آیت الله حسینی بوشهری: اقتصاد مقاومتی با پشتوانه معنویت کشور را به سر منزل مقصود می رساند

نشست مقدماتی همایش اقتصاد مقاومتی از منظر دین
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با تبیین تفاوت های اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی، گفت: اقتصاد مقاومتی با پشتوانه معنویت می تواند کشور و ملت ما را به سر منزل مقصود برساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله حسینی بوشهری پیش از ظهر امروز در همایش اقتصاد مقاومتی از منظر دین در سالن همایش های شهرداری قم، به بیان دیدگاه های خود درباره اقتصاد مقاومتی و راهکارهای دستیابی به آن پرداخت.

وی با بیان این که اقتصاد مقاومتی اختصاصی به دوران تحریم ندارد بلکه برنامه ای پایدار برای ارائه الگویی موفق از اقتصاد اسلامی به جهان است، گفت: اقتصاد مقاومتی صرفا ایستادگی نیست، بلکه ثبات و ایجاد امنیت اقتصادی است تا اقتصاد ما در بحران های اقتصادی جهان دچار شوک نشود.

آیت الله بوشهری با بیان این که اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد فعال است نه منفعل، گفت: اقتصاد مقاومتی این نیست که به عنوان مثال با به ثمر رسیدن توافق ژنو و رفع تحریم ها، آن را به بایگانی بفرستیم و قطعا این مد نظر نیست.

وی با بیان این که اگر اقتصاد مقاومتی درست در جامعه اجرایی شود ریل گذاری صحیح اقتصادی کشور برای زمان های مختلف انجام شده است، گفت: اقتصاد مقاومتی با ریاضت اقتصادی تفاوت اساسی و بنیادین دارد.

وی بیان کرد: سنگینی بار در اقتصاد ریاضتی بر دوش مردم است، اما در اقتصاد مقاومتی سنگینی مسؤولیت بر دوش برنامه ریزان برای رساندن مردم به رفاه اقتصادی است؛ در اقتصاد مقاومتی محدودیت در منابع مالی نداریم اما مصرف بهینه خواهد بود.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه به بررسی نقش و اهمیت اقتصاد در نظام اسلامی پرداخت و گفت: شعار ما آب و نان و مسکن نیست، شعار ما فرهنگ است، اما اگر جامعه ای از منابع درست استفاده نکند و محتاج بیگانه باشد از رحمت الهی بدور خواهد ماند.

مدیر حوزه های علمیه تاکید کرد: اگر بنیه های اقتصادی خود را درست کنیم دشمن نمی تواند در این عرصه زمینه را بر ما تنگ کند.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه به اهمیت جهاد مالی اشاره کرد و بیان داشت: جهاد مالی این نیست که امکانات خود را در اختیاران مبارزان قرار دهیم، جهاد مالی این است که به گونه ای برنامه ریزی کنیم که منابع ما در مسیر درست قرار گیرد.

وی اصلاح الگوی مصرف را از الزامات مهم تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: متاسفانه باید اذعان کنیم که حیف و میل های بسیاری در استفاده از نعمت های الهی در کشور وجود دارد و اگر ما الگوی مصرف خود را اصلاح کنیم نیازی به خارج از کشور نخواهیم داشت.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: متولیان امر اقتصاد باید موارد اسراف را رصد و شناسایی کنند.

وی با بیان این که اقتصاد کشور ما باید مردمی و خصوصی شود، گفت: متاسفانه واگذاری هایی هم که صورت می گیرد به شرکت هایی است که وابسته به دولت هستند و این روند نادرست باید اصلاح شود.

آیت الله حسینی بوشهری استفاده از تولیدات داخل را از دیگر راهکاری تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: تولید کنندگان ما باید در ساخت و تولید محصولات به گونه ای عمل کنند که مردم رغبت لازم را برای خرید تولید داخل داشته باشند.

وی بر لزوم توجه به اقتصاد دانش بنیان تاکید و تصریح کرد: متاسفانه به دلیل وابسته کردن امور اقتصادی کشور به نفت ما دچار آسیب های بسیاری شده ایم و باید خود را از اتکای به نفت نجات دهیم.

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر این که مدیریت امام علی(ع) مدیریت جهادی بود، خاطرنشان کرد: در زندگی مولا علی(ع) و دیگر ائمه اطهار(ع) استراحت معنا نداشت؛ این مساله برای ما یک پیام دارد که در کنار صنعت و کشاورزی می توان با خدا بود.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی با پشتوانه معنویت می تواند کشور و ملت ما را به سر منزل مقصود برساند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 9 =