گلایه آیت الله اشرفی شاهرودی از وضعیت ناهنجار فرهنگی و بی توجهی مسؤولان

http://rasanews.ir/Images/News/Larg_Pic/8-3-1391/IMAGE634738080353750000.jpg
آیت الله اشرفی شاهرودی از مسؤولانی که نسبت به ناهنجاری ها و مشکلات اخلاقی و فرهنگی جامعه بی تفاوت هستند و برای درمان آن کاری نمی کنند انتقاد کرد و گفت: در دیدار با چند تن از کاندیداهای ریاست جمهوری به آنان گفتم ما از شما توقع نداریم که نماز شب بخوانید اما توقع داریم که ایرانی باشید، دلتان برای ایران بسوزد و بتپد.

آیت‌الله اشرفی شاهرودی در دیدار اعضای بسیج طلاب و جامعه زنان، با بیان اینکه انتظار بود در کنار تحول سیاسی، در کشور تحول فرهنگی نیز صورت گیرد، تربیت دینی را بهترین راه صدور فرهنگ انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: اگر می‌توانستیم خانواده‌های خود را بر اساس تعالیم دینی تربیت و فرهنگ را نیز بر تعالیم دینی استوار کنیم، بهترین راه برای صدور انقلاب بود اما به جای آن نشستیم و تحت تأثیر زندگی‌های غربی قرار گرفتیم.

وی به ماجرای آندلس و تجربه تاریخی آن برای مسلمانان اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی تاریخ اسپانیا و آندلس را مطالعه می‌کنیم که چگونه به آن وضع انقلاب شد و مسلمانان به آن ذلت افتادند و از طرف دیگر، فریادهای نتانیاهو در سنای آمریکا که می‌گوید جوانان ایرانی را دریابید و ماهواره را در بین آنان رواج دهید، انتظار ایجاد تحول فرهنگی بیش از پیش نمایان می‌شود.

این استاد عالی حوزه علمیه خراسان به تغییر جایگاه زنان در نقش‌آفرینی خانواده اشاره کرد و بیان داشت: امروز فرهنگ ما این‌گونه شده که زنان ما سرکار می روند و قهرأ عدم حضور او در خانه سبب می‌شود تا از ایجاد فضای پویا و آرام برای همسر و فرزند خود باز بماند، درحالی‌که همه به تأثیر رفتار مادر در روحیه فرزند واقف هستند.

خانه سالمندان حاصل بی‌مهری والدین است

وی ادامه داد: در شرایطی که خانم‌ها خانواده و فرزند را رها کرده و عاشق کار کردن شده‌اند، وقتی با خانم‌های کارمند صحبت می‌کنیم، می‌گویند یک بچه‌داریم و در نهایت اگر بتوان خانمی با دو فرزند پیدا کرد؛ آنان از داشتن همین یک بچه هم نالان هستند و با وجود چنین بی‌مهری، پدر و مادر هم باید منتظر باشند که در سنین پیری، آن فرزند، آنان را به خانه سالمندان ببرد زیرا محبتی از سوی آنان دریافت نکرده است.

فرزند کمتر زندگی بهتر یک اشتباه بزرگ بود

آیت‌الله اشرفی شاهرودی اظهار داشت: در کنار این مشکل، این اشتباه بزرگ که فرزند کمتر، زندگی بهتر نیز در جامعه ما رخ داد و تثبیت شد، خانم‌های ما این را قبول کردند و حاضر به بازگشت نیستند؛ این در حالی است که ارتباط زیاد خانم‌ها و آقایان، جمع خانواده‌ها را رو به سردی گذاشته و تأثیر خود را بر خانواده‌ها خواهد گذاشت.

وی با بیان خاطره‌ای از مواجهه یک طلبه با یک خانم بد حجاب، عنوان کرد: خانم‌ها با چه اجازه‌ای با این وضع در خیابان‌ها ظاهر می‌شوند و باعث سردی مردان از خانواده و زندگی خود می‌شوند؟ امان از چشم و هم چشمی و شرایطی که در جامعه پیش‌آمده و محیط را برای گرایش به طرف باطل بیش از گرایش به حق فراهم آورده است.

مسؤولان احساس مسؤولیت داشته باشند

استاد عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که بخش اعظم تربیت فرزند در کانون خانواده و پدر و مادر است، تصریح کرد: وقتی در جامعه امری رواج پیدا کند و فسادی رواج یافت، بشر نیز که ترکیبی از عقل و هوای نفس است و معمولاً هوای نفس بر او غالب می‌شود، به فساد گرایش پیدا می‌کند اما اگر مسؤولان احساس مسؤولیت داشته باشند، می‌توان کاری انجام داد.

وی با بیان این که برای انجام برخی برنامه‌های فرهنگی خیلی دیر شده، ادامه داد: در این شرایط که انجام برخی امور در سطح مسؤولان میسر نیست، باید از محیط خانواده شروع کرد، اگر والدین بتوانند در محیط خانواده محیطی امن برای تربیت فرزند فراهم آوردند و پس از ورود به جامعه، او را در مقابل عوامل منحرف‌کننده کنترل کنند، می‌توان گفت اتفاق خوبی در جامعه رخ خواهد داد.

آیت‌الله اشرفی شاهرودی با اشاره به این که برخی آقایان برای به دست آوردن چند رأی بیشتر حاضرند حتی مذهب خود را نیز رها کنند، تأکید کرد: در دیدار با چند تن از کاندیداهای ریاست جمهوری به آنان گفتم ما از شما توقع نداریم که نماز شب بخوانید اما توقع داریم که ایرانی باشید، دلتان برای ایران بسوزد و بتپد؛ باید مسؤولان دلسوز کشور باشند.

آزادی در کنار جمهوری اسلامی معنا پیدا می‌کند

وی به وضعیت نامناسب حجاب و رفتار در جامعه اشاره کرد و گفت: بر خلاف برخی که آزادی را به نحوی دیگر تفسیر می‌کنند، آزادی در کشور ما در کنار جمهوری اسلامی قرار دارد و تحول فرهنگی زمانی حاصل می‌شود که عقلانیت در فرزندان ما حاکم شود.

این استاد عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مسؤولان ما دل به حال کشور نمی‌سوزانند، تصریح کرد: تمام ثروت کشور خرج آقایانی می‌شود که اعتنایی به وجود این همه مشکل در کشور ندارند؛ باید مسؤولانی در رأس مسؤولیت‌ها قرار گیرند که دلسوز جامعه باشند تا بتوان تحولی را شاهد بود.

وی عنوان داشت: وقتی آقای رییس‌جمهور قبلی می‌گوید نباید جلوی بی‌حجابی را گرفت و کار فرهنگی لازم است، کار به جایی می‌رسد که امروز یک زن در خیابان به یک روحانی توهین می‌کند.

آیت‌الله اشرفی شاهرودی با ابراز نارضایتی از تعامل اندک مسؤولان و علما، گفت: متأسفانه در گذشته مسؤولان ارتباط بیشتری با علما داشته‌اند اما جای تأسف دارد که پس از انقلاب مسؤولان به سراغ علما نمی‌آیند.

در  ادامه این نشست، حجت‌الاسلام سرور، مسؤول بسیج طلاب خراسان با بیان این که عامل اصلی استحکام خانواده از منظر فرهنگ اسلامی، دین است، گفت: دین با مؤلفه‌ها و مضامین عالی خود، دستور کاری برای زندگی ارائه کرده که کارکرد درست عقلانیت را برای مؤمنان بیان کرده است و خانواده با به‌کارگیری عقل و احساس می‌تواند پیوند مؤثری داشته باشد.

روانشناسان با آموزه‌های غربی حرمت‌ها را می‌شکنند

وی ادامه داد: یکی از ارکانی که می‌تواند دوام بخش به زندگی باشد، موضوع عفاف، حرمت‌ها و حفظ حیا است؛ نبود حیا در خانواده که به شدت دیگران تلاش دارند القا کنند و در شکل رفتاری نیز برخی روانشناسان که آموزه‌های برگرفته از غرب را منتقل می‌کنند، گاهأ به خانم‌ها می‌گویند در برابر همسر خود باید بایستی و حرفت را بزنی.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 8 =