مسؤولیت وسیله ای برای خدمت به خلق است

آیت الله واعظ طبسی در مراسم معارفه قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به بیان شاخص های فرهنگی پرداخت و اظهار داشت: مشکل ما با آمریکا نظام هسته ای نیست و مشکل آمریکا نظام است و دروغ می گویند که ما به دنبال براندازی نظام اسلامی نیستیم چرا که آنها نمی توانند.

مراسم معارفه قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ظهر ۲۵ فروردین با حضور آیت الله واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی، آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد، علی اصغر رشیدیان، استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسؤولان کشوری و استانی در تالار اماکن متبرکه آستان قدس رضوی برگزار شد.

آیت الله واعظ طبسی در این مراسم با اشاره به نامگذاری سال و سخنان رهبرمعظم انقلاب درباره فرهنگ اظهار داشت: رهبری از بزرگترین و استثنایی ترین شخصیت هایی است که می توانند در زمینه فرهنگ اسلامی اظهار نظر کنند و نظر ایشان برای متفکران و اندیشمندان حجت است.

فرهنگ فقط حفظ حجاب نیست

وی با تاکید بر این مطلب که معنای فرهنگ فقط به حفظ حجاب و مسایلی نظیر این خلاصه نمی شود، گفت: در واقع فرهنگ در نگاه اسلام عبارتست از مجموعه ای از اخلاقیات، مسایل فکری و سیاسی، فضایل معنوی، قدرت تصمیم گیری، دوراندیشی، تدبیر، برخورداری از تجربه و مجموعه ای از ارزش های انسانی.

 نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: این تعریف یک نگاه کلی به فرهنگ است و اگر کسی در تفسیر و تعبیر آن دچار تردید شد و بعضی از موارد را حذف کرد در واقع معنای فرهنگ را تحریف کرده است.

وی ادامه داد: نوع تفکر و اندیشیدن انسان به جهان و تعیین سبک و روش برای معرفی تفکر خودمان به کشورهای دیگر، بهره مندی از هنر در راستای شناساندن آداب و رسوم ملت، انتخاب زبان ارتباط با ملت های جهان، انتخاب نوع مطالعه و بررسی زندگی دیگر ملل و …  از شاخصه های مبانی فرهنگی است که در همین راستا از قرآن و آیات و روایات نیز استفاده می شود.

 آیت الله واعظ طبسی درادامه تشریح مبانی فرهنگی ملی و بین المللی تصریح کرد: روش حضور در محافل بین المللی و انتخاب زبان مذاکره، چگونگی شروع مذاکره، و زبان امیدوارسازی مردم به آینده و شادمان کردن آنها از دیگر موارد مبانی شاخص های فرهنگی است.

وی به تعریف فرهنگ در سیاست و اجتماع نیز پرداخت و اظهار داشت: در واقع به قدرت رسیدن نباید مانع از خدمت صادقانه به مردم شود و قدرت و مسؤولیت را باید وسیله ای برای خدمت به مردم، اسلام و تشیع تعریف کرد و قدرت نباید سبب غرور شود بلکه تواضع و خشوع در زمان قدرت از دیگر مبانی فرهنگ در عرصه سیاست است.

 نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این که فرهنگ بسیار مهم است، تصریح کرد: درواقع فرهنگ و تفکر اسلامی است که قدرت اول جهان است و اگر نظام اسلامی مورد حسادت و حساسیت قرار می گیرد به خاطر برخورداری از همین فرهنگ تأثیرگذاری است که نسل جوان را جذب کرده است.

وی در ادامه به بیان توقعات خود از مدیران پرداخت  و گفت: رعایت انضباط مالی، مشورت در مسایل اصولی،غیر قابل انعطاف بودن در فشارهای غیر منطقی و پرهیز از تندروی و تبعیت و پیروی از رهبری به عنوان ملاک و معیار تشخیص از مهم ترین خصوصیات مدیران موفق است.

آیت الله واعظ طبسی با اشاره به جریانات امروز در عرصه سیاست نیز گفت: مشکل ما با آمریکا نظام هسته ای نیست و مشکل آمریکا نظام است و دروغ می گویند که ما به دنبال براندازی نظام اسلامی نیستیم چرا که آنها نمی توانند.

حمایت آیت الله واعظ طبسی از تیم مذاکره کننده هسته ای

وی با بیان این که نظام به پشتوانه خداوند متعال و ملت و رهنمودهای رهبری در مقابل استعمار و آمریکا با زبان منطق می ایستد، گفت: در واقع مذاکرات هسته ای ادامه می یابد چرا که تیم مذاکره کننده هسته ای افرادی علاقه مند به نظام هستند اما گفتمان سیاسی مشکل است و فقط باید این تیم بر روی اصول وآورده های نظام و حق ملت پافشاری داشته باشند چرا که این دشمنی به بهانه های واهی مثل حقوق بشر و اجبار برای به رسمیت شناختن اسرائیل و غیره ادامه  خواهد داشت.

وی درادامه با اشاره به نامگذاری سال گفت: در واقع معنای اقتصاد مقاومتی کپی شدن جامعه نیست و دستگاه های اجرایی و دولت موظف هستند که از فقرا و نیازمندان در این شر ایط حمایت کنند و اقتصاد مقاومتی به معنای پایه ریزی اقتصادی است که در همه شرایط مختلف نظام، بتواند خودش را با فشارها و غیر آن تطبیق دهد.

آیت الله واعظ طبسی در بخش دیگری از سخنان خود از زحمات سید احمد علوی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در آستان قدس رضوی تقدیر کرد و گفت: بنده از زحمات آقای علوی راضی هستم و بنا به یک جابجایی طبیعی دکتر سعید عبدل الحسینی به عنوان قا ئم مقام جدید تولیت آستان قدس رضوی معرفی می شوند  که در فضای جدید از فکر جدید نیز بتوان استفاده کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 8 =