خدامحوری ویژگی اندیشه ای شهید مطهری بود

http://rasanews.ir/Images/News/Larg_Pic/11-2-1393/IMAGE635345340749815309.JPG
حجت الاسلام تقوی خدامحوری را شاخصه بارز شهید مطهری دانست که ثمره آن، آثار بی نظیری است که از ایشان به جای مانده است.

حجت الاسلام علی اصغر تقوی رئیس مرکز فقهی جوادالائمه و عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان در مشهد با قرائت آیه« اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ  الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ » بیان داشت: غیر از ذات حضرت احدیت یا بعد از ذات اقدس الهی آنکه ندانسته ها را به دانسته ها مبدل می کند و تاریکی جهل را به نورانیت علم تغییر می دهد معلم است.

خدا محوری شاخصه بازر شهید مطهری

حجت الاسلام تقوی گفت: چرا فضاهای مجازی و کتاب و کتابخوانی و تعلیم و تعلم و حوزه و دانشگاه و محراب و منبر و کلاس و بازار و خانه همه و همه جا در این سی و چند سال سخن از شهید مطهری است چون اقرأ باسم ربک بود. چرا که هر چه گفت و هرچه نوشت و هرچه تفکر کرد همه برای خدا بود.

وی گفت: این خدا محوری زمینه را فراهم کرد که معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (قدس سره) بفرمایند همه آثار شهید مطهری بدون استثناء مفید است.

 حجت الاسلام تقوی ابراز داشت: معلم کسی است که سیر فهم و درک را متغیر است معلم می تواند سعادت را آموزش دهد و یا راه بسوی شقاوت بگشاید. وَ عَلّمَ آدَم لاسماءِ مسیر هدایت بود. بر این اساس آموزش ها باید شکل بگیرد که راه صحیح را نشان دهد.

 وی افزود: معلم زبان هادی به حق شد وارث خدا در زمین است خلیفه الله است. معلم برای خدا می خواند و می نویسد و مربی می شود و شعار او لااله الاالله است چرا که بدنبال تفلحواست هم برای خود و هم برای مخاطب خود که مورد آموزش او قرار می گیرد.

رئیس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه بیان داشت: معلم می داند که باید به اقرء باسم ربک پای بند باشد و ذره ای ازاین قانون کلی و اصلی عدول نکند یعنی که اقرء ، ولی باسم ربک،  غیر از این سقوط است.

وی افزود: در اینکه معلمی شغل انبیاء است تردیدی نیست ولی معلمی که متفکر شود متعبد باشد و مستند بگوید و بنویسد و بیاندیشد معلمی که در سایه سار توحید بیاموزد و آموزش دهد راه انبیاء را رفته است لقد ارسلنا بالبینات و انزلنامعهم الکتاب، معلم پیرو انبیاء الهی، بلغ ما انزل الیک من ربک در لحظه لحظه تدریسش قولا و عملا وجود دارد.

 وی در ادامه گفت: وقتی امام مهربانیها و بزرگ معلم جهاد و شهادت و ایثار هدیه های کلان برای معلم فرزند خویش می فرستند سئوال می شود از آن حضرت که این همه هدیه برای معلم فرزندتان زیاد نیست حضرت می فرمایند، آیا این هدیه می تواند با آنچه او به فرزندم آموخته است برابری کند یعنی همه گفتنی ها را در همین کلام امام فرمودند.

 توصیه های امام سجاد در تعظیم مقام استاد

 حجت الاسلام تقوی بیان داشت: امام سجاد علیه السلام در توصیه به دانش آموزان مواد قانونی و کاربردی را در رابطه با معلم و استاد مطرح می کنند که این مواد قانونی می تواند از مهد کودک ها تا دانشگاه ها و حوزه ها و پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی و خلاصه و همه زوایای جامعه کاربردی باشد در اینجا به بخشی از قوانین و مقررات مطرح شده در بیان امام سجاد (ع) در تعظیم مقام معلم و استاد اشاره می کنیم.

 استاد حوزه و دانشگاه خراسان پیرامون تعظیم مقام استاد در کلام امام سجاد بیان داشت: بزرگ شمردن استاد قولا و فعلاً، احترام به مجلس و کرسی درس و سنگین دانستن آن، گوش فرا دادن به درس استاد و سفسته نکردن و مجادله نکردن با استاد، در برابر استاد بلند سخن نگفتن و به تعبیری فریاد نزدن، روبروی استاد نشستن و به چهره معلم نظرکردن، اجازه دادن به استاد برای پاسخ گوئی به سوالات و نه پریدن بین حرف استاد، از مواردی است که باید شاگرد رعایت کند.

وی در ادامه گفت: موارد دیگر آن که، در محضر استاد با دیگران سخن بیهوده نگفتن و فقط استفاده از محضر استاد، در محضر استاد از دیگری بدگوئی نکردن، عیب استاد را در حضور دیگران نگفتن، اگر دیگران از معلم بدی گفتن دفاع به حق کردن، عیب پوش استاد بودن تا آنجا که شارع اجازه داده است نیز از موارد مورد دقت و رعایت شاگرد در برابر استاد است.

 عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان در ادامه گفت: فضائل و مناقب استاد و معلم را برای دیگران بازگو کردن، با دشمنان استاد و معلم همنشین نشدن و دوست نشدن، دوستی با دوستان استاد و محبت کردن به آنان بخاطر بدست آوردن دل استاد، متذکر شدن یاد استاد در همه حالات و مقامات و برای او دعا کردن و طلب خیر و عاقبت به خیری داشتن هم از همان موارد تعظییم استاد است که باید رعایت شود.

 وی افزود: در پایان می فرمایند اگر این موارد مراعات شود مشخص می شود که هدف از آموزش خداست و نه غیر او و خدا هم به او ابواب حکمت را می گشاید.

 تعلیم امام هادی و مسیر هدایت ایشان

 رئیس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: اولیاء بزرگ الهی و انبیاء عظام بیشترین حق تعلیم و تربیت را بر بشریت داشته و دارند. درصدر اولیاء ائمه هدی علیه السلام هستند که عالم خلقت مدیون آموزه های آنان است سلام خدا بر همه معصومین و بر امام هادی که به حق جامعه شیعی و اسلامی مدیون هدایت های حضرتشان است

 وی افزود: شهادت امام هادی علیه السلام بهترین زمان برای بازگو کردن مسیر هدایتی و تربیتی مکتب حضرت هادی (ع) است. امام بزرگواری که لحظه ای مسئولیت سنگین آموزش و تعلیم و هدایت را رها نکرد چه در وطن، چه در غربت، چه در زندان و اسارت و حتی در تبعیدگاه سامره، طرفه العینی از هدایت و علم آموزی غافل نشد و شاگردان آن حضرت ولو در قالب خرمافروش و خیارفروش به کسب علم و معرفت می پرداختند.

 رئیس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: امام هادی (ع) در تمام عمر عملاً کونودعاۀ الناس به غیر السنتکم را اثبات کردند و نشان دادند به همه آیندگان که قولا لینا در تعلیم و تربیت حرف اوّل را می زند.

وی افزود: امام هادی(ع) با الهام از اینکه، الرحمن علم القرآن، به تفسیر قرآن کریم همت گماشتند و لحظه ای از تفسیر قرآن بر حذر نبودند. همه زندگی امام هادی (ع) متشکل از تعلیم است هم گفتار امام هم رفتار امام چه در زمینه احکام واخلاق چه در مسائل اجتماعی و چه در مسائل سیاسی.

 وی افزود: همه مکتب ایشان کاربردی است کرسی تفکر و تعقل و تدریس، امام هادی در شرائط سخت اجتماعی نقش معلم و هدایتی پربار را به ثبت رساندند.

 شهید مطهری اندیشمندی واقع گرا

 استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: امروز بر همه روشنفکران و صاحب نظران و دلسوزان فرهنگ تعلیم و تربیت است که از اندیشه شهید مطهری تمام قد دفاع کنند و نگذارند عده ای که بنا بر هر دلیلی نسبت به ساحت این شهید والامقام و این متفکر بزرگ بی احترامی می کنند استمرار یابد.

 وی افزود: اگرچه متأسفانه به بهانه بعضی از نقصای تاریخی که در متون تاریخی هر جامعه و جمعیتی ممکن است باشد اندیشمندی مثل شهید مطهری باید واقع گرا باشد نه احساس گرا و بحق نظرات خود را براساس واقعیات تاریخی بیان کرده است خصوصاً در قضیه تاریخ کربلا و نهضت عاشورا به حق شهید مطهری به دنبال تحقیق و تفحص واقع گرایانه و پرهیز از احساس و ظاهرنگری به بیان تاریخ پرداخته و امروز ناجوانمردانه گاهی مورد نقد قرار می گیرد که این قطعاً دور از انصاف و واقعیت است.

 حجت الاسلام تقوی بیان داشت: همه متفکران جامعه و مدرسین و معلمین گرانقدر در برابر این امر باید فرهنگ سازی کنند که نظر انتقادی نسبت به دانشمندان و متفکران بزرگ از عهده کسانی بر می آید که یا فراتر از طرف مورد انتقاد باشد یا لااقل در حد و اندازه اوباشد.

 وی افزود: نمی شود کسی که بر همه تاریخ مسلط نیست یا حتی بر بخشی از تاریخ به صاحب نظری که صد کتاب و مقاله علمی و پژوهشی نوشته و اکثریت اهل فکر و قلم و بیان خود را شاگرد او می داند  انتقاد کند. نباید مورد نقد کسی قرار گیرد که قطعاً هم سنگ او نیست و خدا همه را از فتنه های آخر الزمان حفظ کند.

 رئیس مرکز فقعی تبلیغ جوادالائمه بیان داشت: به بهانه روز معلم بیاموزیم که همیشه عمر باید کتاب آداب المتعلمین را از یاد نبریم و سطر سطر آن را در زندگی روزمره مورد صداق و اعمال نظر قرار دهیم.

 وی افزود: آنها که فکر می کنند بیشتر از دیگران می فهمند و یا فکر می کنند آنچه آنها دیده و خوانده اند در آثار شهید مطهری خدای نکرده امام خمینی (ره) ندیده و نخوانده اند دقت کنند که امام فرمود، همه آثار شهید مطهری و حتی یک مورد را هم استثنا نمی کنند. مگر می شود فراتر از امام برای اسلام و انقلاب دلسوز بود و به فکر تاریخ اسلام بود آنهم بشر عادی و در زمان ما که شهید بزرگوار را نقد می کنند.

 حجت الاسلام تقوی بیان داشت:  آنچه امروزه در جامعه نیاز به آن به شدّت احساس می شود پاسخگوئی به شبهات است این هجمه دشمن است و این سیل شبهات که سرازیر شده و نیاز به پاسخ دارد و این می طلبد که حوزه ها و دانشگاه ها و مدارس ممحض باشد به کسانی که پاسخگوئی شبهات وارده باشند و این مهم را معلم بزرگ شهید مطهری در ۳۵ سال قبل احساس کرد و هم خود اقدام کرد هم دیگران وادار به پاسخگوئی به شبهات کرد.

 وی در پایان گفت: اکثر آثار آن استادمطهری دفاع از اسلام و ولایت است. که درود خدا به روح چنین متفکر دلسوز و خدا محوری که از هیچ تلاشی برای نشر فرهنگ اسلامی دریغ نکرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 5 = 13