در همایش امر به معروف و نهی از منکر مطرح شد؛ هشدارهای صریح آیت الله مصباح درباره جهت گیری های سیاسی و فرهنگی برخی مسؤولان

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که فرهنگ جهانی کشور ما را نیز فرا گرفته است، گفت: روشنفکران و دولتمردان ما بیش از همه متأثر این فرهنگ هستند و جرأت این‌که در برابر این بت اظهار مخالفتی کنند ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) امروز در همایش راه‌کارهای تحقق اصل هشتم قانون اساسی «امر به معروف و نهی از منکر» که در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: امر به معروف و نهی از منکر از عظیم‌ترین وظایف اسلامی و فرایض منصوص است.

وی با تأکید بر این‌که انقلاب ما ثمره امر به معروف و نهی از منکر بود، ابراز کرد: اگر این کار امام که وظیفه خود دانست تا در برابر منکر قیام کند، نبود امروز چیزی به نام نظام اسلامی نبود.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که این وظیفه قانونی امر به معروف در متن قانون اساسی تأکید شده است، اظهار داشت: سؤال این است که چرا بعد از ۳۵ سال توجه جدی به این مسأله نشده است.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که کارهایی از سوی مردم به صورت پراکنده در زمیه این فریضه الهی انجام شده است، افزود: هرچند سعی شده که این اقدامات منظم باشد تا جنبه قانونی پیدا کند اما کار چندانی تا کنون در این زمینه نشده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: چرا مجلس در این مدت درصدد نبوده که قوانین این فریضه الهی را که قانون اساسی در اختیار آن قرار داده را وضع کند؛ البته برخی بیان می‌کنند که اگر قانونی از همان ابتدا در زمینه امر به معروف وضع شده بود اجرا می‌شد یا نه؟

وی با بیان این‌که برخی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی که به فرموده امام و رهبری همچون قانون است اجرا نشده، گفت:  چرا نسبت به این مسأله بی مهری می‌شود و اگر قوانینی هم وجود پس چرا اجرا نمی‌شود.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که مسأله امر به معروف با همه بخش‌های قانون اساسی تفاوت کلی دارد، گفت: مخاطب هر بخشی از قانون به عهده بخشی از مردم است اما قانون  امر به معروف اگر وضع شود به طور کامل شامل همه اقشار مردم و قوای سه گانه می‌شود و کسی مستثنا از این قانون نخواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که هر قانونی تضییقاتی برای برخی ایجاد می‌کند، ابراز کرد: انسان می‌خواهد در قید و بند نباشد و این مسأله‌ای طبیعی است و به همین خاطر علاقه چندانی دیده نمی‌شود که قوانینی در امر به معروف مشخص شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این‌که امروز فرهنگ جهانی دنیا بر اساس قداست آزادی به معنای کامل آن که شامل بی بند و باری است، استوار شده، اظهار کرد: این فرهنگی جهانی است و پرچمدار این فرهنگ آمریکایی‌ها هستد و بتی که امروز در عالم پرستش می‌شود بت آزادی است.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: بسیاری  از کشورهای اسلامی این فرهنگ را مورد توجه قرار داده و متأسفانه کشور ما را نیز فرا گرفته؛ روشنفکران و دولتمردان ما بیش از همه متأثر هستند و جرأت این‌که در برابر این بت اظهار مخالفتی کنند ندارند.

وی با اشاره به سخنان وزیر ارشاد اسبق، خاطرنشان کرد: وزیر ارشاد اسبق می‌گفت ما ارزشی بالاتر از آزادی را برای مردم نیاوردیم؛ این فرهنگ الحاد جهانی بر وزرای ما نیز حاکم است.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر این‌که امروز امر به معروف در فرهنگ جهانی یک فضولی نا بخشودنی است، اظهار کرد: این فرهنگ عمومی خواه ناخواه در طبقات مختلف و تصمیم گیری‌ها خود را نشان می‌دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: وقتی کسانی که قدرت قانونی و اجتماعی چه در قوه مجریه و چه مقننه را در دست دارند تحت تأثیر این فرهنگ هستند مسأله امر به معروف به جایی نمی‌ر‌ىسد، چون می‌گویند امروز زمان دیگری است و باید زمان را شناخت مطابق با آن رفتار کرد.

آیت‌الله مصباح یزدییکی از بهترین راه‌ها در انتخابات را همراه کردن اقلیت‌ها دانست و گفت: این مسأله فرمولی است که در همه جای دنیا شناخته شده است؛ در انتخابات کشور ما نیز روش‌های انتخاباتی احزاب این بوده که مسابقه در جلب آراء اقلیت‌ها بگذارند و وعده‌هایی به آنها داده می‌شود.

وی با بیان این‌که متأسفانه برخی برای این‌که در انتخابات چند سال بعد برنده شوند با یهودی‌ها لابی می‌کنند، اظهار کرد: یهودی‌ها چه نقشی در جامعه ما دارند؛ چنین افرادی هیچگاه  به دنبال این نخواهند بود که قانونی وضع شود که بسیاری از مردم از آنها رنجیده شوند.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این‌که چند دوره است که اختلاس‌هایی انجام شده و برخی می‌گویند لیست آنها در جیب ما است، ابراز کرد: اما هیچ اقدامی در هیچ دولتی در این باره نشده است، چون با پول و حمایت آنها کار را پیش می‌برند و اگر اینها را ناراضی کنند رأی نمی‌آورند از این برخورد با این مسأله خود داری می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که هیچ وقت قانونی که همه را درگیر و ناراضی کند، اجرا نمی‌کنند،‌ افزود:  وقتی قانونی شفاف در مسأله‌ای وجود داشت داشت مردم نیز مطالبه می‌کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه بر ضرورت توجه فقهی به مسأله امر به معروف و نهی از منکر تأکید کرد و گفت: امروز چقدر درباره مسائل فقهی امر به معروف و نهی از منکر کار شده است در حالی که بسیاری از فقها در اوائل نهضت موضوع بحث خود را مسائل اجتماعی و امر به معروف قرار داده‌ بودند، اما باید اعتراف کرد که هنوز بسیاری از ابعاد فقهی مسأله برای خود ما روشن نیست.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: برخی در گذشته می‌گفتند کار امام خمینی(ره) در مبارزه با رژیم شاه درست نیست چون خوف ضرر وجود دارد و در این حالت تکلیف ساقط است اما امام با قاطعیت فرمود امروز تقیه حرام است ولو هزاران نفر کشته شوند؛ شاید در عصر و قرن ما چنین فتاوایی صادر نشده است.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که اگر خطری متوجه اسلام، ضروریات اسلام و ارزش‌ها شد، باید جان داد، اظهار کرد: آنجا که خطری متوجه کیان اسلامی باشد تقیه حرام است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این‌که باید ابعاد مختلف مسأله امر به معروف از لحاظ فقهی روشن شود،‌ گفت: باید کسانی باشند که این ابعاد را مشخص کنند تا مجلس طبق آن قانون وضع کند.

آیت‌الله مصباح یزدی با تأکید بر این‌که ما در مقابل فرهنگ جهانی، حالت انفعالی به خود گرفته‌ایم، ابراز کرد: فرهیختگان ما سعی می‌کنند بگویند کارهای ما خلاف آزادی نیست؛ اسلام می‌گوید عبودیت، عبادت و بندگی اصل است اما فرهنگ دنیا می‌گوید پرستش همه چیز غیر از خدا؛ متأسفانه برخی باورشان این نیست که حکم اسلامی مقدم بر رأی مردم است.

وی ادامه داد: برخی ملاک را رأی مردم را در همه امور ضروری می‌دانند و حتی اعتقاد دارند که اگر مرم به ترک ضروری ترین احکام اسلام رأی را دادند باید اجرا شود.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که در مقابل این فرهنگ جهانی باید برنامه‌های حساب شده و بر اساس منطق عقلانی ارائه دهیم، اظهار کرد: ما باید حقایق را درست بفهمیم و در بیان آن شجاعت داشته باشیم ما باید هم در زمینه علمی کار کنیم و مطالب علمی و مستدل داشته باشیم و در بیان مقام نیز نترسیم که به ما بگویند بی سواد یا این‌که انگ عدم درک جامعه را بچسبانند.

وی تأکید کرد: اگر بیان حقیقت جز با خریدن فحش امکان نداشت باید این کار را انجام داد.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که جامعه یک روزه تغییر نمی‌کند، افزود: ما باید برنامه ریزی کنیم و سعی کنیم در رسانه‌ها و منابر فرهنگ اسلامی را رواج دهیم و در مبارزه با پرسش بت، آزادی داشته باشیم چون پرستش هوای نفس زشت‌ترین بندگی‌ها است.

وی ادامه داد: نباید با بهانه حقوق شهروندی بگوییم بهایی، یهودی و مسلمان هیچ فرقی باهم ندارند چون احکام ذمه در اسلام برای چنین مواردی بیان شده است.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که فعالیت‌های سایر نهادهای مسؤول به نحوی به فعالیت ما بر می‌گردد، گفت: مؤثرترین نهاد در جامعه انسانی نهاد فرهنگ است، همه حرکت‌های اختیاری ما از فرهنگ متأثر می‌شود اگر خود ما در این جهان نقص داریم نمی توانیم توقع اصلاح دیگران دار داشته باشیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 17