اعتکاف فرصتی برای ترویج احکام دین و تربیت افراد است /اعتکاف به ماه رجب محدود نشود

آیت الله صافی گلپایگانی :
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی اعتکاف را فرصتی مغتنم برای ترویج احکام اسلام و تربیت افراد جامعه دانست و تاکید کرد: اعتکاف باید اسباب تنبه افراد جامعه باشد. مثل ماه مبارک رمضان که باید آثار و برکات آن را بر جامعه بگذارد. اعتکاف هم باید این طور باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید در دیدار با اعضای شورای مرکز اعتکاف قم و سومین جشنواره بین المللی اعتکاف اظهار داشت: اعتکاف آثار و فواید بسیاری دارد. آثار تربیتی- دینی آن معنی دار است. فرصت اعتکاف مثل برکات ماه مبارک رمضان است و باید برای ترویج آن تلاش کرد.

وی با تشکر و قدردانی از تلاش دست اندرکاران امر اعتکاف اظهار داشت باید تلاش هایی که از زمان پیامبر اسلام در ترویج سنت اعتکاف شده است برای مردم ترسیم کرد. این مرجع تقلید اظهار داشت بی شک اعتکاف تأثیر گذار خواهد بود. این کار را باید خوب تبلیغ کنید و بیشتر معرفی کنید تا مردم با این سنت پیامبر آشنا شوند.

حضرت آیت الله صافی در ادامه اظهار داشت فرصت ها را نباید از دست بدهیم. این فرصت ها باید بیداری مردم را به دنبال داشته باشد. اکنون که خط بازی ها و برخی تلاش های دشمنان را می بینیم، باید به ترویج اعتکاف بپردازیم تا بدینوسیله اسلام و احکام آن را بتر معرفی کنیم.

وی افزود: شما در اعتکاف به بیان مسائل بپردازید و زنان معتکف باید بیشتر از دیگران به حجاب و مسائل آن اهتمام داشته باشند.

این مرجع تقلید خطاب به دست اندرکاران اعتکاف گفت: خلوص نیت شما در این مسیر می تواند راه گشا باشد. قداست اعتکاف بایدی حفظ شود. بدانید که توجه امام زمان (عج) در این کارها هست. خداوند متعال بر توفیقاتتات بیافزاید.
وی همچنین خاطر نشان کرد: اعتکاف باید اسباب تنبه افراد جامعه باشد. مثل ماه مبارک رمضان که باید آثار و برکات آن را بر جامعه بگذارد. اعتکاف هم باید این طور باشد.

وی اعتکاف در دانشگاهها را کار بسیار خوبی دانست و از جوانان خواست که از آثار و برکات زیاد اعتکاف بهره مند باشند؛ به ویژه آثار و برکاتی که زمینه تربیتی آنان را فراهم می کند.

حضرت آیت الله صافی همچنین خواستار اعلام آمار شرکت کنندگان در اعتکاف سراسر کشور شد و اظهار داشت که این کار فوایدی دارد که به دشمنان می فهماند میزان اقبال مردم به معنویت چقدر است.

در ابتدای این دیدار نیز حجت الاسلام  سید علیرضا تکیه ای، مسئول ستاد مرکزی اعتکاف با ارائه گزارشی اظهار داشت: استقبال مردم در نام نویسی از اعتکاف بیش از حد انتظار است و مساجد مستعد محل اعتکاف پاسخ گوی نیاز و استقبال مردم نیست.

 

اعتکاف تنها نباید به ماه رجب اختصاص داشته باشد بلکه با برنامه ریزی باید در ماه‌های دیگر نیز به این امر توجه کرد.

 حضرت آیت‌الله سبحانی بر ضرورت بهره برداری مناسب از ایام اعتکاف تأکید کرد و گفت: بهره برداری درست جوانان از ایام اعتکاف سبب تحول در زندگی آنها می‌شود.

 حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید  امشب در دیدار اعضای ستاد مرکزی اعتکاف، تهذیب و تعلیم را دو برنامه اسلام برای بندگان خواند و گفت: اگر می‌خواهیم قلب جوانان پذیرای بذر ایمان باشد باید قلب آنها را پاک کنیم.

وی با بیان این‌که اعتکاف سبب پاک شدن قلوب می‌شود، ابراز کرد: اعتکاف نفس انسان را تزکیه می‌کند و به او می‌آموزد که همیشه به یاد خدا باشد.

این مرجع تقلید با تأکید بر این‌که امروز وسائل هدایت و گمراهی جوانان فراهم است، اظهار داشت: دشمنان با برنامه ریزی به دنبال تباهی و فساد جوانان هستند.

حضرت آیت‌الله سبحانی نقش روحانیت را در هدایت و راهنمایی جوانان مؤثر ذکر کرد و افزود: روحانیت این توانایی را دارد که ایمان را در روح جوانان پرورش دهد.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) با بیان این‌که اعتکاف پس از انقلاب اسلامی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: اعتکاف تنها نباید به ماه رجب اختصاص داشته باشد بلکه با برنامه ریزی باید در ماه‌های دیگر نیز به این امر توجه کرد.

وی با اشاره به این‌که برای برگزاری اعتکاف نیاز به مسجد جامع نیست، ابراز کرد: همین‌که مسجد محل اعتکاف به گروه خاصی تعلق نداشته باشد کفایت می‌کند و در این مسأله در قم مشکلی وجود ندارد.

این مرجع تقلید بر ضرورت استفاده از خطبا و وعاظ صاحب نام در اعتکاف تأکید کرد و اظهار داشت: استفاده از چنین افرادی در معتکف تأثیر مثبت می‌گذارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با اشاره به اهمیت اعتکاف در دین اسلام خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام وقتی در یک سال موفق به اعتکاف نشد در سال دیگر به جای آن اعتکاف را انجام داد.

حضرت آیت‌الله سبحانی بر ضرورت بهره برداری مناسب از ایام اعتکاف تأکید کرد و گفت: بهره برداری درست جوانان از ایام اعتکاف سبب تحول در زندگی آنها می‌شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 7 =