در سلسله همایش های نهج البلاغه و زندگی مطرح شد

مؤسس حوزه علمیه حضرت مهدی (عج) به بررسی حکمت های ۴۸تا۵۲ نهج البلاغه پرداخت و اظهار داشت: عفو شکر نعمت قدرت است و کسی که قدرت بیشتری دارد شایستگی او برای عفو بیشتر است وعفو اثر تربیتی دارد و دارابودن اثر تربیتی، جری نشدن و عدم تضییع حق الله و حق الناس از شرایط عفو است.

حجت الاسلام مجید نظافت یزدی، مؤسس حوزه علمیه حضرت مهدی (عج)، در سلسله همایش های نهج البلاغه و زندگی که در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: مشاور باید آگاه، امین و دلسوز باشد و از دلایل افزایش آمار طلاق مشاوره نادرست است.

  وی در این همایش حکمت های ۴۸تا۵۲ نهج البلاغه با محورهای رازداری و پیروزی، شناخت بزرگوار و پست فطرت، راه جذب دل ها، قدرت و عیب پوشی و روش برخورد با شکست خوردگان را بررسی کرد.

حجت الاسلام نظافت با بیان حکمت ۴۸ نهج البلاغه در باب رازداری و پیروزی که می فرماید: « پیروزی در دوراندیشی و دوراندیشی در به کارگیری صحیح اندیشه واندیشه صحیح به رازداری است» گفت: حفظ اسرار جمعی و فردی رمز موفقیت است پس پیروزی وابسته به حفظ اسرار است و لو رفتن اسرار در جنگ باعث ضررهای جبران ناپذیری می شود.

 مدرس حوزه علمیه مشهد درباره حکمت۴۸درباب شناخت بزرگوار و پست فطرت که می فرماید:« از یورش کریم و بزرگوار به هنگام گرسنگی و از تهاجم انسان پست و لئیم به هنگام سیری بپرهیز» نیز گفت: کفران نعمت، سرمستی از نعمت، تکبرهنگام قدرت، سوء استفاده و فراموشی خدا در هنگام ثروت از جمله ویژگی های لئیم معرفی  می شود.

وی با بیان آیه ۲۲و۲۳ سوره یونس که می فرماید: « … اما پس از آنکه خدا از غرق نجاتشان داد باز در زمین به ناحق ظلم و ستمگری آغاز کنند …» ادامه داد: این برخورد انسان های پست است و انسان پست خائن و پیمان شکن است و برای رسیدن به اهدافش از هر وسیله ای استفاده می نماید مانند مروان بن حکم و پسرش عبدالملک بن مروان.

چهره گشاده، تبسم، سلام، محبت و احسان، راه های ایجاد الفت

وی گفت: شکر، وفاء، فضیلت، خیر خواهی و صداقت از ویژگی های افراد کریم است و انسان کریم با تو صادقانه و خالصانه برخورد می کند ولی فرد لئیم اهل غش و انتقام جویی است.

استاد حوزه ودانشگاه با بیان حکمت ۵۰ نهج البلاغه در باب راه جذب دل ها که می فرماید:« دل های مردم گریزان است، به کسی رو می آورد که خوشرویی کند» افزود: چهره گشاده، تبسم، سلام، محبت و احسان، راه های ایجاد الفت است.

وی در توضیح حکمت ۵۱ درباب قدرت و عیب پوشی تصریح کرد: احتمال رسوایی در هرلحظه وجود دارد و انسان نباید تصور کند که همیشه خدا عیب ها را می پوشاند زیرا اگراو بخواهد وشرایطش فراهم شود باطن انسان آشکار می شود و پنهان ماندن عیوب فرصتی برای توبه و اصلاح خود است.

وی افزود: خدا عیب پوش است پس باید هم آبروی خود و هم دیگران را حفظ نماییم و اگر انسان پرده دری کند خدا در دنیا و آخرت رسوایش می کند ولی در بعضی از مواقع استثنا هم داریم مانند مسئله خواستگاری و تحقیق که عیب پوشی خیانت محسوب می شود.

موسس حوزه علمیه حضرت مهدی (عج) با بیان حکمت ۵۲ نهج البلاغه در باب روش برخورد با شکست خوردگان که می فرماید: «سزاوارترین مردم به عفو کردن، تواناترین شان به هنگام کیفردادن است» گفت: خدا اهل عفو است و دوست دارد ما هم اهل عفو و گذشت باشیم چرا که عفو خلق الهی، موجب عزت و افزایش عمر است.

وی ادامه داد: عفو شکر نعمت قدرت است و کسی که قدرت بیشتری دارد شایستگی او برای عفو بیشتر است و عفو اثر تربیتی دارد و دارابودن اثر تربیتی، جری نشدن و عدم تضییع حق الله و حق الناس از شرایط عفو است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 2 =