آیت الله نوری همدانی: با حرف زدن و سخنرانی نمی توان وضعیت فرهنگی را سامان داد / حضور علما در کنار مردم از افتخارات شیعه است/نگاه غلط غرب به زنان ناشی از فرهنگ سکولاری است/عافیت‌طلبان نمی توانند بار مسوؤلیت را به دوش گیرند/اسلام با تمرکز پول و سرمایه در یکجا مخالف است

نوری همدانی
چندین سال است که درباره مسائل فرهنگی فقط حرف زده می شود اما از عمل خبری نیست؛ این مساله به هیچ وجه درست نیست.
برگزاری مراسم بزرگداشت برای علمای دینی بسیار تأثیرگذار است چون در طول تاریخ دشمن نگذاشت علما شناخته شوند و در جهت منزوی کردن آنها گام برمی‌دارد.
حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در دیدار بسیج جامعه زنان سپاه علی بن ابی طالب(ع) به سخنان  رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: سخنان ایشان دو محور اصلی  داشت اول این که مسأله تکریم جایگاه زنان باید مورد توجه باشد و ثانیا در امور زنان افکاری که از غرب سرچشمه گرفته را کنار باید زد.

وی در آسیب شناسی نوع نگاه غرب به مسأله زن، گفت: فرهنگ سکولار موجب بدبختی غرب در این زمینه شده است، منشاء تمایز دیدگاه اسلام با غربی‌ها نیز همین است؛ اسلام حق مادر و دختر را سنگین می داند و توصیه‌اش احقاق این حقوق و احترام همیشگی به جایگاه زنان است.

این مرجع تقلید با بیان این که زنان مسلمان در همه عرصه‌ها همگام با مردان حضور مؤثر دارند، گفت: در دنیای امروز خانم‌ها نیز مانند آقایان برای حفظ اسلام و انقلاب به میدان آمده‌اند و در مقابل استکبارجهانی و همه ایادی آن ایستادگی می کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در تشریح دیدگاه قرآن نسبت به جامعه زنان، ابراز داشت: آیات فراوانی وجود دارد که ارزش انسان را به انسانیت او می داند نه به مرد یا زن بودن؛ در فرهنگ قرآنی ایمان، تقوا، علم، جهاد، اخلاق موجب تقرب به درگاه پروردگار می شود حال می خواهد این صفات در یک زن نمود پیدا کند و یا مردی چنین ویژگی‌هایی را داشته باشد.

زنان مسلمان با تلاش خود در عرصه‌های مختلف می‌توانند نگرش غلطی که غرب ترویج می کند را تغییر دهند

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر این که زنان نیز می توانند با حفظ همه شؤونات اسلامی به بالاترین مقامات علمی و معنوی دست پیدا کنند، گفت: تنها در شهر قم حدود ۱۴ الی ۱۵ هزار خانم مشغول تحصیل علم هستند؛ به مرتبه‌ و مقام‌های پایین اکتفا نکنید و با اخلاص و جدیت این راه را ادامه بدهید.

وی افزود: شما با تلاش خود در عرصه‌های مختلف می توانید به نگرش منفی‌ای که دنیای غرب نسبت به جامعه زنان ترویج می کند، بهترین پاسخ را بدهید؛ ما انتظار داریم که در آینده نزدیک شاهد رشد بیشتر تألیفات و رساله‌های علمی جامعه زنان باشیم.

این مرجع تقلید در بیان نقش بی بدیل زنان در انقلاب و جنگ تحمیلی، گفت: امام(ره) فرمود سهم زنان از انقلاب اگر بیشتر نباشد کمتر نیست؛ زنان در بسیاری از موارد در راهپیمایی‌هایی که علیه رژیم ستم شاهی برگزار می شد، پیشتاز بودند؛ در دفاع مقدس نیز جامعه زنان شهدای زیادی را تقدیم کرد، در شهر‌های مختلف آمار شهدای زن قابل توجه است از جمله شهر خرم‌ آباد که حدود ۵۰۰ شهیده داشته است.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی علما را همیشه در کنار مردم دانست و گفت: مردم همیشه علمای دین را پشتیبان خود دانسته و این افتخار بزرگی است که برای علمای شیعه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید  در دیدار نماینده ولی فقیه در استان لرستان و اعضای ستاد برگزاری مراسم پنجاهمین سالگرد آیت‌الله کمالوند،‌ گفت:‌ استان لرستان سابقه خوبی در راه دفاع از انقلاب اسلامی و جهاد و شهادت دارد.

وی با بیان این‌که بزرگداشت و تکریم علمای دین یکی از وظایف مهم است، ابراز کرد: برگزاری مراسم بزرگداشت برای علمای دینی بسیار تأثیرگذار است چون در طول تاریخ دشمن نگذاشت علما شناخته شوند و در جهت منزوی کردن آنها گام برمی‌دارد.

این مرجع تقلید با تأکید بر این‌که علمای دین همیشه در برابر جباران و ستمگران ایستاده و مبارزه کردند، اظهار کرد: علما زندان را به جان خریدند اما در مقابل ستمگران گردن خم نکردند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه علما را همیشه در کنار مردم دانست و گفت: مردم همیشه علمای دین را پشتیبان خود دانسته و این افتخار بزرگی است که برای علمای شیعه وجود دارد.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های برجسته آیت‌الله کمالوند،‌ خاطرنشان کرد: روز نخستی که وارد حوزه شدم، آیت‌الله کمالوند از اساتید و اعلام معروف حوزه بود.

وی ادامه داد: در آن دوران دو روح‌الله در حوزه وجود داشت که یکی حضرت امام خمینی(ره) و دیگری آیت‌الله کمالوند و هر دو در حوزه در تربیت شاگرد و تدریس معروف و مشهور بودند.

این مرجع تقلید با بیان این‌که آیت‌الله کمالوند همیشه یار و همراه امام خمینی(ره) در مباره علیه شاه بود، گفت:‌ امام خمینی(ره) عنایت ویژه‌ای به آیت‌الله کمالوند داشتند و زمانی که بنده خبر فوت وی را به امام رساندم ایشان بسیار منقلب شده و روی زمین نشستند و آیه استرجاع را خواندند.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به این‌که لرستان استانی عالم پرور است، ابراز کرد: این استان شهدای فراوانی تقدیم انقلاب کرده است و مسؤولان این استان باید با تدوین و جمع آوری وصیت نامه‌های آنها در صدد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برآیند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه همچنین از استقبال گرم و پر شور مردم انقلابی و همیشه در صحنه لرستان در سفری که به این استان داشت تقدیر و تشکر کرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی با تاکید بر این که حل مشکلات فرهنگی با حرف زدن و سخنرانی حل نمی شود و باید برای آن اقدام عملی کرد، خواستار اهتمام بیشتر دولت به اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر و مساله عفاف و حجاب شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله نوری ‌همدانی، امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، از بی توجهی های صورت گرفته به مسائل فرهنگی انتقاد کرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره مسائل فرهنگی و گلایه های ایشان در این ارتباط، گفت: چندین سال است که درباره مسائل فرهنگی فقط حرف زده می شود اما از عمل خبری نیست؛ این مساله به هیچ وجه درست نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خواستار اهتمام همگانی و عزم عمومی برای حل مسائل فرهنگی شد و یاد آورشد: یکی از مسائل مهم فرهنگی کشور موضوع عفاف و حجاب است که متاسفانه به نحو شایسته مورد توجه قرار نمی گیرد.

این مرجع تقلید با تاکید بر این که حجاب و عفاف برای جامعه امری لازم است، خواستار توجه بیشتر دولت به این مساله شد و گفت: دولت باید مساله عفاف و حجاب را از ادارات و نهادهای زیر مجموعه خود آغاز کند تا به تدریج در جامعه اجرایی و نهادینه شود.

وی اضافه کرد: باید به گونه ای برنامه ریزی و کار کنیم که بدحجابی از فضای جامعه اسلامی رخت بربندد و افرادی که تاثیرگذاری و قدرت بیشتری دارند،‌ طبیعتا وظیفه سنگین تری را نیز عهده دار هستند.

حضرت آیت الله نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود با استناد به روایاتی و با بیان این که قلب انسان حرم الهی است، گفت: نباید در قلب غیر خدا را جای داد.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به بخشی از خطبه حضرت فاطمه(س) گفت: مناصب و مسؤولیت ها باید به کسانی که درد آشنا و رنج کشیده‌اند واگذار شود.

حضرت آیت الله حسین نوری همدانی ، در دیدار سردار کاظم مجتبایی فرمانده نیروی انتظامی قم و جمعی از پرسنل پلیس زن استان قم در تشریح خطبه فدکیه حضرت فاطمه(س) اظهار داشت: حضرت می فرماید چرا عافیت طلبان دیروز می خواهند مقام و منصب بگیرند؟!

وی افزود: می خواستند حضرت علی(ع) را که در جنگ‌ها پیشتاز بود و جانفشانی می کرد را کنار بزنند و کسانی که یک ضربه شمشیر نخوردند را روی کار بیاورند؛ بنابراین در جامعه اسلامی کسانی باید مقام و منصب بپذیرند که درد آشنا و رنج کشیده باشند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم موضع گیری حضرت فاطمه(س) را نشانه حقانیت شیعه دانست و گفت: در مناظره علمی عملکرد حضرت مؤید عقاید شیعه است؛ غضب و اعتراض دختر رسول خدا(ص) نسبت به کودتاگران نشان داد که حضرت علی(ع) را به عنوان امام و جانشین پیامبر(ص) قبول دارد نه کسان دیگر را.

اختلاف افکنی میان اهل تسنن و شیعه مردود است

حضرت آیت الله نوری همدانی به سخنان دیروز رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: همان گونه که ایشان فرمودند ما با اهل سنت برادر هستیم و اگر حرفی داریم در مقام مناظره علمی است؛ اختلاف افکنی میان شیعه و سنی شمشیر دشمن را تیز می کند.

وی با بیان این که اسلام متکی به پشتوانه مردمی است، گفت: باید این وحدت را حفظ کرد؛ هر جا که مردم پشتیبان بودند اسلام موفق شد اما در برخی مواقع مانند زمان حضرت علی(ع) مردم در دفاع از ولایت به صحنه نیامدند و ایشان را تنها گذاشتند.

این مرجع تقلید افزود: لازم است در کنار امنیت به مردم آگاهی بخشید تا همواره در صحنه باشند؛ به خاطر وجود پشتوانه عظیم مردمی است که رهبر معظم انقلاب می فرماید ما نیاز به سلاح هسته‌ای نداریم؛ بنابراین باید با امر به معروف و نهی از منکر فضای اسلامی جامعه را به صورت یکپارچه حفظ کرد.

ایستادگی در برابر انحرافات درس بزرگ سیره فاطمی

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم یکی دیگر از درس‌های بزرگ مکتب فاطمه زهرا(س) را ایستادگی در برابر انحرافات عنوان کرد و گفت: حضرت نشان داد هرگاه جامعه دچار کج روی و انحراف شد باید همه قیام کنند و حتی خانم‌ها نیز می توانند پیشتاز این راه باشند.

حضرت آیت الله نوری همدانی مطالعه خطبه فدکیه حضرت فاطمه(س) را بر همگان توصیه کرد و ابراز داشت: این خطبه برای همه ابعاد زندگی ما درس دارد؛ در مکتب پیامبر(ص) سیره زندگی حضرت زهرا(س)، حضرت خدیجه(س)، حضرت زینب (س) و حضرت رباب الگوهای بزرگی برای جامعه زنان و حتی مردان هستند.

بزرگترین خدمت زن تربیت فرزندان شایسته است

وی در بخش دیگر سخنان خود با توجه به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، اظهار داشت: خانواده در اسلام جایگاه مهمی دارد؛ مادر سازنده اجتماع است چراکه اخلاق، روحیات، حرکات و سکنات فرزندان بیشتر متأثر از مادر است.

وی با تأکید بر این که بزرگترین خدمت زنان تربیت فرزندان شایسته است، گفت: نباید تربیت فرزندان خود را به مهد کودک ها بسپاریم؛ زن با ایمان، عفت، اخلاق و آگاه می تواند فرزندانی صالح و با ایمان تربیت کند از این رو پیامبر(ص) فرمود بهشت از زیر پای مادران آغاز می شود.

اسلام، دین سیاست، اقتصاد و فرهنگ

  حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که اسلام با تمرکز پول و سرمایه در یکجا مخالف است گفتند: آنچه در عرصه اقتصادی مهم است رسیدگی به وضعیت بانک هاست؛ چرا که پول های مردم در آنجا انباشته می شود که اگر در راه تولید و رفع وفقر و بیکاری به کار گرفته نشود منشا بسیاری از مفاسد می شود.
 این مرجع تقلید،  در دیدار رئیس و جمعی از مدیران کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره)که در دفتر معظم له برگزار شد، خدمت رسانی به محرومین جامعه اسلامی را توفیق بزرگ الهی دانستند و خاطر نشان کردند:خدمت رسانی و گره گشایی از مشکلات مردم
مخصوصا، محرومین جامعه بسیار مفید و مقدس است و از طرف خدای متعال توفیق بزرگی است که نصیب هرکسی نمی شود.

معظم له افزودند: اسلام، دین سیاست، اقتصاد و فرهنگ است و این موضوعات از هم جدانیستند و باید در همه برنامه ریزی ها به این مقولات در کنارهم توجه شود، چرا که دشمنان اینگونه القا می کنند که دین از سیاست جداست و اساسا دینداران نباید در امور سیاسی و حکومتی دخالت کنند که این بسیار اشتباه بزرگی است.

ایشان با اشاره به اهمیت اقتصاد و لزوم توجه بیشتر مسئولین به این عرصه گفتند:آنچه در عرصه اقتصادی مهم است رسیدگی به وضعیت بانک هاست؛ چرا که پول های مردم در آنجا انباشته می شود که اگر در راه تولید و رفع وفقر و بیکاری به کار گرفته نشود منشا بسیاری از مفاسد می شود؛ آن چنان که امروز در غرب، سرمایه بانک ها دست عده ای معدوداست.

حضرت آیت الله نوری همدانی افزودند:اسلام با تمرکز پول و سرمایه در یکجا مخالف است و این که کسی در قبال پول، پولی دریافت کند ممنوع است؛ بلکه باید در قبال کار و فعالیت اقتصادی مشروع منفعت و سودی به دست آید و برای جامعه اسلامی نتیجه و فایده ای داشته باشد که امروزه بانک ها به این موضوع اهمیت زیادی نمی دهند.

ایشان تصریح کردند:باید هرچه سریع تر وضعیت بانک ها اصلاح شود، چرا که بانک تنها امین مردم است و نباید برای خود جایگاه  و منافعی قائل شوند.

*انتقاد از عدم کنترل قیمت ها

ایشان با انتقاد از وضعیت قیمت گذاری و گرانفروشی در بازار گفتند:متاسفانه هیچ گونه اشرافی بر قیمت ها نیست  و اشخاص کاملا آزادند که هرچقدر خواستند سود دریافت کنند و کسی نیست که قیمت کالاها و خدمات را کنترل کند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به نامگذاری سال۹۳ به اقتصاد و فرهنگ تاکید کردند:دغدغه مقام معظم رهبری این دومقوله می باشد و لبیک به ندای رهبری نیازمند یک عزم ملی از سوی مردم و مدیریت جهادی مسئولان می باشد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 3 =