توصیه‌های آیت‌الله العظمی تبریزی (ره) به جوانان

  یکى از مواردى که مى تواند در جهت تهذیب و تذکیه نفس نقش اساسى داشته باشد، همنشین خوب به خصوص طلاب جوان است.

مرحوم  آیت الله العظمی تبریزی در توصیه هایی به جوانان بویژه طلاب جوان آورده اند:

طالب کمال اگر طلبه است و مى خواهد در تحصیل موفق شود، باید ابتدا تمام همش درس و بحث باشد و در کنار آن از تقواى الهى غافل نباشد.

طلبه اول باید خوب درس بخواند تا بتواند مؤثر باشد، سکان هدایت جامعه به دست طلاب است اگر آنها در فراگیرى علوم کوتاهى کنند، علاوه بر آنکه مسئول خواهند بود، نمى توانند خدمات دینى مؤثرى داشته باشد. اگر یک طلبه در درس، مجد باشد و تقواى الهى داشته باشد به طور یقین به درجه اى والا خواهد رسید و توفیق خواهد یافت که به دین خدمت کند.

راه سعادت دنیا و آخرت

خوب درس خواندن و مراعات تقواى الهى، نورى است به سوى سعادت دنیا و آخرت.

یکى از مواردى که مى تواند در جهت تهذیب و تذکیه نفس نقش اساسى داشته باشد، همنشین خوب است، به خصوص طلاب جوان که مى خواهند مُبلّغ دین، احکام الهى و معارف اهل بیت(علیهم السلام)باشند. انسان بر اثر نشست و برخاست با افراد ناشایست به مرور زمان حالات معنوى خود را از دست خواهد داد و نورانیتش به تدریج زایل خواهد شد. خداى ناکرده وقتى متوجه مى شود که دیگر دیر شده است، از این رو باید از همان ابتداى دوران تحصیل، افرادى که در درس و بحث و تدین معروف هستند را مورد مشورت خود قرار دهد.

 اگر خودِ شخص، اهلیت تشخیص را ندارد از بزرگان کمک بطلبد و سعى کند با هم سن و سالان خود بحث و رفت و آمد داشته باشد. انسان به دوستانى نیاز دارد که بتواند علاوه بر آنکه آنها را مورد مشورت قرار مى دهد، از آنان استفاده علمى نموده و اوقات فراغت خود را با آنان بگذراند. البته باید دقت کند که خداى ناکرده وقت خود را به پاى چیزهاى بیهوده مصرف نکرده و از کارهایى که قلب انسان را سیاه مى کند، بپرهیزد. زیاد خندیدن حکم نمک زیاد در غذا را دارد، طلبه باید با متانت حرف هاى سنجیده بزند و هر آنچه که به ذهنش مى آید، بیان نکند; بلکه باید قبل از نطق، در مورد تأثیرات آن فکر کند و با آگاهى حرف بزند. اگر در جوانى مراقب کردار و اعمال باشد و تقواى الهى را پیشه کند، سعادت او تضمین است.

استفاده از فرصت‌ها

رمز موفقیت یک انسان، استفاده از فرصت ها است. یک جوان، به خصوص یک طلبه اگر بخواهد در آینده موفق شود، باید از تمام لحظاتى که فرا روى خویش دارد استفاده کامل نماید. همانگونه که ائمه ما(علیهم السلام) فرموده اند: «فاغتنموا الفرص فانها تمرّ مر السحاب; فرصت ها را مغتنم شمارید که همچون ابر عبور مى کند»، «الفرصه تمر مر السحاب فانتهزوا فرص الخیر; فرصت ها همچون عبور ابرها مى گذرد بنابراین فرصت هاى نیک را غنیمت شمارید»، «اضاغه الفرصه غصه، فان لکل شىء مده واصلا و…; از دست دادن فرصت غم انگیز است…».

راز موفقیت آیت‌الله تبریزی

طلاب به خصوص طلاب جوان همواره سؤال مى کردند انجام چه کارهایى سبب ترقى انسان به درجات رفیع علمى و معنوى و کسب موفقیت و خدمت به دین را فراهم مى آورد؟ پاسخ این پرسش را از سیر زندگى فقیه مقدس راحل میرزا جواد تبریزى(قدس سره)مى توان داد:

یکى از خصایل مرحوم میرزا(قدس سره) سحرخیزى بود، ایشان دو ساعت قبل از اذان صبح بیدار مى شدند و به تهجد و عبادت مى پرداختند و مى فرمودند: «به طلبه ها بگویید سحرخیز باشند که روزى ها در آن ساعات تقسیم مى شود». نیمه شب به حرم مطهر حضرت معصومه(علیها السلام) مشرف مى شدند و آن زمان را جهت ارتباط معنوى با پروردگار، مناجات و توسل به اهل بیت(علیهم السلام) اختصاص داده بودند. این حرکت نیمه شب و تهجد ایشان(قدس سره) در حرم مطهر یا مسجد امام حسن عسکرى(علیه السلام)([۱]) خود درسى بزرگ براى دیگران در مسیر عبودیت و نهایت بندگى در ساحت قدسى پروردگار سبحان بود.

 برگرفته از کتاب نصایح  آیت الله العظمی جوادآقا تبریزی






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 10