو نیستند که البته بخشی از این اتفاقات مربوط به خلأهای قانونی مرتبط است.

 حجت الاسلام پژمان فر با بیان این که پیچیدگی‌هایی در کار فرهنگی وجود دارد، اظهار داشت: دائمأ این دغدغه برای ما مطرح است که آن را بیان می‌کنیم اما اینکه از چه کسی این انتظار را داشته باشیم نقطه‌ای مبهم است.

غفلت از تأثیر سوء برنامه‌های فرهنگی سطحی

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ به انجام فعالیت‌های سطحی در حوزه فرهنگ اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی فعالیت‌های سطحی که انجام می‌دهیم و گمان می‌کنیم که چه کار بزرگی انجام داده‌ایم، در پس آن گاها اتفاقات بد بسیار بزرگ تری رخ می‌دهد که از آن غافل هستیم.

 نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در گذشته در اعیاد و  ایام عزاداری هر فرد به هر طریقی که در توان داشت حتی با نصب یک پارچه سیاه، عزاداری خود را نشان می‌داد و این حرکت را وظیفه خود می‌دانست اما با یکپارچه شدن این حرکت از سوی شهرداری‌ها، امروز اگر اندکی تأخیر در نصب این پارچه‌ها رخ دهد دیگر چنین احساس وظیفه‌ای از سوی مردم رخ نخواهد داد.

 وی به تأثیرات آموزش‌های پنهان و اثرات آن بر مخاطب اشاره کرد و عنوان داشت: بخش مهمی از آموزش‌های ما، آموزش‌ها پنهان است، آموزش‌هایی که بدون هیچ مقاومتی در وجود مردم می‌نشیند، این اتفاقی است که خودمان ایجاد می‌کنیم.

سیستم دانشگاهی موجب بی‌توجهی به هویت ملی

 حجت‌الاسلام پژمان فر در خصوص تأثیر این نوع آموزش و پیامدهایی که در اثر عدم توجه به آن به وجود آمده، بیان داشت: امروز حس بی‌توجهی به هویت ملی در دانشگاه‌های ما در حال نهادینه شدن است، حسی که به دست خودمان در سیستم دانشگاهی به وجود آورده‌ایم.

 وی ادامه داد: گاهی انسان می‌بیند فرصتی که از یک جوان می‌گیریم تا علمی بیاموزد و در کنار آن چنین اتفاقات فرهنگی رخ می‌دهد، با خود می‌گوییم که ای کاش این جوان هیچ‌گاه به چنین سیستمی پا نمی‌گذاشت.

 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر دلیل مؤثر نبودن انبوه فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته، خاطرنشان کرد: می‌توان گفت که انبوهی از فعالیت‌های مثبت و منفی فرهنگی صورت گرفته است اما اینکه بگوییم در جامعه حجم قابل‌توجهی از فعالیت‌های فرهنگی مثبت و آنچه که اقتضای انقلاب اسلامی ما باشد، این‌چنین نیست؛ ما در کمیت دچار مشکل هستیم و از نظر کیفیت نیز باید پس از کمیت مورد بررسی قرار گیرد.

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ تنها نهاد فعال در حوزه فرهنگ را وزارت ارشاد عنوان کرد و بیان داشت: سایر نهادها نیز توان انجام فعالیت‌های گسترده فرهنگی را ندارند؛ به طور مثال، فعالیت‌های قرآنی و به خصوص حفظ قرآن نسبت به گذشته افزایش داشته اما نمی‌توان گفت که حجم انبوهی از این فعالیت‌ها در حال انجام است زیرا زمانی می‌توان مدعی شد که فعالیت را به طور انبوه انجام می‌دهیم که بیش از نیاز باشد اما ما هنوز در حد نیاز نیز فعالیت نکرده‌ایم.

 حجت‌الاسلام پژمان فر با بیان این که فرهنگ را در چند حوزه خاص نمی‌بینیم، اظهار داشت: امروز نظام ما تصویب کرده است که تمام فعالیت‌ها باید پیوست فرهنگی داشته باشد که متأسفانه تاکنون در انجام فعالیت‌ها به تبعات فرهنگی آن توجه نداشتند، یک جاده احداث می‌شود بدون توجه به پیوست فرهنگی، یک خدمت در تلفن همراه ارائه می‌کنیم بدون توجه به تبعات فرهنگی آن؛ تمام فعالیت‌ها را باید بر اساس پیوست فرهنگی آن انجام داد.

جلوی طرح‌های بدون پیوست فرهنگی گرفته می‌شود

 وی با اشاره به این که برنامه‌های فرهنگی ما باهم هماهنگ نیست، عنوان داشت: ما در دستور کار داریم تا به کمک خداوند جلوی اجرای تمامی طرح‌هایی که برای آن‌ها پیوست فرهنگی ارائه نشده را بگیریم.

 نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به لزوم وجود مجموعه‌های بالادستی در حوزه فرهنگ برای جلوگیری از افراط و تفریط اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه مجموعه‌ای که وظیفه رصد، کنترل و مدیریت را در این حوزه انجام دهد وجود ندارد.

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ با اشاره به تجربه به دست آمده در دوران دفاع مقدس، تصریح کرد: اتفاقی که در آن روزها افتاد این بود که تمام افراد با همه ظرفیت خود احساس مسؤولیت کردند و به میدان آمدند، امروز نیز ما در چنین شرایطی قرار داریم و همه باید احساس مسؤولیت کنند.

 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که مانع از انجام فعالیت‌های فرهنگی می‌شود، تناقضاتی است که مربوط به مباحث مدیریتی و اجتماعی است که این عامل مانع نتیجه‌گیری می‌شود؛ ما به یک مدیریت منسجم در این حوزه نیاز داریم که بر اساس نظام پاسخگویی، پاسخگو باشد.

 وی در خصوص سیستم اداری کشور، عنوان داشت: یکی از سناتورهای آمریکا در تحلیلی از وضعیت ایران، این‌گونه بیان می‌کند که سیستم اداری ایران می‌تواند انقلاب ایران را متوقف کند و امام نیز به محض پیروزی انقلاب، نهادسازی کرد و کار را از قالب سیستم اداری صرف خارج کرد.

 حجت الاسلام پژمان فر ادامه داد: تشکیل جهاد سازندگی، سپاه پاسداران و کمیته امداد از جمله این نهادهاست که اگر بیشتر دقت کنیم، بیش‌ترین آبادانی ها و سازندگی‌ها را در دوران فعالیت جهاد سازندگی شاهد بودیم و در مواقع نیاز، کمیته امداد به کمک نیازمندان می رود، متأسفانه این نهادها در یک روند پنهان رو به نابودی می روند.

لزوم نیازسنجی در تولید برنامه

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ افزود: در دنیا مجموعه‌های بالادستی وجود دارد که مسائل جامعه را استخراج کرده و بر اساس آن برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی انجام می‌دهند اما در کشور ما این‌گونه نیست؛ سازنده برنامه را تولید می‌کند، به صداوسیما می‌دهد و پس از اعمال اصلاحات پخش می‌شود؛ در واقع پول آن برنامه را نظام پرداخت می‌کند اما آنچه که سازنده می‌خواهد را به نمایش در می‌آورد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 1 =