تاکید ویژه آیت الله نوری همدانی بر دفاع همه جانبه حوزه از نظام و دستاوردهای آن/آیت الله نوری همدانی: مناظرات علمی خدشه‌ای به وحدت شیعه و سنی وارد نمی کند /دنیای امروز محتاج فرهنگ اهل بیت است/ تکفیری ها از استکبار و عربستان خط می گیرند

دیدار جامعه مدرسین با آیت الله نوری همدانی
رییس و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حضرت آیت الله نوری همدانی دیدار و گفت وگو کردند. وی در این دیدار بر لزوم اصلاح دروس حوزه و بروز رسانی آن، ضرورت تشکیل دروس اخلاق، شناخت کامل از طلاب، حمایت و دفاع از کیان نظام اسلامی، حفظ دستاوردهای نظام اسلامی و مقابله با استکبار جهانی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عصر روز پنج شنبه با حضرت آیت الله نوری همدانی دیدار کردند.

این دیدار در بیت حضرت آیت الله نوری همدانی و با حضور جمع زیادی از اعضای جامعه مدرسین برگزار شد.

در ابتدای این دیدار  آیت الله یزدی، رئیس محترم شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گزارشی از روند فعالیت های این جامعه را ارائه کرد.

آیت الله یزدی با اشاره به بیش از پنجاه سال حضور و فعالیت جامعه مدرسین افزود: جامعه مدرسین یک نهاد مستقل حوزوی است که به مسائل علمی، فرهنگی و سیاسی این نیم قرن پرداخته است.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به فعالیت های معاونت های چهارگانه جامعه مدرسین، دبیرخانه علمی و محتوایی، دفتر امور بین الملل و دفتر جامعه مدرسین اشاره و تصریح کرد: در جامعه مدرسین ارتباط با نظام اسلامی، روحانیت سراسر کشور، حوزه های علمیه، هیات مذهبی و ارگان های مردمی همیشه مد نظر بوده و در این زمینه فعالیت های گسترده ای صورت گرفته است.

سپس حضرت آیت الله نوری همدانی ضمن عرض خیر مقدم؛ با اشاره به فعالیت نیم قرن حضور جامعه مدرسین یادآورشد: جامعه مدرسین یک نهاد تاثیر گذار در کشور است و من افتخار می کنم که از بدو تاسیس آن حضور داشته ام.

این مرجع تقلید در ادامه به نکات مهمی چون حوزه های علمیه، اصلاح دروس حوزه و بروز رسانی آن، ضرورت تشکیل دروس اخلاق، شناخت کامل از طلاب، حمایت و دفاع از کیان نظام اسلامی،حفظ دستاوردهای نظام اسلامی و مقابله با استکبار جهانی اشاره و توصیه های مهمی در این زمینه ارائه کرد.

آیت الله نوری همدانی: مناظرات علمی خدشه‌ای به وحدت شیعه و سنی وارد نمی کند 
حضرت آیت الله نوری همدانی با توجه به شرایط کنونی دنیای اسلام بر لزوم وحدت مسلمانان برای مقابله با دشمنان تأکید کرد و گفت: امروزه مسلمان کسی است که در مقابل آمریکا، صهیونیست و جریان تکفیری به میدان بیاید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در دیدار جمعی از دانش آموختگان نخبه دوره عالی اهل تسنن با اشاره به وضعیت سوریه، مصر و برخی دیگر از کشورهای اسلامی،‌ اظهار داشت: امروز مسلمان کسی است که در برابر آمریکا، صهیونیست‌ها و تکفیری‌ها به میدان بیاید.

وی با تأکید بر لزوم وحدت هر چه بیشتر میان مسلمانان،‌ گفت: مسلمانان در شرایط کنونی محتاج وحدت هستند؛ اسلام می گوید اهل تسنن و شیعه باهم برادرند و نباید به اختلافات دامن بزنند و آن را علنی کنند چراکه دشمن از سوء استفاده می کند، البته در این اتحاد سلفی‌ها و تکفیری‌‌ها جایی ندارند چراکه آنان هم با شیعه و هم با سنی‌ها دشمن‌اند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم برقراری هرچه بیشتر ارتباطات را موجب تقویت اتحاد میان مسلمانان دانست و ابراز داشت: هر چه این ارتباط‌ها بیشتر باشد به نفع اسلام است چراکه ما دشمن مشترک داریم و آنها با اساس اسلام مخالف‌اند.

حضرت آیت الله نوری همدانی مبارزه یکپارچه مسلمانان با استکبار جهانی را بسیار مهم خواند و گفت: ما همه برادریم و باید همراه هم حرکت کنیم اگر در این میدان تماشاگر باشیم دشمنان ما را می بلعند؛ در این راه باید چند نفر از بزرگان جلودار باشند و همه پشت سر آنان حرکت کنند.

وی به بیان روایاتی از اهل بیت(ع) پیرامون لزوم وحدت شعیان با اهل سنت،‌ خاطرنشان کرد: به شیعیان توصیه فرمودند که با اهل سنت رفت و آمد کنید، به مساجد آنان بروید و پشت سرشان نماز بخوانید و حتی فرمودند ثواب چنین نمازی مانند آن است که پشت سر رسول الله(ص) نماز بخوانید.

این مرجع تقلید با توجه به این که مناظرات علمی میان فرقه‌های اسلام نباید خدشه‌ای به وحدت وارد کند، افزود: باید مجامعی باشد که در آن هرکس عقاید خود را با استدلال بیان کند این جلسات می تواند موجب اتحاد بیشتر در مقابل دشمنان اسلام شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: ما مشترکات زیادی داریم که می توانیم به آنها تکیه کنیم البته اختلافاتی هم وجود دارد که می توان در مناظرات علمی مورد بحث قرار داد؛ یکی از اصول مکتب ما حدیث ثقلین است به همین دلیل ما در روند اجتهاد، قرآن و اهل بیت(ع) را عِدل یکدیگر می دانیم و به هر دو تمسک می جوییم چراکه طبق فرموده پیامبر(ص) در غیر این صورت دچار ضلالت خواهیم شد.

حضرت آیت الله نوری همدانی در نقد روش اجتهاد اهل سنت، ابراز داشت: اهل تسنن به چهار مذهب مالکی، شافعی، حنبلی و‌ حنفی تقسیم می شوند و فقه خود را از ایشان می گیرند در حالی که اینها سال‌ها است که از دنیا رفته‌اند؛ شیعه معتقد است که جریان‌هایی که در طول زمان به وجود می آید تأثیر بسیاری در فتواها می تواند داشته باشد بنابراین باید مجتهدی که به آن رجوع می شود برای همان دوره و عصر باشد.

آیت الله نوری همدانی: دنیای امروز محتاج فرهنگ اهل بیت است/ تکفیری ها از استکبار و عربستان خط می گیرند

حضرت آیت الله نوری همدانی فرهنگ و معارف ناب اهل بیت(ع) را برای تکامل انسان‌ها ضروری خواند و گفت: امروز دنیا محتاج شناخت فرهنگ اهل بیت(ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید ظهر امروز در دیدار اعضای ستاد مرکزی اعتکاف با اشاره به ظرفیت‌های بالای معارف تشیع برای پرورش انسان‌ها و به کمال رساندن بشر و با توجه به نابسامانی‌هایی که جهان را فراگرفته است، اظهار داشت: دنیای امروز محتاج شناخت اهل بیت(ع) است.

وی زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیر را دو یادگار مهم، معتبر و با ارزش امام هادی(ع) دانست و گفت: برای شناساندن مراتب ولایت باید دعای جامعه کبیره را شرح کرد؛‌ المَوَده فی القُرْبی، این که احکام خدا را باید از اهل بیت(ع) فرا گرفت،‌ آنها مجاری فیض پروردگارند، حکوت از آن ایشان است، با قدرتی که خداوند به آنها داده می توانند با اعجاز خود در عالم تکوین اثر گذار باشند؛ اینها مراتب ولایت است که در دعای جامعه و زیارت غدیر آمده است.

این مرجع  تقلید با هشدار نسبت به خطر فعالیت‌های گسترده وهابیت و تکفیری‌ها در سراسر کشور‌های اسلامی،‌ ابراز داشت: آنها در سیاست از استکبار، ‌صهیونیست و عربستان خط می گیرند و با حمایت این کشورها و صرف هزینه‌های گزاف به شدت در حال توسعه هستند؛ اینها به دنبال منافع و مطامع خود بوده و سد بزرگی رد مسیر تکامل انسان‌ها هستند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که جایگاه و معارف اهل بیت(ع) در میان بسیاری از برادران اهل سنت نیز مورد توجه است، گفت: در مصر مسجدی به نام امام حسین(ع) دارند و در برخی ایام عزاداری و اعیاد ما مراسم داشتند اما در حال حاضر با تسلط وهابیت در آن منطقه اجازه برگزاری جشن عید غدیر و عزاداری سیدالشهدا(ع) در مجامع عمومی را نمی دهند.

وی اعتکاف را صحنه‌ای برای خودسازی و رسیدن به کمال دانست و خاطرنشان کرد: برای انسان سازی باید ایمان، اعتقادات، علم، عقل و عبادت افراد را تقویت کرد؛ اعتکاف فرصت مناسبی است که در این زمینه‌ها کار شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت قوه عقل و تشخیص حق از باطل، گفت: در دنیا مراکز علمی بسیاری وجود دارد که برای رشد علمی انسان‌ها تلاش می کنند اما مهم‌تر آن است که مراکزی برای تقویت و پرورش قوه عقل و تشخیص ایجاد شود؛ برای رهایی از غبار فتنه‌ها قوه عاقله راهگشا است در این شرایط قوه علم به تنهایی نمی تواند کاری از پیش ببرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی در تبیین روایتی از امام صادق(ع) گفت: حضرت ۷۵ موضوع را به عنوان لشکریان عقل و ۷۵ موضوع دیگر را جنود جهل بر می شمردند؛ برای پرورش قوه عاقله باید روی این موضوعات کار کرد؛ تنها با خواندن این مطالب نمی توان به تنیجه مطلوب رسید، این مسیر نیاز به ممارست و عمل دارد.

وی با اشاره به آیه«إَن تَتَّقُواْ اللّهَ یَجْعَل لَّکُمْ فُرْقَا» رعایت تقوا را یکی از مهم‌ترین راه‌های دستیابی به قوه تشخیص دانست و ابراز داشت: علم و امر به معروف نیز دو راه مهم دیگر در مسیر تکامل عقل است.

 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 8 =