واتیکان را بهتر بشناسیم

واتیکان را بهتر بشناسیم

  در نشست دوره‎ای سفرای کشورهای آسیایی در واتیکان، فرازهایی از مبانی اسلام را بیان کردم. کاردینال توران که به عنوان مهمان ویژه حضور داشت گفت که اروپا اسلام را به درستی نمی‎شناسد، اگر اسلام به خوبی تبیین شود، جاذبه‎های بسیاری از آن کشف خواهد کرد.
سفیر سابق ایران در واتیکان، ساختار کوچک‎ترین کشور جهان را این‎گونه ترسیم کرد: “واتیکان” کشوری در قلب شهر “رم” ایتالیا و به مساحت ۵۰ هکتار است که حدود ۲۰۰۰ نفر سکنه دارد. این کشور مرکزیت بخش اداری، سیاست‎گذاری و هدایت‎گری یک میلیارد و دویست میلیون مسیحیی کاتولیک جهان را برعهده دارد.

حجت الاسلام والمسلمین «علی‎اکبر ناصری» در مصاحبه با خبرگزاری حوزه، محدوده فعالیت‎های پاپ را مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: پاپ که توسط مجمع کاردینالها انتخاب می‎شود، به عنوان رهبر و ریس واتیکان؛ بالاترین نقش دینی، فرهنگی و سیاسی را عهده دار است. پاپ همچنین مراکز فرهنگی، درمانی، خیریه‎ای و … را نیز مدیریت می‎کند.

وی با اشاره به روابط دیپلماتیک واتیکان گفت: این کشور با ۱۸۰ کشور تبادل سفیر دارد که سفرا استقرارنامه هایشان را در مراسمی خاص تقدیم پاپ می‎کنند. براساس معاهده “لاترن” که توسط «موسولینی» و پاپ وقت، بین واتیکان و ایتالیا منعقد شد؛ دولت ایتالیا متعهد به حمایت از حقوق ویژه دیپلمات‌های مستقر در واتیکان می‎باشد.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی افزود: نخست وزیر و روسای شورای پاپی(وزرای پاپ) توسط شخص پاپ انتخاب می‎شوند و بانک واتیکان عهده‎دار مسایل اقتصادی مقامات زیربط می‎باشد.

 مخارج واتیکان چگونه تامین می شود؟

ناصری در پاسخ به این سوال که مخارج مجموعه واتیکان چگونه تامین می‎شود اظهار داشت: بودجه واتیکان از طریق موقوفات، نذورات، سهام شرکت‎های بزرگ اقتصادی و مالیات هشت هزارم که توسط شهروندان به صورت داوطلبانه در کشورهای مختلف جمع آوری می‎گردد، تامین می‎شود.

سفیر سابق ایران در واتیکان با بیان اینکه استعفای پاپ در ۶۰۰ سال اخیر بی‎سابقه بوده تصریح کرد: پاپ بندیکت شانزدهم در جمع کاردینال‎ها گفت که بر اثر کهولت سن و ضعف جسمانی، قادر به حسن ایفای وظایف نیست و با توجه به حجم سنگینی وظایف رهبریت جهان مسیحیت کاتولیک از جنبه های مختلف، عزم بر استعفا گرفته تا پاپ جدید بتواند در شرایط فعلی جهان، جایگاه بین المللی واتیکان را حفظ کند.

وی همچنین در مورد رابطه پاپ مستعفی با اسلام چنین توضیح داد: پاپ بندیکت شانزدهم در یکی از دانشگاه‎های آلمان سخنی مبنی بر خشونت در اسلام بیان کرد که مورد اعتراض شدید مقامات و مجامع مختلف اسلامی شد. لکن بعدها گفت که این سخن، عقیده وی درمورد اسلام نبوده بلکه نقل قول کرده و این چنین درصدد جبران آن برآمد.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی افزود: در مجموع، پاپ مستعفی بر تعامل، گفتگو و حسن روابط با اسلام و جمهوری اسلامی ایران تاکید داشت. طی سه سال ماموریت بنده در واتیکان، شخصا شاهد رشد چشمگیر ارتقای روابط پاپ بندیکت شانزدهم با ایران اسلامی و همسویی در مواضع منطقه‎ای و جهانی بحث اسلام بودم.

 رابطه پاپ جدید با اسلام

ناصری همچنین درمورد رابطه پاپ جدید با اسلام گفت: به نظر می‎رسد همان مشی، دیالوگ، تعامل و حسن روابط را تا پایان ادامه دهد و اکنون نیز برخی از اظهارنظرهایش بر بهبود روابط مسیحیت و جهان اسلام تاکید داشته است.

 سفیر سابق ایران در واتیکان خاطرنشان کرد: در سفری که به همراه «علی‎اکبر صالحی» وزیر سابق امور خارجه کشورمان به واتیکان داشتم؛ پاپ جدید، اسلام و مسیحیت را دو دین بزرگ ابراهیمی خواند و خواهان ارتباط هرچه بیشتر این دو شد.

وی با تاکید بر روابط متقابل ایران و واتیکان گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و واتیکان به عنوان دو کشور دینی می‎تواند در پیشبرد اهداف مشترک منطقه‎ای و جهانی بسیار موثر می‎باشد و همسویی مواضع سیاسی جهان را رقم زند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی افزود: از برنامه‎های انجام شده در مدت ماموریت بنده در واتیکان، همایش “رم و قم” دو مرکز جهانی اسلامی شیعی و مسیحیت کاتولیک بود که فرصتی را برای شناساندن و تبیین مبانی متقن اسلام ناب نبوی و ولایی ایجاد کرد.

ناصری تاکید کرد: در سفری که با «کاردینال توران» وزیر دیالوگ بین الادیان واتیکان، به قم داشتیم؛ جلسات و نشست‎هایی با علما برگزار و همچنین از مراکز علمی حوزوی بازدید کردیم که بسیار مورد استقبال کاردینال توران قرار گرفت. وی همچنین چندین بار در مجامع مختلف واتیکان و دیگر کشورها گفت که سفر و دیدارها در قم بسیار جالب و جاذب بود.

به گفته سفیر سابق ایران در واتیکان، از اقدامات سفارت در زمان ماموریت وی در راستای اهداف مذهب تشیع می‎توان به “جلسات تبیین اسلام شیعی برای مقامات واتیکان”، “همایش «رم و قم» و ادامه ارتباطات فیما بین”، “ایجاد کرسی‎های شیعه شناسی در دانشگاه‎ها و مراکز علمی پژوهشی واتیکان”، “حمایت و تقویت مراکز و موسسات شیعی در رم، تورنتو، آلبا و دیگر شهرهای ایتالیا” و “حضور فعال و مستمر در دانشگاه‎ها، مراکز پژوهشی و کلیساها با ایراد سخنرانی و ارائه” مقالات اشاره کرد.

وی در مورد نیازهای شیعیان ایتالیا گفت: در مرکز “المهدی” رم اخیرا مکانی تدارک دیده شده تا نماز جمعه که به امامت یکی از روحانیون ایتالیایی فارغ التحصیل جامعه‎المصطفی‎العالمیه قم اقامه می‎شود، برگزار شود. این مکان بسیار کوچک و از سازه ضعیفی برخوردار می‎باشد. شیعیان ایتالیا به شدت نیازمند مکانی مناسب، وسیع و دارای امکانات لازم هستند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تاثیرگذاری تبیین مذهب تشیع برای کشورهای غربی اظهار داشت: اگر مذهب اعتدالی شیعه با مبانی و مواضع همسو با فطرت انسانی و رافع نیازمندی‎های ملکی و ملکوتی انسان، به درستی تبیین و شخصیت حضرت امیرالمومنین علی(ع) و مکتب امامت به وضوح برای غرب بحران‎زنده شناسانده شود، می‎تواند برای آنها پل عبوری به سمت آرامش باشد.

 نیاز غرب به اندیشه و سیره اهل بیت علیهم السلام

حجت الاسلام ناصری با اشاره به نیاز غرب به تفکرات و سیره اهل‎بیت(ع) گفت: در محل انجمن بین‎المللی احسان سیاسی در رم، همایشی برگزار شده بود که بنده در مورد “ابعاد وجودی امام علی(ع) و شاخصه‎های مکتب تشیع و منشور حکومت امام علی(عهدنامه مالک اشتر)” به ایراد سخن پرداختم. پس از سخنرانی، یکی از دانشمندان مسیحی که اهل اروپا و هیئت علمی یکی از دانشگاه‎های معتبر رم بود؛ گفت که تنها راه برون‎رفت از بحرانی که دامن غرب را گرفته، رویکرد به روش و سیره این بزرگ‎مرد یعنی علی(ع) است.

وی همچنین افزود: در نشست دوره‎ای سفرای کشورهای آسیایی در واتیکان، فرازهایی از مبانی اسلام را بیان کردم. کاردینال توران که به عنوان مهمان ویژه حضور داشت گفت که اروپا اسلام را به درستی نمی‎شناسد، اگر اسلام به خوبی تبیین شود، جاذبه‎های بسیاری از آن کشف خواهد کرد.

وی با اشاره به سخنان وزیر دیالوگ واتیکان مبنی بر اینکه “فرق است بین یک مکتب و عملکرد معتقدین به آن” تاکید کرد: کاردینال توران می‎خواست به عملکرد نامناسب برخی مسلمان‎نماها مثل القاعده، سلفی‎ها و …  اشاره کند که آموزه‎های دین اسلام را زیر سوال برده‎اند.

وی در پایان اظهار داشت: امید است حوزه های علمیه در غرب و رم، در اشاعه فرهنگ و اصول و ارزش‎های ناب نبوی و ولایی نقش آفرین باشند و سفارت جمهوری اسلامی در واتیکان نیز در حسن روابط دوجانبه و چندجانبه و پیشبرد اهداف مشترک اسلام و مسیحیت، مساعی مجدانه و مستمر خود را معمول دارد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 13