فداکاری عالمانه و پرهیز از انفعال اقتصادی عنصر اساسی اقتصاد مقاومتی

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی عبور اصولی و منطقی از موانع سر راه اقتصاد با جهاد و فداکاری عالمانه مدبرانه و عزت مدارانه به خصوص در سطح کلان و مدیریتی که اهمیت ویژه ای دارد.
حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رئیس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه(ع)، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با تبیین عنوان سال جدید و مطالبات رهبر معظم انقلاب، بیان داشت: هم در اقتصاد و هم در بحث فرهنگ باید احساس تکلیف شود هم مدیران جامعه و هم دست اندرکاران مسائل فرهنگی، و نیز مردم در این مسأله باید به عنوان بحث تقلید و مقلد به مقوله نگاه کنند.
وی افزود: یعنی این که اولا راهی غیر از تبعیّت نیست و دوم آن که ثواب در نظر گرفته می شود و به عنوان اجر اخروی به قضیه نگاه شود که حق هم همین است. در فرهنگ و اقتصاد دو محور بحث باید مورد کنکاش قرار گیرد که اگر غیر از این باشد هیچگاه نتیجه ای حاصل نخواهد شد باید مردم و مسؤولان همه و همه باور کنیم که اولاً خدا هست و همه کاره عالم است. دوم این که شیطان هست و تعهد کرده که در دشمنی لحظه ای درنگ نکند.
 اقتصاد مقاومتی
 حجت الاسلام تقوی بیان داشت: اقتصاد مقاومتی یعنی عبور اصولی و منطقی از موانع سر راه اقتصاد با جهاد و فداکاری عالمانه مدبرانه و عزت مدارانه به خصوص در سطح کلان و مدیریتی که اهمیت ویژه ای دارد.
 وی افزود: اقتصاد مقاومتی بحران نمی شناسد یا بحران مانع رشد و بالندگی آن نیست اقتصاد اسلامی یا مقاومت اقتصادی است که با سبگ زندگی رقم می خورد سبک زندگی مدیریت جهادی را هم در دل خود دارد . خوشبختانه اسلام و فرهنگ علوی و فاطمی در بحث اقتصاد مقاومتی راه کار میدانی ارائه کرده و نیز در مباحث مدیریتی خصوصاً نوع جهادی آن و برای الگوگیری بهترین دوران بازنگری تاریخ صدر اسلام و موانع و خطرات و عبور از بحرانها و تبعیّت از سیره اولیاء الهی است.
 عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان ابراز داشت: تقریباً اولین نقطه ای که می تواند آسیب پذیر باشد که هم توسط دشمن رصد می شود و هم نوعاً هجمه از آن ناحیه صورت گرفته و می گیرد و حتی در آینده نیزصورت خواهد گرفت اقتصاد و فرهنگ است در صدراسلام نیز چنین بود حتی در کشورهای غیر اسلامی این نقطه هدف است در جنگ های عثمانی، در جنگ های مغولان در نبردهای خونین که اقصی نقاط جهان رخ داده و می دهد ابتداء اقتصاد و مراکز اقتصادی مورد حمله قرار می گیرد و تمام توان معطوف مسائل فرهنگی می شود در هند، چین، آفریقا وحتی در اروپا،  شوروی سابق، و در انقلاب اسلامی ایران همه اینگونه بوده است.
 وی در ادامه گفت: نباید فراموش کنیم که ضربه پذیری اقتصاد و فرهنگ امروز با گذشته متفاوت است امروز ممکن است اقتصاد یک کشور بوسیله مصرف گرائی برون نگر یعنی توجه به تولیدات خارجی و عدم تمایل به تولیدات داخلی، و حرج و مرج، و خرج و برج که دو عنصر خطر ساز در عرصه اقتصاد مقاومتی است و برگرفته از چشم و هم چشمی و رقابت های غلط و تبلیغات منحرف کننده رسانه ها که ابزار حمله دشمن هستند مورد هجمه و فشار قرار بگیرد.
 استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: امروز با ورود و فراوانی استفاده از ابزاری همچون ماهواره، تلفن همراه هوشمند، لب تاب و تبلت و غیره که نباید به سادگی از کنار آنها گذشت، چون می توانند به خوبی یک فرهنگ را با ۱۴ قرن سابقه درخشان مورد هدف قرار دهند، هجمه های فرهنگی به صورت گسترده صورت می گیرد. باید از این ابزار ترسید و سعی شود با ساخت و ارائه برنامه های مفید فرهنگی غنی و دینی توسط همین ابزار به مخاطبین به ویزه نسل جوان و تحصیل کرده ما به مقابله با هجمه های فرهنگی و شبهات دینی پرداخته شود به عبارتی از خود این ابزار پادزهری ساخته و بخورد خودش داد. مگر نه اینکه از مار برای زهرش پادزهر می سازیم.
 راهکارهای اجرای اقتصاد مقاومتی در جنگ تحمیلی
 رئیس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: آنچه در دوران دفاع مقدس برای تأمین کمبودهای نظامی و غیره مورد بهره وری گرفت بهترین راه کار میدانی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است چه کردیم که دفاع را با سربلندی پشت سر گذاشتیم چه کردیم که تحریم ها را عبور کردیم چه کردیم که چرخه تولید ناخالص ملی رشد داشت چه کردیم که فرهنگ جهادی و دفاعی تا مرز بسیج همه کشور در مقطعی مثل عملیات مرصاد پیش رفت.
 وی افزود: اگر انقلاب توانسته تا به حال با قدرت و قوت به راه خود ادامه دهد و از این نقطه خطر یعنی اقتصاد و فرهنگ نهراسد و صدمه نخورد فقط و فقط درایت و کیاست و فقاهت رهبری معظم انقلاب بوده است که آگاه به مسائل جهانی و اسلام بوده و بر این اساس راه و چاه را در مسیر رشد انقلاب و پیشرفت کشور مشخص کرده است.
 وی در ادامه بیان داشت: بارها اتفاق افتاده است که در زمان های حساس و پیچیده در جریان های مختلف کشور، زمانی که به فرمایشات رهبری دقیق توجه شده و وظایف به خوبی انجام شده است در آن هنگام به بهترین شکل ممکن از سد مشکلات گذشته ایم و دوست و دشمن را متعجب ساخته ایم در این برهه زمانی هم باید به انچه رهبری فرموده اند بدون کم و کاست عمل شود تا مطلوب حاصل شود.
 وی گفت: در کلیه مقالات و سخنرانی ها و کنفرانسها و سمینارها به مسئولین توصیه می شود که در امر اقتصاد و فرهنگ چنین کنند و چنان کنند. اگر مطلب حقی است باید از ناحیه ولی امر مسلمین صورت گیرد که بارها صورت گرفته و ایشان گفتنی ها را فرموده اند در نتیجه سایرین  باید با تبیین فرمایشات و اجرای مو به موی دستورات ایشان بر اساس فرمایش «کلّکم راع و کلّکم مسؤول عن رعیّته» به وظیفه خود عمل کنند.همه باید انجام وظیفه کنیم شاید مدیران وظیفه سنگین تری داشته باشند اما این به معنای سلب مسئولیت از سایرین نیست.
 معنای اقتصاد از نگرش دو منظر
 حجت الاسلام تقوی بیان داشت: اقتصاد در نگرش و بینش اسلامی مترادف است با ثواب، فضیلت، معنویت چه در اداره امور خانواده و چه مازاد آن که در جهت کمک به نیازمندان جامعه هزینه می شود و چه آنچه به عنوان ارث حلال به میراث و نسلهای بعدی انتقال می یابد.
 وی افزود: ولی اقتصاد در فرهنگ و نگرش مادی پول مترادف است با سود حاصله و انباشت و تکاثر ثروت و پایمال شدن حقوق ضعفا و کارگران و زحمت کشان برای رفاه زورمداران و سرمایه داران و اغنیا که این پسندیده نیست.
 دو دیدگاه پیرامون فرهنگ
 عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان بیان داشت: فرهنگ و نگرش اسلامی و دینی یعنی همان معنویت و رسیدن به کمال و متخلق شدن به اخلاق حسنه و نفس زکیه و پوشیدن لباس انسانیت و رفتاری انسانی در قبال جامعه و مردمی که در او با تعامل هستند.
 وی افزود: فرهنگ یعنی الوهیت، رسالت، امامت و ولایت، خدا محوری، مردم باوری، خدمت نگری وخدمت رسانی، دین مداری و عبور از هواهای نفسانی و تسلیم بودن در برابر اصالتهای خلقت و حاملان و حی الهی و پرچمداران توحید و نبوت و امامت.
 استاد حوزه و دانشگاه خراسان در ادامه بیان معنای فرهنگ گفت: فرهنگ و نگرش مادی گری یعنی بی عدالتی، ترویج باطل، مخالفت با حق، لجام گسیختگی، زندگی جنگلی، سقوط، انحراف و انحطاط فکری و عقیدتی و اخلاقی تحت نام تمدن و روشنفکری و به تعبیر بهتر جهل مرکب را ملبس به لباس دانش و فن نمودن و نیز غوطه ور شدن در ورطه های فساد را بنام فرهنگ و تمدن، بروز بودن و مدرن زندگی کردن بخورد مردم دادن است.
 خدمت رسانی فرهنگ اسلامی به جوامع جهانی
 رئیس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه بیان داشت: فقه و فقاهت در طول ۱۴ قرن گذشته و حتی قبل آن در رسالت انبیاء الهی اعلی درجه خدمت را به فرهنگ بشریت ارائه کرده است در هیچ مقطعی از تاریخ از خدمات ارائه شده توسط منابع توحیدی و ولائی ضرری متوجه جامعه جهانی نبوده و نخواهد بود بنا براین امروز لازم است که فرهنگ در نگرش فقه و فقها در دستور کار جامعه و مدیران جامعه قرار گیرد اگر دستورات شارع مقدس یک به یک اجرا شود اگر فقه پویای اسلامی پیاده شود، در مباحث فرهنگی جای هیچ سوالی باقی نخواهد ماند.
 وی افزود: فرهنگ واجب و حرام، مستحب ومکروه و مباح، همه بایدهای فرهنگی را در دل خود جای داده و اگر مقام معظم رهبری مقوله و فرهنگ و اقتصاد را مطرح می فرمایند از این جایگاه یعنی به عنوان فقیه جامع الشرائط و ولی امر مسلمین می فرمایند. و به همین جهت  همیشه راه گشا بوده و مثمر ثمر واقع شده است.
 استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی اسلامی هر دو از واژگان متداول در زبان فارسی نبود هر دو واژه از ابتکارات مقام معظم رهبری و آنهم برای صیانت و حراست از انقلاب اسلامی صورت گرفت و بزودی جایگاه ویژه ای نزد محققین و پژوهشگران و اندیشمندان باز کرده و در همه مجامع علمی مورد علاقه عموم متفکران قرار می گیرد.
 راهکارهای تحقق عنوان سال
 حجت الاسلام تقوی بیان داشت: امروز احساس می شود که نیاز است از فرهنگ به نفع اقتصاد بهره گرفته شود و مجموعه فرهنگ به کمک اقتصاد آید تا اقتصاد مقاومتی شکل گیرد و محقق شود و آنگاه همه اقتصاد در خدمت فرهنگ قرار گیرد چرا که هم فرهنگ نیاز به اقتصاد دارد و هم اقتصاد وضع وجودیش برای فرهنگ است. سرمایه حضرت خدیجه(س) زمینه را به تحقق «قولوا لااله الا الله» تا حد زیادی فراهم کرد.
 وی در ادامه گفت: مورد اول از عوامل تحقق عنوان سال این است که در اقتصاد و فرهنگ هر دو نیاز به تفکر هجومی است قطعاً تسامح و تساهل و سکوت و سکون نمی تواند راه بجائی ببرد اسلام در مسائل فرهنگی تعارفات را کنار گذاشته است بلافاصله فرمان صادر می شود پیامبر منتظر فرصت نمی ماند از غار حرا پایین آمده و می فرماید« قولو لا اله الا الله تفلحوا» یا در جریان غدیر فرمان داده می شود که اگر مأموریت فرهنگی انجام نشود «فما بلغت رسالته» .
 وی افزود: دوم درس گرفتن از گذشته و نگاه تیزبین به آینده توام با امید و قاطعیت و سوم کار و مدیریت جهادی، که در این زمینه لازم است بحث جهاد در مدیریت بعنوان یک رشته دانشگاهی و تدریسی منظور شود و بلکه بهتر است از آغاز آموزش، جهاد را مقوله پرورشی و آموزشی دانسته و زنگ جهاد در همه زمینه ها، جهاد با نفس، جهاد مال، جهاد جسم و مدیریت تدریس شود.
 ارکان بیان شده از سوی رهبری در مقوله اقتصاد و فرهنگ
 عضو اتاق فکر تبلیغ بیان داشت: در فرمایشات حضرت آقا در مقوله فرهنگی و اقتصادی ارکانی بیان شده است که باید به آن توجه شود اول اتکال به ذات اقدس الهی، ایشان همه را دعوت به توکل می کنند و در مباحث اقتصاد و فرهنگ توکل بر خدا را در صدر بیان می کنند.
 وی افزود: دوم کمک گرفتن از مردم و اینکه پشتوانه مردمی همیشه راهکار و زمینه ساز موفقیت است بهترین نمونه و الگو برای مدیریت جهادی و اقتصاد اسلامی و سبک زندگی اسلامی و فرهنگ سازی اسلامی شخص مقام معظم رهبری هستند لحظه لحظه زندگی ایشان در نیم قرن گذشته چه در بحث سیاست چه در بحث فرهنگ و چه اقتصاد و چه سبک زندگی اسلامی باید رصد شود و جنبه اجرائی بخود بگیرد بلکه بعنوان اسوه و الگو برای نسل های بعد تدریس شود.
 وی ادامه داد: عدم قدرت تقابل دولتهای غربی و صهیونیستی با افکار و فرمایشات رهبری  بر می گردد به عدم شناخت رهبری و نوع مدیریت فرهنگی جهادی رهبر معظم انقلاب که آنها را ناچار . درمانده کرده است.
 وی افزود: اتاقهای فکر امریکا و اسرائیل و استعمار پیر انگلیس نه امام را با زوایای مختلف وجودشان شناختند و نه رهبر معظم انقلاب را و عمده ترین نقطه آسیب پذیریشان هم از همین عدم شناخت بوده و هست.
 لوازم تحقق اقتصاد مقاومتی
استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: راه کارهایی که به نظر می رسد جزء اولین‌ها است و بایدهای آن منظور شود موارد مثل، تعریق اقتصاد و رفتن به سمت سوی اقتصاد اسلامی و تدریس اقتصاد اسلامی در حوزه های علمیه و دانشگاه ها و مراکز آموزشی است.
 وی افزود: مورد دیگر معرفی اقتصاد به زبان ساده و روان برای عامه مردم توسط رسانه ملی و روزنامه ها مجلات و سایت های خبری و غیره است و دیگر آنکه، بهتر شدن و روان شدن سخنرانی سخنرانان و ائمه محترم جمعه و جماعات برای معرفی اقتصاد اسلامی به زبان ساده و بهره گیری از تاریخ غنی اسلامی و معرفی چهره های اقتصادی اسلام و دانسته های قرآنی در زمینه اقتصاد و روش اعمال شده توسط انبیاء الهی که قصص انبیاء و اولیاء بهترین است و لکم فی رسول الله اسوه حسنه
 حجت الاسلام تقوی در بیان موارد دیگر از لوازم تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: ورود فعال به فضای مجازی و کاربردی کردن اقتصاد در آن فضا برگرفته از منابع علمی و پرهیز از کلی گوئی و تکرار مکررات طرح و مباحث علمی پژوهشی باید صورت پذیرد.
 وی افزود: و مورد دیگر آنکه هماهنگ کردن همه دست اندرکاران مسائل اقتصادی و نظریه پردازی به صورت واحد و ارائه راه کار واحد و عزم جمعی و وحدت نظری و عملی همراه با تخصص و تحقیقاتی برگرفته از نظرات و مشورت های کارشناسانه و علمی کاربردی با بررسی جوانب و نیازها و امکانات موجود مبتنی بر واقعیت نیز باید انجام شود.
 رئیس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه در ادامه بیان داشت: نگاه عبرت آمیز و درس آموز به گذشته انقلاب مورد دیگر است یعنی اینکه کدام گزینه و پشتوانه توانسته در برابر همجمه و شبیخون فرهنگی و تحریمهای اقتصادی جهانی از انقلاب حراست کند و اجازه ندهد به کشور آسیبی برسد و اسلام و انقلاب دچار بحران شود حال از همان نقاط قوت برای آینده با آگاهی بیشتر بهره گیری شود.
 وی افزود: و دیگر آن که زرق و برق اقتصاد و فرهنگ بیگانگان سبب انفعال نشود و از جذبه های سودی عبور کنیم و خود را در همه احوال پشتوانه و راهنما بدانیم و به دانش و علم خود باور داشته باشیم و از منابع خدادادی بهره گیریم و مشوق کسانی باشیم که در این زمینه تلاش می کنند و تنگ نظری را کنار بگذاریم و به آینده روشن فکر کنیم.
وی در ادامه گفت: مورد دیگر آن که روی آوردن به سمت تبلیغ و ترویج رزق حلال و تدریس و تبیین احکام کسب و کار و تجارت و به نوعی الزامی کردن آموزشهای فقهی اقتصادی اعم از معاملات ریز و کلان داخلی و خارجی دولتی و خصوصی برای همه دست اندرکاران مسائل اقتصاد حتی در سطح وزارت خانه ها و ادارات و سفارت خانه ها و مراکز مرتبت با امر اقتصاد و دعوت از نیروهای مذهبی و معتقد به مسائل شرعی خصوصاً رزمندگان دوران دفاع مقدس برای حضور در عرصه های اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: میدان ندادن به عناصر معلوم الحال و بعضاً معاند و مغرض نسبت به مسائل شرعی و فرهنگ اسلامی و… که متاسفانه در خیلی از مراکز اقتصادی شاهد جولان این قبیل افراد بوده و هستیم و اصولاً از طرفی مذهبی ها برای خود عیب می دانند و غیر مذهبی ها از فرصت بهره گرفته و حضورشان را مورد تمسخر قرار می دهند که این اشتباه است و باید اصلاح شود.
حجت الاسلام تقوی بیان داشت: در مسائل فرهنگی مسائل فراوانی گفتنی است که در مقاله ای مخصوص بیان خواهد شد اما فشرده آن عبارت از حضور فرهنگی فرهنگ دوستان از منازل و بدو تولد تا عرصه اجتماع به این معنا، همچون حضور مراکزی مثل عقیدتی سیاسی ها و نمایندگی های مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و حضور بزرگان در حوزه های علمیه است.
وی افزود: می توانیم از مهدکودک ها شروع کنیم و حضور فرهنگی در مهدها، دبستان ها و دبیرستان ها، دانشگاه ها داشته و روند فرهنگی از ابتدا رصد شود و در اختیار نیروی دلسوز و متدین قرار گیرد.
وی ادامه داد: گاهاً احساس می شود حضور در مدارس از مساجد بیشتر لزوم دارد  یا حداقل هم سنگ است باید فرهنگ سازی در همه زمینه ها از مدارس و آغاز آموزش شکل بگیرد و زمام در دست تفکر و بینش ولائی و مذهبی قرار گیرد.
استاد حوزه و دانشگاه خراسان در پایان بیان داشت: بخش اعظمی از قرآن آیات الاحکام است و این آیات نوعاً هم مسائل اقتصادی را تبیین می کند و هم مسائل فرهنگی را، و در بحث حقیقت فرهنگ و اقتصاد، آیات الاخلاق قرآن تنها برای رسیدن به آنچه هدف است کافی است قصص قرآن و بیان تاریخ گذشتگان و حتی قسم های قرآن همه فرهنگی اقتصادی است.

وی افزود: بعضاً در قرآن قریب ۱۱ قسم یاد می شود برای بیان یک مسئله فرهنگی مثل «وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا…» لذا با اعتقاد قلبی و با قوت و قدرت می توان بسراغ قرآن و مفسران واقعی قرآن و قرآن فهمان واقعی یعنی اهل بیت پیامبر اکرم(ص) و ائمه هدی علیهم السلام رفت و فرهنگ و اقتصاد پویا را شکل داد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 8