آیت‌الله وحید خراسانی: کمال انسان در گرو توجه به نماز شب است

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی اهمیت و فضیلت شب و عبادت در آن را مورد تأکید قرار داد و گفت: هر کسی به هر کمالی رسیده به واسطه شب و عبادت در آن بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید صبح امروز در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، به تفسیر آیه «وَآیَهٌ لَّهُمْ اللَّیْلُ نَسْلَخُ مِنْهُ النَّهَارَ فَإِذَا هُم مُّظْلِمُونَ» پرداخت و گفت: خداوند روز را برای حرکت و شب را برای سکون و آرامش آفرید.

وی با بیان این‌که قلب روز به شب و شب به روز دلیل بر این است که حرکت اختیاری است، ابراز کرد: زمان و زمانیان محال است که مولود طبیعت باشند چون در طبعیت قلب و انقلاب محال است.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به اهمیت و فضیلت شب از دیدگاه اسلام، اظهار کرد: هر کسی به هر کمالی رسیده به واسطه شب و عبادت در آن بوده است.

استاد برجسته تفسیر قرآن ادامه داد: پیامبر اسلام که سرآمد اولین و آخرین است آنچه یافت در شب بود؛ اگر چهل شب نبود، موسی(ع) به آن مقامات نمی‌رسید.

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با اشاره به آیه «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیرُ»، گفت: بالاترین مقام حضرت خاتم(ص) معراج بود که آن هم در شب اتفاق افتاد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه در ادامه به تبیین کمال تشریعی پرداخت و افزود: کمال، تشریعاً در نماز است؛ نماز غوغایی است و عصاره تمام عبادات ملائکه در نماز جمع شده است.

وی بیان کرد: ملائکه اصنافی دارند؛ یک صنف قائمون، یک صنف قائدون، قسمی راکعون و برخی ساجدون هستند اما خدا همه اینها را در نماز برای انسان جمع کرده است.

این مرجع تقلید با تأکید بر این‌که کمال نماز در شب است، ابراز کرد: بالاترین مقام، مقام محمود است و آن مقام محمود مختص به احمد است و خود احمد به آن مقام نمی‌رسد الاّ به نماز شب.

استاد برجسته تفسیر قرآن خاطرنشان کرد: جبرئیل به پیامبر(ص) گفت: «وَاعْلَمْ أَنَّ شَرَفَ الْمُؤْمِنِ قِیَامُهُ بِالْلَیْلِ، وَ عِزَّهُ اسْتَغْنآئُهُ عَنِ الناس»؛ نماز شب ابراهیم را خلیل‌الله و خاتم(ص) را حبیب‌الله کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 2 =