حوزه برای پاسخگویی به نیازها راهی جز جهاد علمی ندارد

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان گفت: در زمان حاضر که جهان در حال حرکت به سوی اسلام است رسالت حوزه های علمیه شیعه سنگین ترگذشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا آیت الله عبدالنبی نمازی در آیین بزرگداشت اساتید حو زه های علمیه شهرستان کاشان در مرکز آموزش های تخصصی کاربردی تبلیغ حوزه علمیه کاشان اظهارداشت: رسالت حوزه های عملیه شیعه امروز سنگین تر از گذشته شده است و اساتید و طلاب باید کار تدریس در حوزه های علمیه را جدی بگیرند.

وی، عطش و گرایش به اسلام در جهان و در بین جوانان و دانشگاهیان کشور های اروپایی را بیش از گذشته دانست وگفت: گرایش و فهم و درک صحیح به اسلام امروز در جهان افزایش یافته است و این امرباعث شده تا مسئولیت حوزه های علمیه شیعه سنگین تر از قبل شود.

آیت الله نمازی گفت: شما امروز باید طلاّبی را تربیت کنید که مسلح به زبان علم باشند و مسائل علمی را پیش پا افتاده ندانند و به سادگی از کنار آن عبور نکنند.

به گفته وی، اساتید حوزه های علمیه شیعه باید شاگردان عالم و دانشمندی را تربیت کنند و آنان را مسلط به فن بیان نموده و از آنان بخواهند مطالبه گر باشند.

عضوجامعه مدرسین حوزه علمیه قم با مهم خواند مسؤولیت اساتید حوزه های علمیه گفت: این مسؤولیت اهل بیت(ع) است که امروز بر عهده ما گذاشته است و باید توان اجرای صحیح این مسؤولیت خطیررا داشته باشیم.

آیت الله نمازی در ادامه از علم به عنوان اولین سلاح شاگردان مکتب حضرت مهدی موعود نام برد و بر تربیت شاگردانی عالم، شجاع، حرف بزن و نترس در عرصه های طلبگی تاکیدکرد.

نماینده ولی فقیه در کاشان ، معنویت، تقوا، طهارت و زهد را مهم تر از علم دانست و یادآورشد: اگر عالم تقوا نداشته باشد نه تنها مفید نخواهد بود بلکه مضر نیز خواهد بود و اگر امروز شاهد برخی اختلافات و درگیری و تنازعات هستیم دلیل عمده آن بی تقوایی است.

به گفته وی، حوزه ای علمیه باید شاگردانی صالح و اهل طهارت و پاکی و رهای از دنیا و تعلقات دنیا تربیت کنند تا بتوانند جوابگوی نیازهای جهان اسلام باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآورشد: بزرگان ما در محضر اساتیدی تربیت شدند که سلوک اخلاق و همه چیز آنان حتی نگاه، کلام، طعام و رفتارآنان نیز آموزنده بود.

آیت الله نمازی ارتباط صحیح با اساتید را یکی از ویژگی های امام راحل دانست و گفت: متاسفانه هنوز نتوانسته ایم به ابعاد متنوع و متعدد امام راحل پی ببریم و امام هنوز نیز برای ما ناشناخته است.

امام جمعه کاشان در ادامه با اشاره به این که دنیا در حال بیداری است به طوری که پایان نامه های دانشجویی در دانشگاههای اروپایی نیز تحقیق در باره ولایت فقیه است افزود: امروز حتی کشورهای اسلامی که شناختی درستی از اسلام واقعی ندارند در جستجوی کشف معارف اهل بیت(ع) هستند و ما باید بتوانیم در حوزه های علمیه نیروهایی را تربیت کنیم که توانمندی پاسخگویی به نیازهای آنان را داشته باشند.

آیت الله نمازی همچنین با اشاره به دیدار معاونت بین الملل حوزه علمیه قم از کاشان و گزارشات مسرّت بخش وی در ارتباط با این که دنیا آرام ، آرام آغوش خود را به روی شیعه باز می کند گفت: تنها نگرانی معاونت بین الملل حوزه علمیه قم از گرایش جهان به سمت شیعه عدم آمادگی فضلای ناشر اهل بیت(ع) برای هجرت و پاسخگویی به نیازهای جهانی بود.

وی افزود: ما از داشتن فضلایی که زبان بلد باشند دست مان خالی است و در این زمینه فقیر هستیم لذا حوزه های علمیه باید کار را جدی بگیرند تا بتوانند پاسخگوی عطش و فهم اسلام در جهان باشند.

آیت الله نمازی در ادامه با تاکید بر این که حوزه های علمیه شیعه راهی جز تلاش و جهاد علمی و جهاد نفسی ندارند گفت: جهان امروز در انتظار علما و فضلایی است که در مکتب اهل بیت(ع) در ایران تربیت می شوند.

به گفته وی در آینده نزدیک جهان برای به خدمت گرفتن چنین علما و فضلایی دست نیاز به سوی حوزه های علمیه شیعه در ایران اسلامی دراز خواهند کرد.

امام جمعه کاشان شهرستان را یکی از شهرستان های مورد عنایت رهبرمعظم انقلاب دانست و گفت : بر همین اساس بود که معظم له از شورای عالی خواست تا با تاسیس مدیریت حوزه های علمیه مستقل از استان در کاشان موافقت کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 12