دریادار فدوی در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:انهدام ناو آمریکایی ۵۰ ثانیه طول می‌کشد/ قدرتمندترین موشک زیرآبی جهان در اختیار سپاه/ ناو آمریکایی پاسخ‌گو نباشد، موشک‌های ما روی آن قفل می‌شود/ جواب رد سپاه به درخواست آمریکایی‌ها

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: امروز آمریکایی‌ها و همه دنیا می‌دانند یکی از اهداف عملیاتی ما، از بین بردن نیروی دریایی آمریکاست.

خبرگزاری فارس: انهدام ناو آمریکایی ۵۰ ثانیه طول می‌کشد/ قدرتمندترین موشک زیرآبی جهان در اختیار سپاه/ ناو آمریکایی پاسخ‌گو نباشد، موشک‌های ما روی آن قفل می‌شود/ جواب رد سپاه به درخواست آمریکایی‌هاگروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس– دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، طی روزهای گذشته و در جریان بازدید از خبرگزاری فارس، در گفتگویی تفصیلی با خبرنگاران حوزه دفاعی به تشریح برخی موضوعات مهم داخلی، بین‌المللی و دفاعی پرداخت که بخش اول این گفتگو پیش از این منتشر شد.

در بخش دوم این مصاحبه به موضوع آمادگی نیروی دریایی سپاه برای مقابله با ناوگان دریایی شیطان بزرگ در خلیج فارس، رفتارشناسی نیروی دریایی امریکا در خلیج فارس و … پرداخته شده که متن این گفتگو را در زیر می‌خوانید:

***

* توان نظامی ارتش آمریکا «دریاپایه» است

سردار فدوی با اشاره به توانمندی های نیروی دریایی سپاه برای مقابله با یگان دریایی آمریکا گفت: در صحنه جنگ باید طرف مقابل را از بین برد والا این خود شما هستید که نابود می‌شوید. جنگ دریایی با جنگ زمینی بسیار متفاوت است و وقتی شناور شما غرق شد، شما در آن صحنه شکست خورده‌اید و زمانی که شناور دشمن غرق شود، او شکست خورده آن صحنه خواهد بود.

این فرمانده عالیرتبه سپاه تصریح کرد: آمریکایی‌ها مدعی ابرقدرتی‌ هستند و یکی از شاخصه‌ها و نمادهای این ابرقدرتی را نیز توان نظامی‌شان عنوان می‌کنند. از طرفی تمام توان نظامی آمریکا یک توان دریاپایه است لذا برای اینکه بتواند به جاهای دیگر برود و اهداف استعماری‌اش را دنبال کند، این کار تنها از طریق نیروی دریایی‌اش ممکن است.

فدوی ادامه داد: به همین دلیل است که نیروی دریایی آمریکا فقط یک نیرو نیست بلکه یک ارتش است، چون تمام ۳ نیروی تشکیل دهنده یک ارتش در آن وجود دارد. یعنی ناوهای جنگی آنها نیروی دریایی را در بر می‌گیرد، ناوهای هواپیمابر توان هوایی را تأمین می‌کند و تفنگداران دریایی، نیروی زمینی را پوشش می‌دهند.

* آمریکا به کشورهای جنوب خلیج فارس اطمینان ندارد

وی افزود: دلیل این امر این است که آمریکایی‌ها به هیچ وجه اطمینان ندارند که از کشورهای جنوبی خلیج فارس بتوانند در بزنگاه، بخوبی استفاده کنند.

فدوی خاطرنشان کرد: ما و همه کشورهای جنوب خلیج فارس و دیگر کشورهای مسلمان مثل یک خانواده هستیم که تعداد زیادی بچه دارد. پدر همه این بچه‌ها یکی است ولی مادرهای مختلفی دارد و در این خانه هم طبیعتا گاهی دعوا می‌شود،

فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: آمریکایی‌ها هم حساب می‌کنند که سر بزنگاه که بخواهند از پایگاهی که مثلا در عربستان ساخته‌‌اند استفاده کنند، بدلیل اتفاقاتی که رخ می‌دهد، امکان پذیر نخواهد بود. در قطر و کویت هم به همین صورت است.

* دشمن اطلاع زیادی از توانمندی نیروی دریایی سپاه ندارد

فدوی درخصوص اطلاع دشمن از توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه نیز تصریح کرد: چه دوستان و چه دشمنان ما فقط قسمت کمی از توانمندی ندسا را می‌دانند و میزان زیادی از آن را مطلع نیستند. این توانمندی های ناشناخته، یا در طول زمان برای بازدارندگی صورت می‌گیرد یا در صحنه جنگ نشان داده خواهد شد. اما دشمن از همین اطلاعات کمی هم که از توانمندی ما دارد، نگران است.

* هدف ما از بین بردن نیروی دریایی آمریکاست

فدوی در عین حال به ناوهای هواپیمابر آمریکا به عنوان نمادی از قدرت ارتش این کشور اشاره کرد و با تاکید بر اینکه این ناوهای هواپیمابر تحت کنترل کامل سپاه هستند، اظهار داشت: طبیعی است که ما همیشه انجام آموزش‌ها، تمرینات و رزمایش‌ها را برای مقابله با اهداف عملیاتی در دستور کار خود داریم و امریکایی‌ها و همه دنیا هم می‌دانند که یکی از اهداف عملیاتی نیروی دریایی سپاه، از بین بردن نیروی دریایی آمریکاست.

وی به برخی موارد آسیب‌پذیری ناوهای هواپیما‌بر آمریکایی اشاره کرد و اظهار داشت: در این رابطه به کتاب رابرت گیتس که مراجعه کنید می‌بینید به صراحت آسیب‌پذیری‌های ناوهای هواپیمابر را در برابر نیروی دریایی سپاه می‌شمرد و خواسته‌اش این است که استراتژی دریایی آمریکا باید عوض شود. البته این کار آسانی هم نیست ولی او تاکید داشت که این تغییر باید صورت بگیرد و این را هم شروع کردند.

این فرمانده عالیرتبه نیروهای مسلح تصریح کرد: آنها اذعان دارند که بزرگی شناورهایشان باعث می‌شود نیروی دریایی سپاه به راحتی آن‌ها را مورد هدف قرار دهد. البته ما نیز تحلیل‌های بسیار دقیقی از سازه‌ها و طراحی این ناوها داریم و می‌دانیم که چگونه عمل کنیم.

* ظرف ۵۰ ثانیه شناور آمریکایی را غرق می‌کنیم

فدوی گفت: تأمین توان هوایی آمریکا در صحنه نبرد، برعهده هواپیماهای موجود روی ناوهایشان است لذا طبیعی است که ما می‌‌‌خواهیم این ناوها را غرق کنیم.

وی با اشاره به ساخت نمونه ای از ناو هواپیمابر آمریکایی، اظهار داشت: آمریکایی‌ها خیلی از مسائل را نمی‌دانند و مراکز تحقیقاتی آنها هم در خصوص ماکت ناوهواپیمابری که ما می‌سازیم بسیار عوامانه تحلیل کرده‌اند. اما سال‌های طولانی است که ما ناوشکن‌ها، رزم‌ناوها و فریگت‌های آمریکایی‌ را شبیه‌سازی و غرق کرده و حتی با انواع اقدامات عملیاتی ظرف ۵۰ ثانیه، مدل شناور آنها را غرق کرده‌ایم.

* غرق کردن ناوهای آمریکایی در برنامه ماست

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه این ماکت‌ها برای این است که اقدامات صحنه نبرد را طبیعی‌تر تمرین کنیم، اظهار داشت: این موضوع را روی ماکت ناوهواپیمابر نیز انجام می‌دهیم چراکه از بین بردن، انهدام و غرق کردن ناوهای آمریکایی در برنامه ما بوده، هست و خواهد بود.

فدوی ادامه داد: خود آمریکایی‌ها مدعی هستند در روز ۲۵ فروردین سال ۶۷، نیروی دریایی سپاه فریگت موشک‌‌انداز ساموئل بی رابرتز آمریکا را منهدم کرد. آنها هر سال قهرمان‌هایی معرفی می‌کنند که بسیار برایشان اهمیت دارد و در سال ۲۰۱۳ هم برای اولین بار این ناو را به عنوان قهرمان ملی معرفی کردند.

* تمرین انهدام و تصرف ناوهواپیمابر توسط سپاه با ماکت ۲۰۲ متری

این فرمانده عالیرتبه نیروهای مسلح گفت: حال که ما در جنگ تحمیلی به اذعان آنها این کار را کرده‌ایم، امروز علاوه بر رزم‌ناوها، ناوشکن‌ها و فریگت‌ها که قبلا قابلیت‌ها و مهارت‌های رزمندگانمان هم برای تصرف و هم برای غرق کردن روی آنها پیاده شده، درخصوص ناو هواپیمابر هم باید این تمرین‌ها را انجام دهیم لذا ماکت دو سوم ناو هواپیمابر را در دست ساخت داریم که حدود ۲۰۲ متر طول آن است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در رسانه‌هایشان گفتند که ایران این کار را برای تحقیر آمریکا می‌کند، درحالیکه ما برای تحقیر آنها این کار را نمی‌کنیم ما برای یک امر بسیار بدیهی این کار را انجام می‌دهیم که البته نتیجه آن شکست و تحقیر آمریکایی‌هاست، ما می‌خواهیم زدن و تصرف ناوهواپیمابر که یک اقدام عملیاتی و تاکتیکی است را از طریق این ماکت تمرین کنیم.

* ناو آمریکایی به سپاه جواب ندهد، موشک‌ها ما روی آن قفل می‌شود

فرمانده نیروی دریایی سپاه در بخش دیگری از گفتگو با فارس، به کنترل آبراه استراتژیک تنگه هرمز و خلیج فارس توسط این نیرو اشاره کرد و افزود: طبق قوانین حقوق بین‌الملل، ما حق قانونی داریم که تنگه هرمز و خلیج فارس را کنترل کنیم لذا اگر شناورهای آمریکایی به اخطار سپاه جواب ندهند، بلافاصله مشاهده می‌کنند که تعداد زیادی از شناورهای ما اطراف آنهاست و یا سامانه‌های موشکی ما روی آنها قفل کرده است که البته عموما این اتفاق نمی‌‌افتد.

* هر روز با آمریکایی‌ها حرف می‌زنیم

فدوی اظهار داشت: ما در مرکز کنترل فرماندهی ندسا به صورت روزانه با آمریکایی‌ها حرف می‌زنیم و این کار، سال‌های طولانی است که انجام می‌شود و خیلی مواقع هم آنها اعتراف کرده‌اند که با یک نیروی دریایی حرفه‌ای روبه‌رو هستند. البته برایشان سخت است که راجع به سپاه این حرف را بزنند.

* اخراج فرمانده ناو نظامی آمریکا

وی ادامه داد: اگر به نقشه خلیج فارس نگاه کنید، آبراه‌های بین‌المللی وجود دارد که در محدوده ما قرار گرفته و سال‌هاست که آمریکایی‌ها از این آب‌های بین‌المللی که طبق روال معمول همه کشورها می‌توانند از آن بهره ببرند، استفاده نمی‌کنند و به محض اینکه از خلیج فارس رد می‌شوند گردش به چپ انجام می‌دهند و به سواحل جنوبی خلیج فارس می‌چسبند و ادامه مسیر می‌دهند.

فدوی افزود: به همین دلیل هم ۲ بار ناو و زیردریایی جنگی آمریکا با کشتی‌های نفتکش تصادف کرده‌اند که این خود اشتباه بزرگی بود و باعت شد تا ظرف کمتر از یک ماه، فرمانده آن ناو از نیروی دریایی ارتش آمریکا اخراج شود.

فرمانده نیروی دریایی سپاه تاکید کرد: هیچگاه در آب‌های سرزمینی و حتی در آب‌های بین‌المللی نزدیک ما ناو آمریکایی دیده نمی‌شود و برای دیدن آنها باید نزدیک آب‌های سرزمینی کشورهای جنوب خلیج فارس شد.

* آمریکا حداقل ۳بار رسما از سپاه درخواست ارتباط کرد

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها مواظب‌ترین کشور هستند که تیری در خلیج فارس شلیک نشود، گفت: آنها می‌دانند که در این صورت، ضرر و زیان برای آنها قابل قیاس با ما نیست لذا آمریکایی‌ها در این رابطه نگران هستند به خصوص وقتی که تقسیم جغرافیایی بین نیروهای دریایی ارتش و سپاه صورت گرفت.

فدوی افزود: با انجام این تقسیم و استقرار نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس، همه وابستگان نظامی را جمع کردیم و این تقسیم جغرافیایی را برایشان توضیح دادیم و گفتیم که مسئولیت تنگه هرمز و خلیج فارس با نیروی دریایی سپاه و مسئولیت دریای عمان و مازندران و آبهای دور دست نیز با نیروی دریایی ارتش است.

این فرمانده عالیرتبه سپاه با اشاره به مطرح شدن موضوع درخواست آمریکایی‌ها برای برقراری یک خط سرخ میان آنها و ایران در خلیج فارس، اظهار داشت: آمریکایی‌ها حداقل ۳ بار از طریق مراجع رسمی مثل سفارت سوئیس پیگیری کردند که یک خط مثل خطی که در زمان جنگ سرد بین شوروی و آمریکا برقرار شد، شکل بگیرد تا اوضاع را بتوان کنترل کرد اما ما به آنها گفتیم که از دست رفتن اوضاع یک علت بیشتر ندارد و آن هم حضور شما در خلیج فارس است، اگر شما بروید هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

وی تاکید کرد: همچنین در آن موقع من اعلام کردم وقتی در نزدیک آبهای آمریکا در خلیج مکزیک قرار گرفتم، آن موقع فکر می‌کنیم.

* برای تامین امنیت خلیج فارس وظیفه شرعی داریم

فدوی در ادامه این گفتگو با بیان اینکه جمهوری اسلامی این توانمندی را دارد که امنیت را با کمک کشورهای منطقه در خلیج فارس برقرار کند، تصریح کرد: ما برای حفظ امنیت تنگه هرمز وظیفه شرعی هم داریم یعنی واجب است اقداماتی انجام می‌دهیم تا مردم دنیا و خلیج فارس در آرامش باشند.

وی افزود: عدم امنیت در خلیج فارس مردم دنیا را در سختی و امنیت آن، مردم را در آرامش قرار می‌دهد زیرا انرژی موجود در این منطقه راحتی را برای اروپا و گرما را برای سرمای سیبری فراهم می‌کند. همه چرخ‌های اقتصادی این کشورها با انرژی خلیج فارس می‌چرخد که اگر نچرخد، مردم آنها بیکار می‌شوند و در سختی می‌افتند لذا ما خودمان را در قبال تامین امنیت خلیج فارس، مسئول می‌دانیم.

* تنگه هرمز در احاطه کامل سپاه است

فدوی ادامه داد: توانمندی نیروی دریایی سپاه و ارتش برای ایجاد امنیت در منطقه و تنگه هرمز است اما یک عامل اخلالگر برای این موضوع وجود دارد و آن هم خود آمریکایی‌ها هستند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه تاکید کرد: ما در شمال، شرق و غرب تنگه هرمز حضور داشته و بر آن احاطه کامل داریم لذا خودمان را موظف می‌دانیم که امنیت این منطقه برقرار شود ولی این احتمال هست که در اثر اقدام آمریکایی‌ها اختلالی در خلیج فارس بوجود بیاورند.

* سفر فرماندهان نیروی دریایی سپاه به کشورهای منطقه

وی در خصوص همکاری با دیگر کشورها در این راستا نیز گفت: ما از این موضوع استقبال کرده‌ایم و کشورهای جنوب خلیج فارس هم حسب ظاهر از آن استقبال می‌کنند. ما برای مثال، روابط مفصلی با قطر برقرار کرده‌ایم. قبلا یک ناوگروه بزرگ را به آنجا فرستادیم و در مناسبت‌هایی که وجود دارد رفت و آمد داریم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه ادامه داد: چندی پیش نیز سردار تنگسیری جانشین  فرماندهی ندسا برای شرکت در نمایشگاهی به قطر رفت و جلساتی داشت. در دیگر کشورها نظیر عمان و بقیه نیز همین روال را داریم و بعضا روابط خوبی برقرار است.

* ناهماهنگی بین کشورهای خلیج فارس به سود آمریکاست

فدوی اظهار داشت: در این خصوص یک نکته وجود دارد، شاید همه این کشورها بخواهند روابط خوبی بین ما برقرار شود، اما دشمنان نمی‌گذارند. آمریکا سود عدم هماهنگی بین کشورهای منطقه را می‌برد. اگر هماهنگی کامل بین همه کشورهای منطقه باشد، آنها سودی نمی‌برند لذا نمی‌گذارند این اتفاق بیفتد. این از قدیم، سیاست استعمارگران بوده است.

* نیروهای ویژه ندسا روی کشتی‌های ایرانی حضور دارند

فدوی در بخش دیگری از گفتگوی خود با فارس، به حضور نیروهای سپاه برای مقابله با پدیده دزدی دریایی اشاره کرد و گفت: نیروهای ویژه ما از روز اول روی کشتی‌های ایرانی در خلیج عدن حضور داشته‌ و دارند. البته وقتی سرنخ این دزدی‌ها را دنبال می‌کنیم به همین مستکبران عالم می‌رسیم.

وی با بیان اینکه نیروهای ویژه سپاه بر روی کشتی‌های جمهوری اسلامی مانند گارد هواپیمایی عمل می‌کنند، اظهار داشت: نیروی دریایی ارتش با شناورهایش در خلیج عدن حضور دارد و نیروهای ما هم روی کشتی‌های ایرانی حضور دارند.

* کمک به دیگر شناورها در دریا یک موضوع طبیعی است

این فرمانده عالیرتبه سپاه در بخش دیگری از این گفتگو، درخصوص موضوع امدادرسانی در دریا اظهار داشت: در دریا احکام نانوشته‌ای وجود دارد که همه آن را رعایت می‌کنند، مثلا وقتی کسی درخواست کمک می‌کند، مهم نیست که چه کسی باشد، شناورهای حاضر در محل به طور طبیعی به کمک او می‌روند.

فدوی افزود: ما دائم با کشورهای حاشیه خلیج فارس درخصوص بحث امداد و نجات تمرین می‌کنیم و این موضوع برقرار است. کمک به دیگر شناورها یک موضوع طبیعی و بدیهی است. در موردی ما جان نیروهایمان را به خطر انداختیم تا به لنچی که درخواست کمک کرده بود امداد و کمک برسانیم.

* هزینه نگهداری ناوهواپیمابر آمریکا بیش از بودجه نظامی برخی کشورهاست

فرمانده نیروی دریایی سپاه در ادامه به موضوع شناورهای تندرو اشاره و تصریح کرد: سرعت، یک عامل مهم در دریا است. ما در جنگ تحمیلی کارمان را با سرعت کم شناورها شروع کردیم که همان سرعت کم نیز آمریکایی‌ها را به وحشت انداخته بود.

وی اظهار داشت: در سال ۶۶ در حالی که فقط ۳ ماه از حضور نیروی دریایی سپاه در دریا می‌گذشت، آمریکایی‌ها اعلام کردند ناوهای اعزامی به خلیج فارس نه ‌تنها قادر نیستند ماموریت‌های خود را انجام دهند بلکه حتی نمی‌توانند در برابر قایق‌های تندروی سپاه از خود محافظت کنند، این عین جمله آنهاست.

فدوی تاکید کرد: روی ناوهای آمریکایی بیش از ۵۰۰ میلیون دلار تجهیزات و تسلیحات پیشرفته قرار دارد. هزینه ساخت کوچکترین ناوهای آمریکا بیش از یک میلیارد دلار و ناوهای هواپیمابر ۱۳ میلیارد دلار است و یا هزینه جاری سالانه یک ناو هواپیمابر بیشتر از بودجه کل نظامی برخی از کشورها و حدود ۳/۲ میلیارد دلار در سال است. با این حال تصاویر و فیلم‌های این ناوها موجود است که دور تا دور آنها گونی شن چیده‌ و پشت آن تیربار و پشت تیربار نیز یک نیروی آمریکایی قرار دارد،‌ در حالی که بر روی آن ناو هر سلاحی که بخواهید موجود است، اما می‌دانند که این سلاح‌ها در برابر یک راهبرد جدید با اتکا بر ایمان و شهادت طلبی و مشخصه‌های شناورهای تندرو کارایی ندارد. نیروی دریایی سپاه آنها را از سطح بالای تکنولوژی به پایین‌ترین سطح یک کشور ابتدایی آورده است، چراکه قادر نیستند از آنچه دارند در نبرد استفاده کنند.

این فرمانده عالیرتبه سپاه گفت: این وضعیت نتیجه اتخاذ یک استراتژی جدید، دقیق و درست از سوی نیروی دریایی سپاه است و ما این روند را ادامه می‌دهیم. ما برای بالا بردن توانمان در دریا حتی ۲۴ ساعت را هم در طول این سالها از دست نداده‌ایم.

* سرعت شناورهای سپاه را به ۳ برابر ناوهای آمریکایی می‌رسانیم

فرمانده نیروی دریایی سپاه اظهار داشت: سرعت شناورهای ما در زمان جنگ، حدود ۲۰ نات بود در حالیکه ناوهای آمریکایی در آن زمان با سرعت ۳۱ نات حرکت می‌کردند لذا برنامه‌ریزی کردیم تا سرعت شناورهایمان به ۲ برابر سرعت ناوهای آمریکایی برسد و سال‌هاست که به این توانایی رسیده‌ایم و سرعت ناوهای آمریکایی همچنان ۳۱ نات است.

فدوی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که در برنامه پنجم توسعه، سرعت شناورهایمان به بیش از ۸۰ نات برسد، گفت: در این صورت، سرعت شناورهایمان تقریبا ۳ برابر سرعت ناوهای آمریکایی می‌شود البته آمریکایی‌ها بعد از تغییر استراتژی خود، چند نوع شناور را که در سازمان رزم نیروی دریایی این کشور نبود، بکار گرفتند.

* شناورهای تندرو آمریکا به خلیج فارس آمدند

وی ادامه داد: یکی از آنها، شناورهای کوچک PC است که در گاردهای ساحلی برای گشت از آن استفاده می‌شود؛ شناورهای ۵۰، ۶۰ متری که نیروی دریایی آمریکا فاقد آن بود اما الان تعدادی از آنها را در بحرین مستقر کرده‌اند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه اظهار داشت: یک نوع شناور دیگر که آمریکا برنامه دارد تا ۵۲ فروند آن را بسازد، شناورهای LCS است. اینها شناورهایی هستند که تقریبا مبنای ما و آمریکایی‌ها برای ساختشان یکی است که آن هم یک شناور انگلیسی بود و ما آن را طی ماجرایی گرفتیم و به کشور آوردیم که خیلی هم سروصدا راه انداخت و اوباما نیز درخصوص آن موضع‌گیری کرد.

* آمریکا را مجبور به تغییر استراتژی ۲۰۰ساله کردیم

فدوی اظهار داشت: بر این مبنا، ما یک شناور کوچک با سرعت بالا ساختیم اما آمریکایی‌ها براساس همان طرح شناوری با طول ۱۲۷ متر ساختند و ۴ فروند آن را وارد سازمانشان کردند که دو تا از آنها در خلیج فارس است. سرعت این شناورها را به بالای ۴۰ نات رسانده‌اند که در کرانه‌ها نیز قابلیت عملیات دارند و سیستم رانش آن را هم عوض کرده‌اند. از طرفی تعدادی قایق تندرو نیز در آن جای می‌گیرد.

وی گفت: لذا ما آمریکایی‌ها را مجبور کردیم که از آن روال ۲۰۰ ساله خود دست بردارند و روی روالی بیفتند که فکر می‌کنند در برابر ما به کارشان می‌آید. الان مشغله اصلی ارتش آمریکا این است که چطور با نیروی دریایی سپاه مقابله کنند.

* شلیک موشک «حوت» توسط سپاه رکورددار انعکاس در دنیا

فرمانده نیروی دریایی سپاه اشاره‌ای هم به توان تسلیحاتی و موشکی این نیرو داشت و در همین رابطه به یکی از مهمترین موشک‌های دریایی جهان که در اختیار سپاه است اشاره کرد و اظهار داشت: در اولین رزمایش پیامبر اعظم(ص) بود که موشک زیرآبی «حوت» را نمایش دادیم که یک موشک انحصاری است که روس‌ها آن را تولید کرده‌اند. این موشک می تواند در زیر آب با سرعت ۱۰۰ متر در ثانیه حرکت کند.

وی افزود: این در حالی است که شاید برخی از دانشمندان فیزیک هم این موضوع را قبول نکنند اما متخصصین روسی به این فناوری دست یافته‌اند و ما هم از آن بهره‌مند شده‌ایم و سال‌ها است که دارنده این موشک هستیم.

فدوی تصریح کرد: در تاریخ رزمایش‌های دنیا معرفی هیچ سلاحی در هیچ رزمایشی به میزان معرفی این سلاح توسط نیروی دریایی سپاه انعکاس نداشته است. بیش از ۲ هزار رسانه آن را در دنیا اعلام و مسئولین سیاسی و نظامی آمریکا در خصوص آن موضع‌گیری کرده‌اند.

این فرمانده عالیرتبه سپاه ادامه داد: آمریکایی‌ها نیز همزمان با روس‌ها طی ۱۵ سال، ۲۰ میلیارد دلار هزینه کردند تا به این فناوری دست پیدا کنند اما نتوانستند. لذا بعد از فروپاشی شوروی یکی از بهترین جاسوس‌های CIA را به روسیه فرستادند تا از راه جاسوسی و دزدی به این موشک دست پیدا کند، که روس‌ها او را گرفتند و ۶ ماه برای آمریکایی‌ها فضاحت درست کردند و رسانه‌های روسیه هم هرشب محاکمه این جاسوس را نمایش می‌دادند.

وی افزود: به همین لحاظ آنها با این موشک که با نام «اشکوال» آن را می‌شناختند، آشنا بودند و وقتی ما در رزمایش آن را اعلام کردیم، واکنش‌های بسیاری صورت گرفت.

فدوی در پاسخ به این سوال که موشک «حوت» روی کدام شناورهای سپاه نصب شده است، گفت: وقتی این موشک به آمریکایی‌ها اصابت کرد، هم آنها و هم شما متوجه می‌شوید که از چه یگانی شلیک می‌شود.

* تعریف متفاوتی از بکارگیری زیردریایی در نیروی دریایی سپاه داریم

این فرمانده عالیرتبه نیروهای مسلح در پایان به توانمندی زیردریایی در سپاه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: تمرکز توان زیردریایی‌ها در نیروی دریایی ارتش برقرار است و ما تعریف دیگری از زیردریایی داریم که در زمان لازم آن را معرفی می‌کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 8 =