واکنش آیت الله مکارم به صدور احکام بی سابقه حکومت مصر/ الازهر چرا سکوت کرده است /نویسندگان برای پر کردن خلأها و پاسخ به نیازهای روز کتاب بنویسند /دولت چوب لای چرخ بخش خصوصی نگذارد/ با مدیریت درست می توان کشور را بدون نفت اداره کرد

 

 حضرت آیت الله مکارم شیرازی احکام فله ای صادر شده از سوی حکومت مصر علیه حامیان اخوان المسلمین را محکوم کردن و با بی سابقه خواندن صدور چنین احکامی، سکوت الازهر در قبال این مساله را نکوهش کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید، صبح امروز در آغاز درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان این که دشمنان دست به دست هم داده اند و بر علیه ما متحد شده اند، گفت: در چنین شرایطی باید هم دست به دست هم دهیم، اگر خطاهایی هم هست اغماض کنیم. من وقتی می شنوم برخی در لحظه قصاص از حق خود می گذرند لذت می برم.

 

وی با بیان این که اگر روحیه گذشت در جامعه تقویت شود بسیاری از مشکلات حل و تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی کاهش می یابد، گفت: امیدواریم با الهام گرفتن از کلمات ائمه(ع) معصومین بتوانیم زندگی خوبی داشته باشیم.

 

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود با محکوم کردن صدور احکام وحشتناک از سوی حاکمان مصر، گفت: حاکمان مصر در حکمی عجیب و بی سابقه بیش از هفتصد نفر را محکوم به اعدام و ۵۰۰ نفر را محکوم به حبس ابد کرده اند! من نمی دانم اینها این عدد را نمی دانند یا انسان ها را گوسفند می پندارند؟

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: ما از جمعیت اخوان المسلمین دل خوشی نداریم چراکه افراد متعصب خشکی هستند که از سلفی های تندرو و افراطی تبعیت می کنند و هم خود را بدبخت کردند و هم مصر را هم به چاله انداخته اند؛ اما این دلیل نمی شود که در مقابل چنین احکامی سکوت کنیم.

 

وی افزود: مصر گهواره تمدن است، مصر از کشورهای پیشرو در جهان اسلام به شمار می آید؛ در چنین کشوری احکامی صادر می شود که وحشتناک و بی سابقه است.

 

این مرجع تقلید سکوت سازمان های بین المللی و مدعیان حقوق بشر در قبال چنین احکامی را نشانه دروغگویی آنان دانست و با محکوم کردن این مساله، بیان کرد: اگر در کشور ما چنین حکمی صادر می شد تمام دنیا به هم می ریخت؛ ما چهار قاچاقچی مواد مخدر خطرناک اعدام می کنیم رسانه های غربی و بیگانه دادشان به آسمان بلند می شود، اما در قبال چنین حکم وحشتناکی تمام مدعیان حقوق بشر سکوت کرده اند، چرا؟ چون موافق با این حکومت هستند آب از آب تکان نمی خورد.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآورشد: ایراد ما به علمای الازهر است؛ شما چرا در قبال این مساله و احکام بی سابقه در جهان اسلام ساکت هستید؟ به ما اعتراض نکنند که چرا در مسائل کشور ما دخالت می کنید، چراکه مراجع علما مرز ندارند و می توانند نسبت به تمام جهان اسلام قضاوت و اظهار نظر کنند.

 

وی افزود:‌ این مساله یک عیب دیگر دارد که جاده را برای رژیم غاصب اسرائیل صاف می کند و اگر آنها حکم اعدام تعداد زیادی از مردم فلسطین را صادر کردند می گویند این احکام در کشورهای خودتان هم سابقه دارد.

 

این مرجع تقلید بیان کرد: چنین حکم هایی برای جهان اسلام مایه ننگ است، متاسفانه من در مطبوعات و رسانه های خودمان هم نمی بینم که کسی اینها را نقد کند و زیر سؤال ببرد.

 

این مرجع تقلید افزود: ما می خواهیم مصر همچنان در بین کشورهای اسلامی پیشرو باشد و الازهر در مقابل سلفی های نادان بدرخشد و در مقابل این مسائل بایستند و شجاعت داشته باشند.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان گفت: امیدواریم با بیداری واقعی مسلمانان این قبیل مشکلات نیز حل شود.

 حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی بر ضرورت پرهیز از کارهای تکراری در عرصه کتاب تأکید کرد و گفت: کسانی که کتاب می‌نویسند باید همچون علما و بزرگان دینی در پی پر کردن خلأها باشند؛‌ بنده نیز سعی کرده‌ام ببینم در کجاها خلأ وجود دارد تا به اندازه توان خود بتوانم آن خلأها را پر کنم.

به گزارش خرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از سه اثر برجسته خود که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، اهمیت کتاب در اسلام را مورد توجه قرار داد و گفت: تمدن بشر و پیشرفت علوم و دانش در سایه کتاب بوده است.

وی با بیان این‌که تجربیات گذشتگان به آیندگان از سوی کتاب صورت گرفته است، ابراز کرد:  اگر کتاب نبود چنین پیشرفتی در علوم و صنایع به وجود نمی‌آمد.

این مرجع تقلید ادامه داد: علوم و آثار انبیا به وسیله کتاب از نسلی به نسل دیگر منتقل شد؛ امام صادق(ع) خطاب به یکی از شاگردان خود فرمودند:‌ بنویس و منتشر کن، زمانی می‌رسد که پناهگاهی جز کتاب نخواهد بود.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی افرود: امام صادق(ع) امروز را می‌دیدند که امام در عصر غیبت است و آنچه ما را به معارف اسلام و امام معصوم متصل می‌کند کتاب است.

در عرصه تالیف کتاب و نویسندگی باید از کارهای تکراری اجتناب شود

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که قرآن تأکید فروانی بر کتاب دارد، افزود: طلاب جوان سعی کنند مهارت قلم را پیدا و به سهم خود علوم روز را به آیندگان منتقل کنند.

وی بر ضرورت پرهیز از کارهای تکراری در عرصه کتاب تأکید کرد و گفت: کسانی که کتاب می‌نویسند باید همچون علما و بزرگان دینی در پی پر کردن خلأها باشند؛‌ بنده نیز سعی کرده‌ام ببینم در کجاها خلأ وجود دارد تا به اندازه توان خود بتوانم آن خلأها را پر کنم.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به اهمیت کتاب بزرگ نهج البلاغه کلام برخی از علمای اهل سنت در این باره را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: یکی از علمای اهل سنت بیان کرد: اگر می خواهید از هم ردیفان خود پیشی بگیرید و در فصاحت، بلاغت و نکات لطیف موفق باشید قرآن و نهج البلاغه را فراموش نکنید.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که نهج البلاغه همچون حضرت علی(ع) مظلوم است و شروحی که بر آن نوشته شده اندک و هرکدام دارای ایراداتی هستند، اظهار کرد: ما سعی کردیم که شرح جامعی بر نهج البلاغه نوشته شود تا خلأها پر شود و نسل امروز را به نهج البلاغه پیوند بزند.

این مرجع تقلید با بیان این‌که شرح نهج البلاغه با کمک همکاران و محققان ۲۰ سال طول کشید، گفت:‌ این شرح در پانزده جلد فارسی ترجمه شده و ترجمه عربی آن نیز آماده چاپ است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با اشاره به ویژگی‌های شرح نهج البلاغ، ابراز کرد: در این شرح خطبه‌ها جمع آوری شده،‌ تمام لغات بدون استثنا شرح داده شده، شروح دیگر به صورت جمله جمله شرح نکرده‌اند اما در این شرح به صورت جمله جمله شرح داده شده است.

وی با بیان این‌که در این شرح نهج البلاغه به شبهاتی که ممکن است بشود، پاسخ داده شده است، گفت:‌ مسائل تاریخی، علمی، ‌ادبی، کلامی و فلسفی که در نهج البلاغه بوده در پایان به صورت جداگانه مطرح شده و مسائلی که امروز با آن سر و کار داریم در جای جای آن آمده است.

این مرجع تقلید بیان روان و ساده را از ویژگی های شرح نهج البلاغه خواند و اظهار کرد:‌ برخی این مسأله را عیب می‌دانند اما ما آنرا حسن می‌دانیم و سعی کرده‌ایم شفاف و روان باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه در ادامه کتاب منتخب الآثار من روایات بحارالانوار را مورد اشاره قرار داد و افزود: بحار الانوار اقیانوس عظیمی است که هرچه در آن جست‌وجو کنیم گوهرهای گرانبهایی را به دست می‌آوریم.

مرحوم مجلسی خدمت بزرگی به اسلام و تشیع کرده است

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که مرحوم مجلسی خدمت بزرگی را به عالم اسلام و تشیع کرده است، اظهار کرد:‌ این عالم بزرگ روایات را جمع آوری و تدویب کرده و نخستین کسی هستند که تفسیر موضوعی قرآن را باب کردند.

وی با اشاره به این‌که بحارالانوار برای امروز نیازمند یک تجدید نظر بود، گفت: در این کتاب تمام روایات به صورت معرب آمده، منابع جدید در پاورقی بیان شده، تمام لغات شرح داده شده و روایات تکراری حذف شده است.

این مرجع تقلید با بیان این‌که برخی از روایات بحار الانوار همچون قضا، قدر، جبر و اختیار دارای پیچیدگی‌هایی است، افزود: در این کتاب با بیان روایات سعی شده پیچیدگی‌ها کمتر شود و روایات را با مسائل روز هماهنگ کرده‌ایم.

فقه شیعی غنی ترین فقه است

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه در ادامه با اشاره به این‌که فقه اسلام غنی ترین فقه است، گفت: فقه مذاهب دیگر قابل مقایسه با فقه اسلام نیست چون از پایه‌های محکم کتاب،‌سنت، دلیل عقلی و اجماع مسلمین تشکیل شده است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی فقه اسلام را دارای جمیع مسائل زندگی بشر خواند و اظهار کرد: فقه اسلامی فقط به عبادت نپرداخته بلکه مسائلی همچون سیاست، حکومت،‌ اقتصاد و اخلاق را نیز مورد توجه قرار داده است.

وی با تأکید بر این‌که در میان تمام مذاهب اسلامی قوی ترین فقه، فقه شیعه است، ابراز کرد: فقه شیعه از ابتدا قائل به انفتاح باب اجتهاد بوده اما اهل سنت بیش از هزار سال قائل به انسداد باب اجتهاد هستند.

این مرجع تقلید با بیان این‌که علمای شیعه بر روی فقه بسیار کار کرده‌اند، گفت: علمای شیعه آثاری از خود بر جای گذاشته‌اند که قابل استفاده برای همه مذاهب است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تأکید کرد: وقتی اهمیت فقه بیشتر می‌شود که مقارن شوند و ادله همه ذکر شود که مقدمه‌ای به سوی وحدت و نزدیک کردن مذاهب است.

وی با بیان این‌که بیشتر دائره المعارف‌ها به صورت الفبایی بوده‌اند، ابراز کرد: در دائره المعارف فقه شیعی سعی شده به صورت تشریحی باشد به جای این‌که از عبادات شروع شود از مسائل اقتصادی که نیاز جامعه است آغاز می‌شود.

صبح امروز صورت گرفت؛ رونمایی از سه اثر برجسته آیت‌الله مکارم شیرازی 
مراسم رونمایی از سه اثر برجسته حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با حضور این مرجع تقلید برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از سه اثر برجسته حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با حضور این مرجع تقلید امروز در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.

بر اساس این گزارش در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی رییس جامعه المصطفی به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به این‌که حوزه علمیه قم در راستای نشر معارف اسلامی چند دهه است که فعالیت می‌کند، اظهار کرد: در این مدت مراجع تقلید،‌ علما و فقهای بزرگی در قم تربیت و آثار ارزشمندی را به جهان صادر کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی بیان کرد: امروز حجم بسیار زیادی از اطلاعات علمی و اسلامی در قم تولید و به مراکز علمی جهان ارسال شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی در ادامه با اشاره به آثار حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، بیان کرد:‌ جهان امروز تشنه معارف اهل بیت(ع) و نیازمند پاسخگویی به سؤالات است و این آثار نقش مهمی در این زمینه‌ها دارند.

وی آثار حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی را دارای جامعیت و تنوع خواند و گفت: توجه به شیوه متقن و جذاب در تبیین معارف اهل بیت(ع) باید مورد توجه علمای دین قرار گیرد.

رییس جامعه المصطفی ادامه داد: حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی از گذشته تا کنون در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی جزء پیشگامان تبیین و ترویج معارف اهل با روش‌های متنوع، متقن و جذاب بوده‌اند.

همچنین در این مراسم حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در سخنانی اهمیت کتاب در اسلام را مورد توجه قرار داد و گفت: تمدن بشر و پیشرفت علوم و دانش در سایه کتاب بوده است و اگر کتاب نبود چنین پیشرفتی در علوم و صنایع به وجود نمی‌آمد.

وی با بیان این‌که نهج البلاغه همچون حضرت علی(ع) مظلوم است و شروحی که بر آن نوشته شده اندک و هرکدام دارای ایراداتی هستند، اظهار کرد: ما سعی کردیم که شرح جامعی بر نهج البلاغه نوشته شود تا خلأها پر شود و نسل امروز به نهج البلاغه پیوند بخورد.

این مرجع تقلید با بیان این‌که شرح نهج البلاغه با کمک همکاران و محققان ۲۰ سال طول کشید، گفت:‌ این شرح در پانزده جلد فارسی ترجمه شده و ترجمه عربی آن نیز آماده چاپ است.

وی با اشاره به این‌که بحارالانوار برای امروز نیازمند یک تجدید نظر بود، گفت: در این کتاب تمام روایات به صورت معرّب آمده، منابع جدید در پاورقی بیان شده، تمام لغات شرح داده شده و روایات تکراری حذف شده است.

این مرجع تقلید با بیان این‌که برخی از روایات بحار الانوار همچون قضا، قدر، جبر و اختیار دارای پیچیدگی‌هایی است، افزود: در این کتاب با بیان روایات سعی شده پیچیدگی‌ها کمتر شود و روایات را با مسائل روز هماهنگ کرده‌ایم.

وی با تأکید بر این‌که در میان تمام مذاهب اسلامی قوی ترین فقه، فقه شیعه است، ابراز کرد: فقه شیعه از ابتدا قائل به انفتاح باب اجتهاد بوده اما اهل سنت بیش از هزار سال قائل به انسداد باب اجتهاد هستند.

این مرجع تقلید با بیان این‌که علمای شیعه بر روی فقه بسیار کار کرده‌اند، گفت: علمای شیعه آثاری از خود بر جای گذاشته‌اند که قابل استفاده برای همه مذاهب است.

گفتنی است در پایان این مراسم از ۳ اثر جدید حضرت آیت الله مکارم شیرازی با عنوان‌های «دائره المعارف فقه مقارن»، «شرح نهج البلاغه پیام امام امیرالمؤمنین» و «منتخب الآثار من بحارالانوار» رونمایی شد.

دولت چوب لای چرخ بخش خصوصی نگذارد/ با مدیریت درست می توان کشور را بدون نفت اداره کرد
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر حمایت جدی دولت از بخش خصوصی، نسبت به مشکلات اقتصادی کشور ابراز نگرانی کرد و از مسؤولان دستگاه های دولتی خواست چوب لای چرخ سرمایه گذاران سالم و بخش خصوصی نگذارند.

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار رییس و اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی کشور، با بیان این که صدای اتاق بازرگانی به قدر کافی بلند نیست و حضور آنها در صحنه دیده نمی شود، گفت: اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی باید بیش از این در صحنه حضور داشته باشد، در این راستا شما باید با مجلس هماهنگ باشید تا بتوانید صدای خود را به گوش همه برسانید.

این مرجع تقلید با تاکید بر این که مشکلات اقتصادی کشور علل بسیار زیادی دارد، افزود: متاسفانه هنوز فرهنگی بر دولت حاکم است که چیزی را نباید از دست داد و تصور می شود که عظمت دولت در این است که مهار همه چیز را در دست داشته باشند؛ در حالی که در دنیا واگذاری امور به بخش خصوصی یک نگاه راهبردی است و این فرهنگ نادرست باید در کشور ما اصلاح شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که صاحبنظران اقتصادی غیر دولتی در کشور بسیارند و شما باید با آنها هماهنگ باشید، یادآورشد: یکی دیگر از مشکلاتی که وجود دارد این است که برای سرمایه گذاری موانع ایجاد می کنند و مثل این است که دولت بخش خصوصی را از خودشان نمی دانند و چوب لای چرخ شان می گذارند.

وی با تاکید بر هماهنگی و تعامل دولت با بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه شود اصلاح فرهنگ مصرف پول است که اگر در مسیر تولید قرار گیرد به شکوفایی اقتصادی منجر می شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر این که فرهنگ جامعه باید به هر شکل ممکن اصلاح شود و در این راستا رسانه ها نقش تاثیرگذاری دارند، گفت: مراجع تقلید نیز به نوبه خود تذکرات لازم را می دهند و ما حتی در این عرصه خط شکن هستیم.

وی بیان کرد: عقیده من این است که کشور ما منابع و استعدادهای فراوان دارد و می توان بدون نفت کشور را اداره کرد و تحقق این مهم در صورتی است که مدیریت درست داشته باشیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: الان باتلاقی به نام یارانه ها درست کرده اند که معلوم نیست چه بر سر کشور بیاورد و باید کشور را از این باتلاق بیرون آورد. باید آستین همت ها را بالا زد، من معتقدم اگر مشکل اقتصادی کشور حل نشود ممکن است مشکلاتی برای کشور و نظام ایجاد شود و اگر کسی عقیده به نظام و مذهب هم نداشته باشد برای حفظ مملکت و کشور هم که شده باید این مسائل حل شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 13