تبلیغ، جهاد زبان و بیان است

حجت‌الاسلام طباطبایی جهاد را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: یک جهاد با بدن صورت می‌گیرد و جهاد دیگر به وسیله زبان و بیان که تبلیغ از این دسته است.

حجت‌الاسلام سید جعفر طباطبایی،در جلسه درس اخلاق که در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد با بیان این که اسلام مردم را تا قبل از مرگ به ۴ دسته تقسیم می‌کند، گفت: گروه اول افرادی هستند که تمام عمر خوب بوده‌اند، دسته دوم افرادی که تمام طول زندگی بد بوده، دسته سوم کسانی که در ابتدا خوب و در آخر حیات، بد می‌شوند و دسته چهارم نیز کسانی هستند که ابتدای عمر بد ولی در آخر عاقبت بخیر می‌شوند.

وی، عزم و اراده انسان در سعادتمندی و عدم رسیدن به سعادت را مهم و تعیین‌کننده دانست و ادامه داد: از جمله افرادی که دارای عزم و اراده محکم بوده می‌توان به معاویه، پسر یزید بن معاویه و قاسم، پسر هارون‌الرشید اشاره نمود، با اینکه پدران صالحی نداشتند اما با عزم و اراده خود عاقبت بخیر شدند.

این استاد درس اخلاق، جهاد در اسلام را به دو دسته تقسیم کرد و عنوان داشت: یک جهاد، جهاد با بدن است و دیگری جهاد با زبان و بیان؛ این باب جهاد همیشه باز است که بحث تبلیغ نیز از این نوع جهاد به شمار می رود.

حجت‌الاسلام طباطبایی با بیان این که خداوند به چند گروه مباهات می‌کند، اظهار داشت: اولین دسته، افرادی هستند که در بیابان تنها باشند و صبح برای نماز از خواب بیدار شوند و دسته دوم افرادی هستند که در دل شب بر خواسته، وضو بگیرد و نماز شب بخواند.

وی افزود: آمران به معروف و ناهیان از منکر که با ایشان برخورد بدی شود، دیگر افرادی هستند که خداوند به آنان مباهات می‌کند.

حجت‌الاسلام طباطبایی به روایتی از پیامبر (ص) اشاره کرد و گفت: پیرامون بحث راستی در عمل روایتی از پیامبر نقل است که جبرئیل در کنار کعبه بر ایشان نازل‌شده و می‌فرماید: «و بگو که بارالها مرا به قدم صدق داخل و به قدم صدق خارج گردان و به من از جانب خود حجت روشنی که دائم یار و مددکار باشد عطا فرما».

وی عوامل عاقبت بخیر شدن را در سه دسته بیان کرد و گفت: بزرگان همواره بر انجام ۳ عمل و پایبندی بر آن تأکید دارند؛ اول راستی در گفتار و کردار، دوم ادای امانت و سوم وفای به عهد که پیامبر(ص) در این خصوص می‌فرمایند: «کسی که ادای امانت و وفای به عهد نماید در روز قیامت زیر سایه عرش الهی جای دارد».

 وی خطاب به طلاب مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد بیان داشت: امکاناتی که امروز شما در اختیاردارید امانتی الهی است که به برکت انقلاب اسلامی به وجود آمده و باید به بهترین نحو از آن‌ها بهره بگیرید.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 5