وزیر ارشاد مدعی شد: حوزه های علمیه بیشترین بودجه فرهنگی دولتی را دریافت می کنند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مدعی شد که بیشترین بودجه دولتی فرهنگی در کشور در اختیار حوزه های علمیه است.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه تفصیلی با روزنامه فرهیختگان مدعی شد که حوزه های علمیه بیشترین بودجه فرهنگی را از دولت دریافت می کنند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره مراکز و نهادهای مختلف و متعدد فرهنگی و  این که آیا در حال حاضر تمام این مراکز فرهنگی در عمل هماهنگ هستند؟ گفت:

همه این مراکز مجموعا سیاست‌های کلی نظام را دنبال می‌کنند. عموما سیاست‌های شورای انقلاب فرهنگی یا سیاست‌های اعلام شده از طرف مقام معظم رهبری را اجرا می‌کنند و حتی موسسات و نهادهای خصوصی هم به علت نظارتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آنها دارد سعی می‌کنند همین سیاست‌ها را اجرا کنند.

اما طبیعتا هر یک به اندازه‌ای که اختیار دارد مسئولیت دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به امکانات و اختیارتی که در اختیارش هست در قبال تحولات فرهنگی جامعه مسئولیت دارد و بقیه مراکز نیز به همین ترتیب مسئولیت دارند.

بد نیست این آمار را مورد توجه قرار دهیم؛ اعتباراتی که در سال جاری از طریق مجلس شورای اسلامی به نهادهای مختلف فرهنگی داده می‌شود عبارت است از: سهم حوزه‌های علمیه ۹/۳۶ درصد یعنی ۳۷ درصد از کل اعتبارات فرهنگی کشور است و این تنها اعتبارات دولتی است. سهم صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران از اعتبارات دولتی ۲۶ درصد است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۵/۱۶ درصد از مجموع اعتبارات فرهنگی کشور را در اختیار دارد و سازمان تبلیغات اسلامی ۵۱/۷ درصد بودجه فرهنگی دارد. حال اگر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را نیز جزیی از وزارت ارشاد بدانیم که آنها نیز ۶ درصد بودجه فرهنگی را می‌گیرند مجموعا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حدود۲۳ درصد کل اعتبارات فرهنگی کشور را در اختیار دارد. بقیه اعتبارات در اختیار دیگر نهادهای فرهنگی است که آنها هم به همان اندازه مسئول هستند. علاوه‌بر آن سایر دستگاه‌ها و نهادها مثل شهرداری‌ها، سپاه پاسداران و غیره نیز اعتبارات زیادی را در حوزه فرهنگ صرف می‌کنند.

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر این که با توجه به اینکه رئیس‌جمهور در اختتامیه جشنواره مطبوعات دولت را تنها متولی سیاست‌های فرهنگی ندانست و در همانجا انتقاداتی با این مضمون عنوان داشت که همه امور فرهنگ و تمام بودجه فرهنگی در دست دولت نیست؛ مسئولیت یا عملکرد و پاسخگویی همه این نهادها با کجاست؟ آیا تداخلی در عملکرد فرهنگی دولت پیش نمی‌آید؟ و آیا این‌گونه موازی‌کاری‌ها ضرورت دارد وجود داشته باشد؟ و آیا موازی‌کاری موجب اتلاف بودجه بیت‌المال نیست؟

اگر هماهنگ باشند اشکال ندارد اما گاهی ناهماهنگ عمل می‌شود یعنی دستگاهی سیاستی را دنبال می‌کند اما دستگاهی دیگر سیاستی در نقطه مقابل آن دارد، که در اینجا اشکال پیدا می‌شود. اگر همه می‌خواهند کار فرهنگی کنند و از هر جایی بودجه‌ای تهیه کنند اشکالی ندارد اما اشکال درجایی پیدا می‌شود که نه یک خط موازی بلکه خط مخالفی را دنبال کنند؛ که ممکن است تاثیر سوئی در مسائل فرهنگی داشته باشد.

در ادامه از وزیر ارشاد سؤال شد که حوزه‌های علمیه که بیشترین بودجه دولتی فرهنگ را دارند چقدر در حوزه عملکرد فرهنگی تاثیرگذار هستند؟ چندین بار مقام معظم رهبری نسبت به عملکرد فرهنگی مسائلی را مطرح کرده‌اند؟

البته تاثیرگذار هستند و تاثیرات مثبت هم دارند. اما بحث این است که وقتی ما از برخی ناهنجاری‌ها و نابسامانی‌های فرهنگی نگرانی ‌داریم نباید آن را تنها متوجه یک دستگاه کنیم و بگوییم همه مشکلات فرهنگی کشور متوجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است یا حتی دستگاه دیگری! بلکه تمام دستگاه‌هایی که کار فرهنگی می‌کنند چه آنها که از دولت بودجه دریافت می‌کنند یا بودجه‌های غیردولتی دارند به نحوی سهیم هستند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 12