مراسم نکوداشت آیت الله دهشت در مشهد

مراسم نکوداشت آیت الله حاج شیخ غلامرضا دهشت، استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان با عنوان اسوه مجاهدت در تعلیم و تبلیغ، ۱۸ اردیبهشت در مشهد برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 


به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، این نکوداشت به منظور تجلیل از بیش از نیم قرن تلاش ها و مجاهدت ایشان در عرصه آموزش، تبلیغ و امور خیریه و ارائه نمونه و الگویی موفق از این شخصیت علمی و اخلاقی به جوانان و علاقه مندان، به همت دانش آموختگان مدارس شهید مطهری مشهد پنج شنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۳ از ساعت ۹ تا ۱۲ در سالن صبای صدا و سیما واقع در خیابان امام خمینی(ره)، خیابان جنت برگزار خواهد شد.
بر اساس این گزارش، در این مراسم، آیت ا… امامی کاشانی، دوست دیرین آیت الله دهشت، حجت الاسلام والمسلمین، احمد مروی، معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و همچنین تعدادی از شاگردان آیت الله دهشت نیز سخنرانی خواهند کرد.
بر پایه این گزارش، انتشار ویژه نامه «مکتوب» در معرفی ابعاد شخصیت علمی و اخلاقی آیت الله دهشت و پخش سه مستند نیز درباره سه بعد شخصیتی وی،‌ از دیگر برنامه های این نکوداشت می‌باشد.
آیت الله دهشت در توجه به امور خیریه و گره گشایی از مشکلات مردم همت و تلاشی جدی داشته‌اند و با تأسیس بیش از ۲۰ مجموعه و مؤسسه خیریه گام‌های جدی در گره گشایی از مشکلات، به ویژه در توسعه فرهنگ خدمت رسانی به مردم برداشته است.
ایشان متولد ۱۳۱۶ ه.ش است و از ده سالگی به تحصیل در حوزه علمیه مشغول شده است. وی پس از گذراندن مقطع مقدمات و خواندن دروس ادبیات و شرح لمعه، قوانین را از محضر آیت الله سیداحمد مدرس و مکاسب، رسائل و کفایه را نزد مرحوم آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی کسب فیض می کند که در آن دوران نیز برخی از این دروس را با حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) مباحثه می کرده و پس از آن نیز دروس معقول و دو دوره منظومه ملاهادی سبزواری را نزد مرحوم میرزا و دروس خارج را نزد دیگر اساتید گذرانده است.
آیت الله دهشت درباره بخشی از فعالیت های علمی خود چنین می گوید: در سال های اول تدریس، ادبیات، مکاسب، رسائل و کفایه را مکرر تدریس کردم و معتقد بودم و هستم که نباید به این دروس اکتفا کرد.
کتاب «فلسفتنا» و «اقتصادنا»ی شهید صدر را مکرر برای طلاب تدریس کردم. در آن زمان افکار گوناگونی در جامعه بود و برخی تصور می کردند مسائل اقتصادی در اسلام مطرح نشده است و این حرف خیلی برایم دردآور بود؛ لذا مقید بودم که خود و دیگران با مسائل اقتصادی اسلام آشنا شویم.
برنامه تدریس و سخنرانی در شهرستان های مختلف داشتم. هر چند به خاطر کسالت مقداری از آن ها تعطیل شد، اما سعی کردم برخی درس ها مثل نهج البلاغه تعطیل نشود. این درس شاید برای اولین بار بود که به صورت مرتب در حوزه تدریس می شد. سال های متمادی از ابتدای نهج البلاغه تا حدود خطبه ۱۸۰ را در مدرسه علمیه امام محمد باقر (علیه السلام) تدریس کردم و سپس این مسئله به شکل موضوعی نیز تدریس شد.
درس تفسیر هشت جزء آخر قرآن را نیز آن جا شروع کردم که مقدار زیادی گفته شده است، البته اخیرا به خاطر این کسالتی که مجدد پیش آمد، این بخش فعلا تعطیل شده است.
درس اخلاق سومین درسی بود که سعی کردم در این مدرسه داشته باشم و سال ها ادامه داشت.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 16