شرکت ۶۰۰ هزار نفر در مراسم اعتکاف/ ۷۰ درصد معتکفان جوان هستند

معاون امور فرهنگی و تبلیغ معاونت فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی از ثبت‌نام ۶۰۰ هزار نفر برای شرکت در مراسم اعتکاف خبر داد و گفت: پیش‌بینی ما این است که تا روز برگزاری اعتکاف این تعداد به ۷۰۰ هزار نفر برسد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین روحانی‌نژاد، معاون امور فرهنگی و تبلیغ معاونت فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی امروز، شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه، طی نشستی خبری به تشریح نحوه برگزاری مراسم اعتکاف در سال جاری پرداخت و گفت: اعتکاف یک عمل مستحب است که حداقل زمان آن سه روز است.

85880189402390529682080629929
وی ادامه داد: زمان اعتکاف می‌تواند بیش از سه روز باشد، اما اگر کسی روز اول و دوم را معتکف شد، اعتکاف روز سوم بر وی واجب می‌شود و اگر روز چهارم و پنجم معتکف شد اعتکاف این دو روز مستحب است اما اعتکاف روز ششم بر وی واجب می‌شود.
حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد زمان آغاز اعتکاف را از صبح روز سه‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت ماه، تا غروب روز ۲۵ اردیبهشت ماه اعلام کرد و گفت: ثبت‌نام در مراسم اعتکاف از نیمه فروردین ماه آغاز شده است و تا آغاز مراسم اعتکاف نیز ادامه خواهد داشت و تاکنون ۶۰۰ هزار نفر برای حضور در مراسم اعتکاف ثبت‌نام کرده‌اند.

پیش‌بینی افزایش تعداد معتکفان تا ۷۰۰ هزار نفر
وی از پیش‌بینی افزایش این تعداد تا ۷۰۰ هزار نفر نیز سخن گفت و اظهار کرد: اعتکاف را فقط می‌توان در مسجد برگزار کرد و آن هم مساجدی که یا مسجد جامع باشند یا مساجد عمومی که محل حضور اقشار مختلف جامعه است و در حسینیه‌ها و سالن‌ها و … نمی‌توان معتکف شد.
معاون امور فرهنگی و تبلیغ معاونت فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی از برگزاری مراسم اعتکاف در ۴۰۰۰ مسجد سراسر کشور خبر داد و اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه برگزاری امتحانات مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه هستیم این مسئله بر تعداد معتکفان تأثیر داشته است.
وی در ادامه به ارائه گزارش‌های آماری در خصوص اعتکاف سال جاری پرداخت و عنوان کرد: ۶۹ درصد معتکفان در شهرها و ۳۱ درصد در روستاها معتکف می‌شوند؛ ۷۰ درصد معتکفان جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال هستد و میانگین تحصیلات آنها فوق‌دیپلم است و ۷۲ درصد معتکفان را بانوان تشکیل می‌دهند.

۳۳ درصد افراد برای اولین بار در اعتکاف شرکت کرده‌اند
حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد با اشاره به اینکه تجربه نشان داده افرادی که برای یک‌بار اعتکاف را تجربه می‌کنند برای سال‌های بعد نیز تلاش می‌کنند این تجربه را تکرار کنند، گفت: در اعتکاف سال جاری ۳۳ درصد افراد برای اولین بار، ۲۷ درصد برای بار دوم، ۲۱ درصد برای سومین بار و ۱۹ درصد هم در تمامی سال‌های برگزاری اعتکاف معتکف شده‌اند.

۲۰۰ مسجد دانشگاهی میزبان معتکفان 
وی افزود: در سال جاری در ۲۰۰ مسجد دانشگاه‌های کشور اعتکاف برگزار می‌شود که ظرفیت این مساجد ۵۰ هزار نفر است که ظرفیت‌سازی بیشتری در سال جاری در همین خصوص صورت گرفته است، همچنین در مساجد چهار حرم مقدس کشورمان یعنی حرم‌های: امام رضا(ع)، حضرت معصومه (س)، حضرت شاه‌چراغ(ع) و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نیز مراسم ویژه اعتکاف برگزار می‌شود.
وی از تشکیل ستادهای اعتکاف استانی و شهرستانی نیز خبر داد و گفت: تأمین بهداشت، سلامت، درمان و … معتکفان برای ما بسیار مهم است بر همین اساس با اورژانس، آتش‌نشانی، نیروی انتظامی و سایر نهادها برای برگزاری مراسم اعتکاف هماهنگی صورت گرفته است.

هزینه اعتکاف را خود مردم تأمین می‌کنند
روحانی‌نژاد تصریح کرد: هزینه اعتکاف را خود مردم تأمین می‌کنند و مقدار آن در شهرهای مختلف متفاوت بوده و توسط هیئت‌امنای مساجد تعیین می‌شود. همچنین به مسئولان برگزاری اعتکاف توصیه شده است از تراکم برنامه‌ها خودداری کرده و خلوت معتکفان را بر هم نزنند، همچنین سعی شده برنامه‌های جانبی محدود باشد.
وی از برگزاری دو مراسم میلاد حضرت علی(ع) و وفات حضرت زینب(س) در مراسم اعتکاف نیز سخن گفت و عنوان کرد: تاجایی که مقدور باشد گفتمان‌های اندیشه‌ای در حوزه‌های اجتماعی و معنوی نیز(حداقل یک مورد) برای معتکفان برگزار خواهد شد.

افزایش ۲۸ درصدی معتکفان نسبت به سال گذشته
حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا تعداد معتکفان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است؟ گفت: در سال ۹۱ تعداد معتکفان نسبت به سال ۹۰ کاهش داشت که این مسئله به دلیل برگزاری انتخابات و امتحانات بود، اما در سال جایر ۲۸ درصد تعداد معتکفان نسبت به سال ۹۲ افزایش داشته است.
وی از دریافت و جمع‌بندی دیدگاه‌های معتکفان در سال‌های گذشته نیز سخن گفت و عنوان کرد: با توزیع فرم‌های نظر سنجی متوجه شدیم خواست معتکفان این است که به حال خودشان گذاشته شوند و از برنامه‌های جانبی و سخنرانی‌های متعدد کاسته شود که در سال جاری این مسئله را محقق کردیم.
حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد در پایان سخنانش یکی از آفت‌های سال‌های گذشته در اعتکاف را استفاده از موبایل و برقراری ارتباط با اینترنت دانست و به معتکفان توصیه کرد برای اینکه خلوتشان بر هم نخورد از آوردن موبایل، تب‌لت و … به اعتکاف خودداری کنند.

شبکه اجتماعی معتکفان رونمایی شد 
در ادامه این نشست خبری از شبکه اجتماعی معتکفان به نشانی اینترنتی http://www.motakefin.ir/ رونمایی به عمل آمد. این شبکه اجتماعی برای اولین بار توسط موسسه فرهنگی تبیان ساخته شده است که تلاش دارد گفتمان اعتکاف را گسترش دهد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = 13