ماندگاری فقه در گرو بها ‌دادن به علم کلام است

 آیت الله حسینی بوشهری

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان این که ماندگاری فقه در گرو بها‌دادن به علم کلام است، گفت: باید در عرصه کلام به مباحثی بپردازیم که بنیان‌های فکری و اعتقادی جامعه ما را تقویت کند و پاسخ‌گوی شبهات باشد.

 آیت‌الله سیدهاشم حسینی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور عصر امروز در هشتمین مجمع عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه که در سالن همایش ساختمان انجمن‌های علمی حوزه علمیه برگزار شد، با تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: علمای علم اخلاق برای نفس مراتبی را بیان می‌کنند که یکی از آنها نفس اماره است.
وی افزود: در مرحله نفس اماره نه انسان از خداوند رضایت دارد و نه خداوند از بنده خود راضی است.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان این‌که مرحله دیگر نفس، نفس لوامه است، اظهار داشت: در این مرحله انسان راضی شده و دچار ملامت و سرزنش وجدان خود است و نمی‌داند که آیا خداوند هم از او راضی است یا خیر.
آیت‌الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: سومین مرحله‌ای که نفس در آن قرار می گیرد، نفس مطمئنه است که در این مرحله رضایت دوسویه  است و در این مرحله آدمی به کمال می‌رسد.
وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) حضرت زهرا(س) را از این مرحله نفس مطمئنه هم بالاتر معرفی می کند و می‌فرماید مقام و جایگاه حضرت زهرا(س) به اندازه‌ای است که غضب او غضب خداوند و رضایت او رضایت خداوند است.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به این که تحول در حوزه با پیشرفت خوبی روبرو بوده است و نیاز است این مسأله بیش از پیش مورد توجه واقع شود، تصریح کرد: امروز ظرفیت حوزه از مرحله بالقوه به مرحله فعلیت درآمده است ولی این امر فاصله زیادی با آنچه که باید حوزه به آن برسد دارد.
وی با بیان این که علم کلام فقه‌الاکبر است، افزود: کسی که در کلام و شناخت خدا، رسول و امام دچار مشکل باشد فقه به کار او نمی‌آید و نمی‌تواند با علم فقه به جایی برسد، بنابراین اگر ما می‌خواهیم فقه بماند باید به علم کلام بهای بیشتری بدهیم.
آیت‌الله حسینی بوشهری راه‌اندازی انجمن‌ها را فرصتی برای طلاب علوم دینی دانست و گفت: مجموعه‌ای از ‏فضلای جوان حوزه در فرصتی طلایی در قالب انجمن‌های علمی گردهم آمده‌اند تا برای برداشتن ‏گام‌های استوار به منظور رسیدن به اهداف عالی دینی اقدام کنند.
وی با بیان این‌که باید همه ابعاد علم کلام مورد بررسی قرار بگیرد و طبق اولویت بندی به آن پرداخته شود، ابراز داشت: باید در عرصه کلام به مباحثی بپردازیم که بنیان‌های فکری و اعتقادی جامعه ما را تقویت کند و پاسخ‌گوی شبهات باشد و بر این پایه استوار شود که مردم را مؤمن و متدین نگاه دارد.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به این مطلب که امروز در ‏شرایطی هستیم که هجمه‌های ناجوانمردانه علیه اسلام در جریان است، یادآور شد: در دنیای امروزی آسیب‌پذیری مردم و طلاب در مباحث کلامی بسیار افزایش پیدا کرده و نیاز است علم کلام بیش از پیش در جامعه تقویت شود.
وی بیان داشت: در گذشته اگر شبهه‌ای مطرح می‌شد، بزرگ‌ترین استاد و عالم حوزه درس و بحث خود را ‏تعطیل کرده و برای رفع آن شبهه کتاب می‌نوشت ولی امروز شبهاتی در حوزه کلام قدیم و ‏جدید را شاهد هستیم که جوابی برای آنها وجود ندارد و این مسأله ضعفی برای ما محسوب می‌شود.
آیت‌الله حسینی بوشهری با تأکید بر این مطلب که انجمن کلام اسلامی حوزه باید به مباحثی بپردازد که نیاز عموم مردم به ویژه قشر دانشگاهی را پاسخگو باشد، خاطرنشان کرد: انجمن کلام باید در کنار پرداختن به مطالب روز کلامی به دنبال بازسازی ادبیاتی کتاب‌های کلامی قدیم نیز باشد تا بتواند نقش خوب و مؤثری را در جامعه ایفا کند.
وی با بیان این که تربیت افراد فرهیخته‌ به عنوان چهره‌های شاخص در کلام اسلامی از دیگر ‏ضرورت‌های امروز انجمن کلام اسلامی حوزه است، گفت: اشخاصی باید در حوزه پرورش پیدا کنند که بتوانند در عرصه‌های کلام مقارن ‏مذاهب اسلامی و نیز مقارن با ادیان تخصص داشته و فعالیت کنند.‏

‏مدیر حوزه‌های علمیه در پایان اظهار داشت: انجمن کلام اسلامی حوزه باید با همکاری بخش تهیه متون درسی حوزه، برای سطوح مختلف کتاب‌های کلامی بنویسد و این مطلب به صورت سیر ترتیبی انجام پذیرد تا طلاب دروس را از اجمال به تفصیل فرا بگیرند./






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 10