آیت الله سیدمحمد باقر موسوی شیرازی به ملکوت اعلی پیوست/ پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی درگذشت مرحوم آیت الله آقای حاج سیّد محمّد باقر شیرازی / آیت الله شیرازی زاهدانه و مجاهدانه زندگی کرد / مجلس بزرگداشت حضرت آیت الله حاج سید محمدباقر شیرازی(رضوان الله تعالی علیه) از سوی شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار می شود/پیام تسلیت آیت الله نوری همدانی در پی ارتحال آیت الله شیرازی / پیام تسلیت آیت الله صافی در پی ارتحال آیت الله محمدباقر شیرازی /پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه در پی ارتحال آیت الله شیرازی/

آیت الله سید محمدباقر شیرازی عصر امروز و پس از طی دوره بیماری در بیمارستان امام رضا (ع) تهران دارفانی را وداع گفت.

به گزارش دفتر حضرت آیت الله شیرازی در زادروز میلاد با سعادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام روح ملکوتی مرجع عالقدر تشیع، مجاهد نستوه و مدافع حریم اهل بیت علییهم السلام حضرت آیت الله حاج سید محمد باقر موسوی شیرازی رحمت الله علیه به ملکوت اعلی پیوست.

این مرجع عالیقدر در اول ماه رجب سال ۱۳۵۰ هجری قمری همزمان با میلاد با سعادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام در دامان مرجع بزرگ و مجاهد مرحوم حضرت آیت الله حاج سید عبدالله شیرازی رحمت الله علیه به دنیا آمد و از همان ابتدا با داشتن استعداد و بلوغی کم نظیر به فراگیری علوم دینی پرداخت و در سن بیست سالگی به درجه رفیع اجتهاد نایل گردید.

ایشان در کنار فرگیری علوم دینی و حوزوی در علوم مختلفی همچون هیئت و نجوم وتطابق احکام شرع با علوم روز متبحر شد و در بسیاری از این علوم نظریات منحصر به فردی را که از سوی مراجع عظام و اساتید و دانشگاه ها با استقبال کم نظیری روبرو شده ارائه کرد.

ایشان در کنار مطالعات و تلاشهای علمی و تربیت شاگردان مبرز فراوان و نیز مبارزات طولانی با رژیم بعث عراق که منجر به زندانی شدن و شکنجه ایشان شد در دفاع از حریم ولایت و امامت و حضرت فاطمه زهرا علیهم السلام و برگزاری مراسم باشکوه عید سعید غدیر و راهپیمایی عزاداری حضرت امیرالمومنین و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهما و میلاد باسعادت یگانه منجی عالم بشریت حضرت صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف تلاش و همت فوق العاده ای داشتند.

سجایای اخلاقی و تواضع فراوان ایشان و اهتمام به رسیدگی به ضعفا و امور مردمی زبانزد خاص و عام بود.

 

پیام رهبری

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی درگذشت مرحوم آیت الله آقای حاج سیّد محمّد باقر شیرازی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت الله آقای حاج سیّد محمّد باقر شیرازی، با صدور پیامی، رحلت این عالم ربانی را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسمه تعالی

درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت الله آقای حاج سیّد محمّد باقر شیرازی رحمه الله علیه را به فرزندان و خاندان محترم و دوستان و ارادتمندان ایشان تسلیت میگویم و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم و والد مجاهدشان مرحوم حضرت آیت الله آقای حاج سیّد عبدالله شیرازی اعلی الله مقامه مسألت میکنم.

سید علی خامنه ای
۲۴ اردیبهشت

۱۳۹۳

 

 مجلس بزرگداشت حضرت آیت الله حاج سید محمدباقر شیرازی(رضوان الله تعالی علیه) از سوی شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، شورای برنامه ریزی مدیریت این حوزه در اطلاعیه‌ای، ارتحال حضرت آیت الله حاج سید محمدباقر شیرازی(رضوان الله تعالی علیه)، فرزند ارشد حضرت آیت الله العظمی حاج سید عبدالله شیرازی (قدس سره)، را به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان (عج )، مقام معظم رهبری (دامت برکاته)، حوزه‌های علمیه، علماء اعلام و به ویژه بیت شریف آن فقید سعید، تسلیت گفت و به همین مناسبت مراسم بزرگداشتی در حرم مطهر رضوی برگزار می‌نماید.

بر اساس این گزارش، در این مراسم، که روز شنبه مورخ۹۳/۲/۲۷ در حرم مطهر مسجد گوهرشاد (شبستان گرم) از ساعت ۹صبح برگزار خواهد شد، حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی سخنرانی خواهد کرد.

بر پایه این گزارش، شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان از حضرات آیات، علما، اساتید، روحانیون، طلاب و عموم مردم برای شرکت در این مراسم دعوت نمود.

استاد خارج فقه و اصول خراسان: آیت الله شیرازی زاهدانه و مجاهدانه زندگی کرد 
آیت الله اشرفی شاهرودی ضمن اظهار تأسف از رحلت آیت الله سیدمحمد باقر شیرازی، ایشان را مردی فاضل، پر کار و اهل تحقیق دانست که در مراحل فقاهت بخوبی گام برداشته بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی، استاد خارج فقه و اصول خراسان در ابتدای درس خارج فقه خود، با اشاره به رحلت آیت الله سیدمحمدباقر شیرازی، این ضایعه اسفناک را به حوزه های علمیه و بیت ایشان تسلیت گفت.

وی در ادامه افزود: ایشان را از نجف می شناختیم مرد فاضل، پر کار و اهل تحقیق بود، انسانی که بحق در مراحل فقاهت خوب گام برداشت بود.

آیت الله اشرفی شاهرودی درباره نحوه زیستن وی گفت: عاش سعیدا، الحمدالله زندگی زاهدانه و پاکی داشتند که الگوی اهل علم بودند، چه در نجف و چه در این شهر، در نجف هم کوتاهی از خدمت به عالم علم و دین نکرد و در دفاع از مکتب تشیع تلاش فراوانی داشت.

استاد خارج فقه و اصول خراسان بیان داشت: آیت الله سیدمحمدباقر شیرازی مرد دلسوز و پرانرژی بود. متاسفانه در حال حاضر اهتمام به تحقیق و دلسوزی شدید به دلایل مختلف کم شده ولی ایشان مرد پر دردی بود که تلاش زیادی هم داشت خداوند ایشان را غریق رحمت کند.

وی در ادامه با دعوت به شرکت در مراسم تشییع و تدفین پیکر مطهر آیت الله سیدمحمدباقر شیرازی بیان داشت: تشییع ایشان تعظیم و تکریم مقام علم و فقاهت است بنابر این جا دارد همه در این مراسم که از مقابل دفتر ایشان صبح جمعه آغاز می شود شرکت کنند.

آیت الله اشرفی شاهرودی  در پایان ضمن تقدیر از تولیت آستان قدس رضوی نسبت به پیشنهاد مکان دفن ایشان در حرم مطهر علی بن موسی الرضا(ع) این کار را ارج نهادن به مقام عالم و علم و فقاهت دانست.

وی با قرائت فاتحه ای ثواب درس امروز  خود را به روح ایشان و پدر بزرگوار و استادان بزرگ حوزه هدیه کرد.

 

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در پیامی ارتحال آیت الله سید محمدباقر شیرازی را تسلیت گفت و از خدمات آن عالم ربانی تجلیل کرد.

حضرت آیت الله صافی بمناسبت ارتحال آیت الله حاج سیدمحمدباقر شیرازی پیام تسلیتی صادر کرد.

متن پیام تسلیت این مرجع تقلید به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
اذا مات المؤمن الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شئ

رحلت عالم ربانی و فقیه صمدانی حضرت آیت الله آقای حاج سید محمدباقر شیرازی رضوان الله تعالی علیه موجب تأثر و تأسف گردید.
آن عالم بزرگ، عمر با برکت خود را در راه اعلای کلمه الله و ترویج و نشر معارف نورانی اهل البیت علیهم السلام و دفاع و حمایت از حدود و ثغور دینی سپری نمود.

اخلاق کریمه و برخورد متواضعانه ایشان با طلاب محترم علوم دینی و مردم با ایمان برای حوزه های علمیه درس و الگو بود.

اینجانب آن فقید سعید را متعصب در امور دینی و اقامه فریضه امر به معروف و نهی از منکر و دفاع از مقدّسات می شناختم؛ عاش سعیداً و مات سعیداً.
ارتحال این عالم عالیقدر را به حوزه های علمیه و بیت شریف ایشان و حضرات حجج اسلام آقازادگان محترم و اخوان مکرم تسلیت گفته ، علوّ درجات الهی برای آن مرحوم و صبر و اجر برای بازماندگان مسألت دارم.
لطف الله صافی
۱۳رجب المرجب۱۴۳۵

  تجلیل آیت الله مکارم از خدمات و سوابق علمی و انقلابی آیت الله شیرازی 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پیامی با تسلیت ارتحال حضرت آیت الله سید محمدباقر موسوی شیرازی تاکید کرد: این فقیه بزرگوار و جامع الشرائط در طول عمر شریف خود از هرگونه تلاش و کوشش برای پیشبرد اهداف اسلام و عالم تشیع و تربیت شاگردان در حوزه علمیه نجف و مشهد فروگذار نکرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پیامی ارتحال حضرت آیت الله سید محمدباقر طاهری شیرازی را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت این مرجع تقلید به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

فقدان اسفناک عالم جلیل القدر حضرت آیت الله آقای حاج سید محمدباقر طاهری شیرازی باعث نهایت تأسف گردید. این فقیه بزرگوار و جامع الشرائط در طول عمر شریف خود از هرگونه تلاش و کوشش برای پیشبرد اهداف اسلام و عالم تشیع و تربیت شاگردان در حوزه علمیه نجف و مشهد فروگذار نکرد.

در مبارزات سیاسی برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی از کسانی بود که به پیروی از والد معظم خود مرحوم آیت الله العظمی آقای حاج سید عبدالله شیرازی(قدس سره) گام بر می­داشت. در حکومت بعثیان ظالم به خاطر مبارزاتش متحمل شکنجه ­ها شد و در ایران نیز مشکلات فراوانی از ناحیه عوامل و ایادی طاغوت برای ایشان فراهم شد و در برابر همه آنها صبر و استقامت ستودنی داشت. اضافه بر این هر زمان احساس می ­کرد منکری در حال شیوع است با بیانیه ­های خود به مبارزه با آن بر می خواست. خداوند درجات او را عالی گرداند و با اجداد طاهرینش (علیهم السلام) محشور کند.

اینجانب این ضایعه اسفناک را به حوزه ­های علمیه مخصوصاً به حوزه علمیه مشهد و فرزندان فاضل و ارجمند و بیت محترمش تسلیت عرض می­کنم و صبر و اجر جمیل برای همه آنها از خداوند خواهانم.

پیام تسلیت آیت الله نوری همدانی در پی ارتحال آیت الله شیرازی

حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در پیامی ارتحال آیت الله محمدباقر شیرازی را تسلیت گفت.

در پیام حضرت آیت‌‌الله حسین نوری همدانی آمده است: ارتحال عالم ربانی حضرت آیت‌الله آقای حاج سید محمد باقر شیرازی، موجب نهایت تاسف شد.

در ادامه این پیام تاکید شده است: این فقیه عالی مقام عمر پر برکت خود را هم در عرصه تعلیم و تربیت و تدریس و تصنیف و تحقیق سپری کرد و توانست شاگردانی از علما و محققین را تربیت کند و هم در صحنه مبارزات سیاسی با طاغوت و عوامل طاغوت حضور موثر و فعال داشت و مانند والد معظم خود، مرحوم آیت‌‌الله العظمی آقای حاج سید عبدالله شیرازی در هر دو جبهه، همه جبهه تعلیم و تربیت و هم جبهه مبارزه با طواغیت زمان و امر به معروف و نهی از منکر موثر و موفق باشد.

در پایان پیام حضرت آیت الله نوری همدانی تصریح شده است: این جانب این مصیبت اسف‌برانگیز را به حوزه‌های علمیه مخصوصا به حوزه علمیه مشهد و علمای معظم آن خطه و فرزندان عالم و فاضل و بیت محترمشان معروض می‌دارم و از خداوند متعال برای خانواده محترمشان صبر جمیل و اجر جزیل و برای آن فقیه بزرگوار، علو مقام مسئلت می‌کنم.

پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه در پی ارتحال آیت الله محمدباقر شیرازی

حضرت آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه­های علمیه کشور به مناسبت ارتحال آیت الله حاج سیدمحمدباقر شیرازی پیام تسلیتی صادر کرد.

متن این پیام تسلیت به این شرح است:

اذا مات المؤمن الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شئ

خبر ارتحال عالم جلیل القدر  آیت الله حاج سید محمد باقر شیرازی موجب تأثر و تأسف گردید. این عالم وارسته عمر پربرکت خویش را در راه نشر معارف  اهلبیت (ع) و خدمت  به حوزه‌های  علمیه و تدریس و تعلیم سپری نمود.

مدیریت حوزه‌های علمیه ضمن عرض تسلیت رحلت این عالم فقید  به محضر  مقدس حضرت بقیه الله الاعظم (عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، و بیت معظم ایشان، علو درجات برای آن عالم ربانی و صبر و اجر جزیل برای بازماندگان خواستار  است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = 12