همسران کارکنان رسانه، قهرمانان پنهان این عرصه اند .

همایش قدردانی از بانوان و همسران کارکنان روزنامه قدس، شب گذشته با حضور بانوان کارمند و همسران کارکنان مرد این مجموعه برگزار شد تا از زحماتشان قدردانی شود.
رشته‌ای بر گردنم افکنده دوست…
حجت الاسلام مهدی واعظ موسوی در سخنانی، نقش زنان در زندگی را تشریح کرد و با اشاره به برشهایی از کتاب «آن مرد آسمانی» شامل خاطرات مرحوم علامه طباطبایی به نقل از دختر او گفت: علامه، زندگی پرفراز و نشیبی داشت و همسرش در این فراز و نشیبها همراهش بود. زمانی که علامه به نجف رفته بود، شرایط بهداشتی بدی وجود داشت که باعث فوت کودک یک ساله او شد و تنها مونس همسرش در غربت از دنیا رفت.
به گفته او چندین فرزند علامه به خاطر شرایط سختی که داشت فوت شدند و همسر وی با صبوری، این رنجها را تحمل کرد. همسر علامه، دریایی از آرامش بود که در پاسخ تحمل این محنت ها می گفت: رشته ای بر گردنم افکنده دوست، می کشد هر جا که خاطرخواه اوست، رشته بر گردن نه از بی مهری است، رشته عشق است و بر گردن نکوست.
مانع نباش
این مشاور خانواده به اصحاب قلم و خانواده هایشان گفت: حوزه اندیشه و قلم، عرصه پر رنج و محنتی است. در دوران پهلوی که مرحوم دهخدا بنا به چاپ لغتنامه اش داشت، بودجه ای برای این اثر فرهنگی نبود تا آنجا که به این نتیجه رسیدند از محل فروش پهن چارپایان ارتش، هزینه چاپ این اثر تامین شود، داستان اندیشه و قلم همواره با سختی، همپیمان بوده است.
او خاطرنشان کرد: متأسفانه گاه دیده می شود که برخی زنان در زندگی نه تنها یار همسران نیستند، بلکه مانع هستند. دوست شاعری داشتم که می گفت وقتی اشعارم را برای همسرم می خوانم او بی توجه است.
وی با بیان اینکه ممکن است بعضی اهل قلم و اندیشه نباشند، اما دوستدار آن هستند، افزود: روایت است یا عالم باش یا متعلم و یا محب اهل علم، اما مانع نباش. بعضی دانشمند هستند و بعضی دانشجو و برخی که هیچ کدام اینها نیستند، اما دوستدار علمند.
سرهنگ تمام در «شلخته گری» نباشید!
به گفته این مشاور خانواده، زنان باید چند نقش را همزمان با هم در زندگی ایفا کنند؛ یکی از این نقش ها، کدبانوگری است.
وی با بیان اینکه زن، مدیر داخلی خانه است و مرد، نقش رهبری خانه را دارد، خاطرنشان کرد: مردان سعی کنند در امور داخلی خانه دخالت نکنند ومدیریت آن را به عهده همسرانشان بگذارند. متأسفانه برخی بانوان در شلختگی، سرهنگ تمام هستند و از سوی دیگر برخی هم در کدبانوگری، حرف ندارند؛ سعی کنید جزو گروه دوم باشید.
ارزشهای کدبانوها
واعظ موسوی با تاکید بر اینکه کدبانویی با کنیزی فرق دارد، افزود: زن کدبانو به دنبال خلاقیت و نوآوری در امور زندگی است و ابتکار عمل دارد، در حالی که زنی که منش کنیزی دارد، فقط به دنبال ساییدن و رفع تکلیف است.
او با بیان اینکه نقش دیگر زن، معشوقه همسر بودن است، گفت: به گفته یک فیلسوف، زنان سه لایه دارند، لایه بیرونی که شکل است، لایه میانی، شمایل و لایه درونی که روحانیت است و مختص زنان الگوی بشریت یعنی حضرت فاطمه (س) و حضرت مریم و سایر بانوان بزرگ تاریخ.
به گفته وی بوعلی مسأله عشق عفیف را مطرح می کند که از سطح شکل به شمایل می رسد، بعضی عشق ها کشکند، با عمل زیبایی بینی فقط شکل عوض می شود با آن شمایل خراب چه باید کرد؟
جلوه گری در عرصه شمایل
او به زنان توصیه کرد افزون بر حفظ آراستگی ظاهری، در عرصه شمایل، جلوه گری کنند. آنچه در طول زندگی عادی می شود، شکل ظاهری است و آنچه می ماند شمایل زنان است همین فداکاری، گذشت، قناعت و همراهی در زندگی.
وی افزود: سعی کنید زیبایی ظاهرتان را حفظ کنید، لباسهای خوبتان را برای همسرتان بپوشید. اینکه نگاه مردان آلوده است به خاطر این است که همسرانشان به خود نمی رسند و همیشه بوی پیازداغ می دهند.
منم منم را کنار بگذارید
واعظ موسوی با بیان اینکه زنان باید پناهگاه همسرشان باشند، گفت: کسانی که مادران خوب دارند، خوب تربیت می شوند ولو اینکه پدر خوبی نداشته باشند، اما از سوی دیگر، مادر بد در تربیت کودک تاثیر بدی دارد، زیرا باور دینی از سوی مادر به کودک منتقل می شود.
او یکی از مشکلات زن امروز را این دانست که به دنبال احقاق حق است. به گفته وی، در این وادی دو رویکرد را باید دید، یکی رویکرد حقوقی و دیگری حقیقی، در زندگی باید به دنبال رویکرد حقیقی بود و منم منم را کنار گذاشت.
گذشت داشته باشید
این مشاور دینی افزود: رویکرد حقیقی این است که شما عذرخواهی کنید و گذشت داشته باشید. اگر همسرتان از بیرون آمد و عصبانی بود برای اینکه خشمش فروکش کند پس از اینکه حرفی زد که از روی خشم بود، شما عذرخواهی کنید. این توصیه را به همه زوجین داریم، هم زن و هم مرد، که در زندگی گذشت داشته باش و خود حقیقی ات باش.

 



« (خبری قبلی)



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 10