عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: خرید کالای داخلی، رکن اصلی اقتصاد مقاومتی است

حجت الاسلام محمد حسین حسین زاده بحرینی نماینده مردم مشهد و کلات در مجاس شورای اسلامی، عضو اتاق فکر تبلیغ

حجت الاسلام محمد حسین حسین زاده بحرینی نماینده مردم مشهد و کلات در مجاس شورای اسلامی، عضو اتاق فکر تبلیغ

حجت‌الاسلام بحرینی گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید فرهنگ مصرف کالای داخلی را در مردم رواج دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محمدحسین بحرینی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی شب گذشته در سومین نشست از سلسله نشست‌های بنیاد اندیشه‌های راهبردی موج که با موضوع اقتصاد مقاومتی برگزار شد، بابیان این‌که باید نگاهمان را دقیق‌تر و دانشمان را وسیع‌تر کنیم تا موقعیت خود را در هندسه اقتصاد مقاومتی پیدا کنیم، گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، اقتصاد مقاومتی توسط ایشان مطرح شد و این وظیفه دانشجویان، اساتید و اقتصاددان‌ها است که  آن را تبیین فکری و آکادمیک کنند.

وی با اشاره به لزوم گفتمان سازی در موضوع اقتصاد مقاومتی، عنوان داشت: همانطور که مقام معظم رهبری هم در مواد ابلاغیه فرمودند، ما از سوی ولی امرمان وظیفه‌داریم یک کار فکری، تبیینی و گفتمانی انجام دهیم.

خرید کالای داخلی، رکن اصلی اقتصاد مقاومتی

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بابیان این‌که یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی، گرایش مردم به سمت خرید محصول داخلی است، اظهار داشت: مصرف تولید داخلی تابع عواملی است که فراگیر شدن آن با تبلیغ و فتوا ممکن نیست؛ آنجا که عقل حساب گر انسان واسطه انتخاب فرد می‌شود، تابع موازین دیگری است.

وی بابیان این‌که اگر فکر کنیم در جامعه‌ای به گستردگی جامعه ما در رفتارهای خانواده‌ها، رفتارهای اقتصادی حسابگر جای خود را به تفکرات ارزشی می‌دهد، انتظار به‌جایی نیست.

وی ادامه داد: برای این‌که بتوانیم این فرهنگ را در جامعه بگسترانیم، باید مکانیزم غیرت ملی را در جامعه فعال کنیم؛ کشورهای دیگر برای این کار و حمایت از محصولات داخلی، دیواری به نام دیوار تعرفه دور کشور کشیدند اما مقام معظم رهبری می فرمانید باید دیوار غیرت ملی جایگزین این دیوار شود، وقتی این دیوار ایجاد شد، هیچ محاسبه اقتصادی نمی‌تواند جای آن را بگیرد.

تولیدکنندگان حرف رهبری را زمین می‌گذارند

حجت‌الاسلام بحرینی به دیدار خود با تولیدکنندگان اشاره کرد و بیان داشت: در این دیدار به آنان گفتم شما باکیفیت محصولات خود کاری می‌کنید که حرف رهبری هم زمین می‌خورد زیرا شما حداقل‌های کیفیت را رعایت نمی‌کنید؛ اگر این حداقل‌های کیفیتی رعایت شود، آستانه فعال شدن غیرت ملی خواهد بود.

وی، مشکل تولیدات داخلی را کیفیت پایین و قیمت بالا عنوان و تصریح کرد: واقعیت اقتصاد ما این نیست که از آن تعریف می‌کنیم، ما با تعریف از این اقتصاد ناقص خود را فریب می‌دهیم؛ واقعیت اقتصاد ما این است که ارزش محصولات تولیدی ما کمتر از ارزش نهاده‌هایی است که برای تولید آن وارد صنعت می‌کنیم؛ به‌طور مثال، استاندارد تولید گندم در دنیا، مصرف یک مترمکعب آب است اما در کشور ما با مصرف همین مقدار آب، بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم گندم تولید می‌شود.

سیستم اقتصادی فعلی قابل ادامه نیست

عضو کمسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: ما وقتی می‌بینیم که در اکثر رشته‌ها به چه اندازه بهره‌وری پایین است، حکایت از این دارد که اقتصاد در یک مسیر نادرست در حال حرکت است که قابل ادامه نیست.

وی لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی را باور داشتن این‌که اقتصاد ما با مشکل مواجه هست، دانست و اظهار داشت: برای این‌که بتوانیم حرکتی مؤثر انجام دهیم، باید مردم را حساس کنیم، باید احساس مسرف بودن را در آنان ایجاد کنیم و اگر این احساس در مردم ایجاد نشود، اقتصاد مقاومتی هم در حد چند همایش و کتاب خلاصه می‌شود.

لزوم ایجاد هسته‌های مردمی نهضت بهره‌وری

حجت‌الاسلام بحرینی بابیان این‌که انقلاب ما در عرصه اقتصادی موفق نبود، تصریح کرد: اگر بتوانیم شیوه جهادی را که مدنظر مقام معظم رهبری است دنبال کنیم و هسته‌های مردمی نهضت بهره‌وری ایجاد کنیم، می‌توان امیدوار بود که اقتصاد مقاومتی محقق می‌شود اما این‌که منتظر دولت و مجلس باشیم تا طرح بدهد و لایحه‌ای تصویب کند، هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

سیستم کنونی بانکی کشور مانع فساد نمی‌شود

وی عامل موفقیت یک اقتصاد را شفافیت عنوان کرد و ادامه داد: فساد یک رفتار اقتصادی از سوی فردی با هوش بالا و فکر اقتصادی است، این فرد نسبت منفعت به هزینه این کار را می‌سنجد و اقدام می‌کند؛ ما نمی‌توانیم منفعت این عمل ناهنجار را کم کنیم اما باید هزینه آن را بالا ببریم.

عضو کمسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: سیستم بانکی کشور نقص دارد و با خلأ نظارتی مواجه است، باید سیستم نظارتی به‌صورت چندلایه شکل بگیرد تا نظارت بر تراکنش‌های مالی حاصل شود زیرا این حق هر حکومتی است که از گردش مالی جامعه باخبر باشد تا دیگر شاهد چنین مفاسد اقتصادی نباشیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 3