واکنش عضو شورای عالی حوزه به ادعاهای وزیر ارشاد

حجت الاسلام سیدمحمد غروی عضو جامعه مدرسین
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به اظهارات و ادعاهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی واکنش نشان داد و تاکید کرد: ما انتظار نداشتیم جناب آقای جنتی که در خانواده روحانی بزرگ شده اند این گونه اظهار نظر کنند؛ ایشان باید نقش حوزویان را در حفظ فرهنگ اصیل اسلامی درک کنند.
آیت الله سید محمد غروی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به اظهارات وزیر ارشاد درباره بودجه های فرهنگی کشور و ادعای وی مبنی بر تخصیص بیشترین درصد بودجه های این بخش به حوزه های علمیه واکنش نشان داد.
وی گفت: من عرض می کنم آنچه را که در مرحله اول در مسائل فرهنگی انتظار داریم که البته اختصاصی هم به وزارت ارشاد ندارد چراکه دستگاه های مختلف کار فرهنگی انجام می دهند، ‌این است که باید به فرهنگی بها دهیم که تقویت کننده ایمان، معنویت و اخلاق در جامعه باشد.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه اضافه کرد: آنچه رهبر معظم انقلاب مد نظرشان بود مربوط به همه دستگاه ها است نه یک دستگاه خاص هرچند یک دستگاه خاص سهمش درکارهای فرهنگی بیشتر است و گستره وسیع خاصی را هم دارد.
گلایه رهبر انقلاب به همه نهادهای فرهنگی است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: بخش ها و معاونت های فرهنگی وزارتخانه ها، صدا و سیما، ارتش، سپاه، شهرداری ها و دیگر نهادها هم کار فرهنگی می کنند و برای آن بودجه خاصی در نظر می گیرند و این گونه نیست که تنها یک نهاد و ارگان، کار فرهنگی انجام دهد.
وی با بیان این که گلایه رهبر معظم انقلاب درباره مسائل فرهنگی شامل همه این دستگاه ها و نهادهای فرهنگی می شود، ابراز داشت: نکته قابل ملاحظه در مرحله اول تعریفی است که برای مسائل فرهنگی بیان می کنیم، یک وقت ما مسائل فرهنگی را چنان باز می گذاریم که هر نوع کار فرهنگی و هنری را  از هرجا آمده و به هر صورت اجرا می شود به هر شکلی می پذیریم و آن را امور فرهنگی تلقی می کنیم و خود را موظف به خدمات رسانی می دانیم به نحوی که می خواهیم همه را راضی کنیم؛ این یک تعریف خاصی است که با فرهنگی که مردم متدین و صاحبان اصلی انقلاب دارند متفاوت و در تضاد است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: ما کارهایی را از سنخ فرهنگ ایرانی اسلامی خود می دانیم ‌که بر معنویت،‌ اخلاق، دینداری و ادب بیفزاید و این امور را تقویت کند؛ ما اموری را فرهنگ اصیل می دانیم که سنت های صحیح ما را اشاعه دهد و به نسل های آینده منتقل کند.
وی افزود: اگر بنا شد قماشی از فرهنگ را ارائه دهیم که دین،‌ معنویت و اخلاق جامعه را متزلزل کند و جامعه و جوانان را به بی بند و باری بکشاند و نوع فعالیت فرهنگی و عقبه تفکر آنها حداکثر تفکرات انسان گرایانه، سکولاریسم فرهنگی و فیمینستی به ارمغان بیاورد و عفت عمومی را خدشه دار کند و زمینه افزایش طلاق شود؛ ما این فرهنگ را به معنای درست آن نمی دانیم و ضد ارزش تلقی می کنیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآورشد: متاسفانه در کشور ما در مسائل فرهنگی به جای این که حتی از ابزارهای درست و صحیح فرهنگی استفاده شود تا این امور فرهنگی و معنوی و سنت های درست اجتماعی را تقویت کند، مسائلی مورد حمایت قرار می گیرد که باورهای دینی جامعه را متزلزل می کند و متاسفانه گاهی عزیزان ما از جمله وزارت ارشاد  محصور این قماش از امور و مسائل فرهنگی می شوند در حالی که این امور برای متدینان و صاحبان اصلی انقلاب قابل تحمل نیست.
وی با انتقاد از بخش های مختلف مصاحبه وزیر فرهنگ و ارشاد با روزنامه فرهیختگان، گفت: وزیر ارشاد مطالب مختلفی را مطرح کرده و اتفاقا روی نکاتی پای فشرده که قابل ملاحظه است.
وزیر ارشاد به جای اصلاح وضعیت فرهنگی توپ را به زمین حوزه انداخته است
عضو جامعه مدرسین افزود: ایشان در جایی دیگر از مصاحبه به جای این که در مقام اصلاح و بازسازی فرهنگی برخی از جریان ها باشد گویا توپ را به زمین حوزه و میدان دیگر انداخته و این مساله را مطرح کرده که سهم بودجه فرهنگی حوزه های علمیه از همه نهادها بیشتر است و گفته است که حدود ۳۷ درصد بودجه های دولتی بخش فرهنگ به حوزه های علمیه اختصاص می یابد.
وی خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه سراسر کشور هم در این دولت و هم در دولت های گذشته با آن وسعت و گستره ای که دارند توسط مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب آن هم از طریق وجوهات شرعیه اداره می شوند و آنچه دولت کمک می کند مربوط به تجهیز و تعمیرات و پاره ای از کارهای تبلیغی است.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: باید به این نکته توجه شود که کل بودجه کمکی دولت به حوزه های علمیه از این ردیف داده می شود که خود جای بحث دارد و البته در مقایسه با بودجه هایی که به جاهای دیگر از جمله برخی دانشگاه ها داده می شود قابل قیاس نیست.
دولت اسلامی موظف به کمک به حوزه های علمیه است
وی با تاکید بر این که دولت اسلامی باید به نحوی به حوزه های علمیه کمک کند، ابراز داشت: دولت صفوی با این روش چه یادگارهایی از جمله اماکن فرهنگی و حوزه های علمیه از خود به جای گذاشته که امروز به نحوی ما می توانیم به آن اماکن و جایگاه ها افتخار کنیم؛ حق این است که بعد از انقلاب که دولت ها اسلامی هستند در این رابطه سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد.
عضو شورای عالی حوزه اضافه کرد: این چیزی نیست که هر از گاهی حضرات مطرح کنند و گویا منتی بر حوزه بگذارند.
وی یادآورشد: کل آنچه به حوزه داده می شود که اگر همه آن تخصیص داده شود که معمولا نمی شود، مربوط به امور جانبی حوزه های علمیه است نه مخارج و هزینه های اصلی که توسط رهبری و مراجع و از طریق وجوهات شرعیه داده می شود.
آیت الله غروی بیان داشت: تشکیلات و نهادهای مختلفی که در کشور داریم خودشان بودجه هایی تحت عناوین مختلف دارند و در کنار آن بودجه فرهنگی هم دارند و وزارت ارشاد هم این گونه است، ‌اما تمام آنچه به حوزه داده می شود از این ردیف است.
وی بیان کرد: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که باید فعالیت های فرهنگی که مبلغان حوزه و افرادی که تحت عنوان طرح هجرت و مبلغانی که در مناسبت های تبلیغی به نقاط مختلف کشور اعزام می شوند و زحمت می کشند دیده شود تا بیشتر به عمق خدمت حوزه به فرهنگ کشور پی ببریم.
 آیت الله غروی اضافه کرد: از سوی دیگر حوزه علمیه قم عملا نیروهای تربیت یافته خود را به صورت رایگان در اختیار بخش های مختلف نظام و کشور قرار می دهد حال اگر بنا باشد اینها را از کشور بیرون بیاورید وضع فرهنگی کشور و امنیت عمومی مردم به چه سرنوشتی دچار می شود؟
وی افزود: ما توجه نداریم که روحانیت برای تقویت بعد اخلاقی و ایمانی جامعه و مردم با همه حرکت های ضد فرهنگی که در داخل می شود و یا از خارج کشور و از طریق ماهواره ها و سایت ها صورت می گیرد، چه نقش مثبتی در سطح کشور بدون سر و صدا ایفا می کند؛ حال سوال اینجاست که این کارها فرهنگی است یا کارهای منفی که از کانال وزارت ارشاد می گذرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حضرات آقایان در وزارت ارشاد برگردند و نگاهی بکنند، کتب و ترجمه کتب مربوط به بیگانگان را سر بزنند، آیا حاضرند این کتاب ها را در اختیار دختران و فرزندان خود بگذارند؟ اگر جواب منفی است چرا مجوز نشر و توزیع آنها صادر می شود؟
اگر نگاهی به برخی کتب انتشار یافته از سوی ارشاد بیندازیم باید به حال این مردم و جوانان گریه کرد
وی گفت: من نظری به این دولت ندارم، اما اگر نگاهی به کتبی که با مجوز وزارت ارشاد در این زمان و زمان های گذشته چاپ و منتشر شده بیندازیم باید به حال این مردم و جوانان زار زار گریه کرد.
عضو شورای عالی حوزه با تاکید بر این که اگر حوزه های علمیه نباشد از دینداری چیزی برای جامعه باقی نمی ماند، ابراز داشت: فرهنگی که شما از آن حمایت می کنید و احیانا جوایز نفیس به آن اختصاص دادید روح فرهنگ انسان گرایی لائیک و سکولاریسم و فیمینیستی بر آن حاکم است که همه چیز ما را تحت تاثیر و تهدید قرار می دهد و بسیاری از آنها نمونه بارز تهاجم فرهنگی است.
وی اضافه کرد: البته این موضوع اختصاصی به وزارت ارشاد ندارد و درباره بسیاری از نهادها از جمله صدا و سیما نیز صادق است و من به مسؤولان این نهادها که اتفاقا دلسوز هم هستند این مسائل را گفته ام؛ اما باید اذعان کنیم بسیاری از کنترل ها از دست رفته است. ما به بنجل های فرهنگی که بر ما توسط کسانی که یک جور دیگر فکر می کنند و در یک دانشگاه های دیگر درس خوانده و فرهنگ برای شان به گونه ای دیگر مفهوم است، تحمیل می شود، عادت کرده ایم.
وزارت ارشاد توپ را به زمین دیگران نیندازد
استاد حوزه علمیه قم یادآورشد: چگونه وزارت ارشاد راحت و آسان برای این که خود را از یک سری اشکالات آسوده و راحت کند توپ را به زمین دیگران می اندازد؟
وی با تصریح و تاکید بر این نکته که هنر و فرهنگ ما باید اسلامی باشد و این فرهنگ باید منطبق با اصولی باشد که ملت ما برای آن خون داده اند، ابراز داشت: دوستان توجه داشته باشند که اگر فعالیت حوزویان در سطوح مختلف نباشد کشور ما تفاوت چندانی با نظام شاهنشاهی پیدا نمی کند و اگر نظام ولایت فقیه است برای این است که حوزویان در صحنه هستند.
آیت الله غروی اظهار داشت: ما انتظار نداشته و نداریم جناب آقای جنتی که در خانواده روحانی بزرگ شده اند این گونه اظهار نظر کنند؛ ایشان باید نقش حوزویان را در حفظ فرهنگ اصیل اسلامی درک کنند و بفهمند خدمات و تاثیری که حوزه های علمیه در فرهنگ و دین مردم داشته اند چیست.
وی اضافه کرد: ما انتظار دیگری از آقای جنتی که فرزند شخصیت ارزشمندی همچون حضرت آیت الله جنتی هستند داشتیم.
وی با ابراز تاسف از بسیاری ناهنجاری های فرهنگی و اخلاقی در جامعه، از قصور و تقصیر نهادهای مختلف ذیربط در این باره ابراز نگرانی کرد و گفت: امروز شاهد یک وضعیت ضد فرهنگی در برخی بوتیک ها و هتل ها هستیم؛ مسؤولیت کتاب ها و مجلات با کدامین ارگان و نهاد است؟ ممیزی که آقایان ارشاد دارند اعمال می کنند درست نیست؛ انتظار داریم برای ممیزی افراد متعهد گذاشته شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: متاسفانه گاهی اوقات چنان تهاجم فرهنگی دشمنان را بزک اسلامی می کنیم و به خورد جوانان می دهیم و بعد می بینیم فرهنگ و هویت بچه های ما حتی آنهایی که با ماهواره سر و کار ندارند تغییر یافته است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 10