فرزندآوری؛ در گرو تغییر اندیشه زنان

حجت الاسلام واعظ موسوی با بیان این که بهترین زنان عالم، زنانی هستند که فرزند آور باشند، کثرت جمعیت و فرزندآوری را در گرو تغییر اندیشه زنان جامعه عنوان کرد.

حجت الاسلام مهدی واعظ موسوی، کارشناس مسائل خانواده با اشاره به آیات ۲۳ و ۲۴ سوره ی قصص که به بیان ماجرای برخورد حضرت موسی(ع) با دختران شعیب می پردازد، ضرورت حضور زنان در اجتماع را تبیین و تشریح کرد.

تبیین ضرورت حضور اجتماعی زنان

وی با بیان این که وقتی حضرت موسی(ع) به مدین رسید، گروهی از مردم گوسفندان خود را از چاه آنجا آب می دادند و کمی آن طرف تر از آنان دو زن را دید که گوسفندان خود را از رفتن به طرف آبشخور باز می داشتند، گفت: حضرت موسی(ع) به آن دو زن گفت: «کار شما چیست؟» آن دو زن گفتند: «ما گوسفندهایمان را تا این وقتی که آن چوپانان از محیط خارج نشوند، سیراب نمی کنیم و پدر ما پیر و کهنسال است»

حجت الاسلام واعظ موسوی در خصوص پرسش حضرت موسی(ع) از دختران شعیب اظهار کرد: سوال درباره چرایی بیرون بودن زن در این داستان نشان می دهد فعالیت اجتماعی زن همواره مورد سوال جامعه است در حالی که حضور فعال مردان در عرصه های اجتماعی از مبانی جامعه اسلامی است.

وی منظور از «ما گوسفندهایمان را تا این وقتی که آن چوپانان از محیط خارج نشوند» امن شدن محیط برای حضور دختران را در کنار چاه عنوان کرد و افزود: حریم امن و به دور از هر گونه اختلاط زن و مرد از دیگر ویژگی های حضور زنان در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و… است که قرآن با این داستان به ما می آموزد.

این مشاور خانواده با بیان اینکه داشتن پدری پیر و کهنسال دلیلی منطقی برای حضور دختران شعیب برای چوپانی است، تصریح کرد: در صورتی که دلایل حضور زنان در اجتماع مطابق اصول توحیدی و دینی باشد، مقبول و پذیرفته است در غیر این صورت مورد مواخذه شرع و عرف قرار می گیرند.

حجت الاسلام واعظ موسوی تصریح کرد: حضور اجتماعی زنان باید منطقی، دارای دلیلی اسلامی و قرآن پسند باشد کمااینکه پس از انقلاب صنعتی بسیاری از سودجویان برای منافع مالی و پرکردن جیب های خود، همسرانشان را وارد چرخه اقتصادی کردند.

وی با تاکید بر نقش اصلی زن در خانواده که هیچ مردی نمی تواند آن را ایفا کند، عنوان کرد: نقش هایی که امروز زنان در جامعه ایفا می کنند، منحصر به قشر زنان نیست و به تعبیر رهبر انقلاب مردان بسیاری قادر به انجام آن ها هستند.

حجت الاسلام واعظ موسوی برخی عرصه ها را همچون پزشکی، پرستاری و معلمی را نیازمند حضور بانوان برشمرد.

این کارشناس مسائل خانواده اذعان کرد: از آنجایی که فعالیت بیرون از منزل امروز برای زنان یک پز اجتماعی تلقی می شود و نقش همسری و مادری در جامعه زیبا شمرده نمی شود متاسفانه این نقش کمرنگ شده است.

وی مبنی بر روایات اهل بیت(ع) بهترین زنان عالم را زنانی عنوان کرد که ولید و فرزند آور باشند و گفت: مادری صرفا به دنیا آوردن فرزند نیست بلکه کیفیت به همراه کمیت است؛ به این معنی که مادری که فرزند بیشتری تربیت کنند، نزد خداوند محبوب تر هستند.

مادران و امتیاز اجتماعی

حجت الاسلام واعظ موسوی با تاکید بر اینکه مسئولان و سیاستگذاران به مادران بهای بیشتری دهند، گفت: با دادن کارت طلایی به مادران آنها را ویژه و از دیگران جدا نمایید تا با ارائه کارت طلایی مادری مجبور به ایستادن در صفوف نانوانی، اتوبوس و… نباشند.

این مشاور خانواده خاطرنشان کرد: برای حل مشکل کثرت اولاد مادران جامعه همواره باید بزرگ داشته شوند و صرفا به ایام میلاد و روز مادر اکتفا نشود، همانند اوایل انقلاب به مادران امتیاز داده شود، امتیازات اجتماعی به مادرانی که فرزند زیاد دارند، داده شود نه مثل امروز از خیلی امتیازات چون خانه اجاره ای محروم شوند.

وی با اشاره به اینکه در فرانسه برای تشویق زنان به فرزندآوری آموزش و پرورش پنج سال مرخصی با حقوق برای زایمان هر فرزند درنظر گرفته است، افزود: متاسفانه نگرانی و احساس خطر از کاهش جمعیت اینجا هنوز در حد شعار باقی مانده است و کسی به دنبال طراحی سازو کارهای اصلی آن نیست.

 حجت الاسلام واعظ موسوی با بیان اینکه در برخی موارد کسی به فکر اجرایی شدن راهکارها نیست، اذعان کرد: هنوز بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی وسایل پیشگیری از بارداری را در اختیار خانواده‌ها قرار می دهند که نیازمند تجدیدنظر در سیاستگذاری‌ها و روشن شدن راهکارها هستیم تا تفکر فرزندآوری تبدیل به یک جریان در جامعه شود.

 وی تغییر سبک زندگی را نیازمند تغییر اندیشه زنان جامعه اسلامی دانست و گفت: زنان امروز از خانه فراری هستند و به هر نحوی به بیرون از خانه چنگ می اندازند، بنابراین تا وقتی زن خانه را برای خود جایگاهی امن و مادری را برای خودش مقام تلقی نکند در واقع تا وقتی که اندیشه زنان تغییر نکند، سبک زندگی از منحط غربی به سبک زندگی اسلامی گرایش پیدا نمی کند.

 حجت الاسلام واعظ موسوی نگرانی از روزی، تغییر اندام، زیاد شدن زحمت زنان جامعه را موانع رشد جمعیت از سوی زنان برشمرد و افزود: این مشکلات تنها با احیا، باور و ترویج فرهنگ قرآنی حل می شود و اینکه مردم را با همکاری رسانه ملی و سایر فضاهای مجازی تشویق به سبک زندگی دینی، جوانان را به ازدواج و فرزند آوری کنید.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 6 =