تغییر افق دید مهم ترین راهبرد اصلاح سبک زندگی است

حجت الاسلام دعائی

حجت الاسلام دعائی جایگاه ازدواج نزد خداوند، تأکید کرد: در زمینه اصلاح سبک زندگی، هر کاری انجام دهیم تا افق دید افراد را تصحیح نکنیم در سراب قدم زده ایم و هیچ یک از تلاش ها ماندگار و اثرگذار نخواهد بود.

حجت الاسلام سیدمحسن دعائی، مدیرعامل موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام  ضمن بازدید از ستاد ازدواج دانشجویی در نشستی با مسؤولان این طرح اظهار کرد: هر گامی که برای احیای نهاد خانواده برداشته شود در راستای احیای عرش خداوند است بنابراین این مهم باید اولویت نخست نظام باشد اما متأسفانه اکنون اینگونه نیست.

وی افزود: اگر طلاق سبب اهتزاز عرش الهی می شود بلاشک ازدواج و تشکیل خانواده نیز موجب استقرار عرش الهی است و با توجه به این که قلب مؤمن عرش خداوند است، مؤمن تا ازدواج نکند دینش کامل نمی شود.

حجت الاسلام دعایی با بیان این که این منظومه فکری دید انسان را از یک نگاه ظاهری و حیوانی به یک فضای ملکوتی و ماورائی توسعه می دهد، افزود: در زمینه اصلاح سبک زندگی، هر کاری انجام دهیم تا افق دید افراد را تصحیح نکنیم در سراب قدم زده ایم و هیچ یک از تلاش ها ماندگار و اثرگذار نخواهد بود.

مدیرعامل موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام تصریح کرد: اگر افق دید زن و شوهر در افقی حیوانی تعریف شود، عنانیت وجود دارد و اگر عنانیت باشد، دوگانگی هم هست حتی اگر روی آن سرپوش بگذاریم به عنوان مثال زن یا شوهر می تواند درصدد تأمین نیاز و جلب رضایت طرف مقابل باشد ولی با این نیت که این کار نهایتا به نفع خود او است نه با دیدگاه توحیدی و کمال انسانی.

وی با بیان این که اگر نفس رام شود، روند اصلاحات اخلاقی سرعت بیشتری می یابد، ادامه داد: دومین مسأله مورد توجه در برنامه ریزی های حوزه خانواده، تبیین معنای زندگی است بدین معنا که اگر آن معنا نباشد انسان دیگر نمی خواهد زنده باشد.

حجت الاسلام دعایی، تأکید بر کسب ورزق حلال را سومین محور قابل توجه در حوزه خانواده دانست و افزود: اگر هزاران سال سیر و سلوک داشته ولی لقمه مان حرام باشد هیچ اثری نخواهد داشت چنان که در واقعه کربلا نیز به فرموده اباعبدالله الحسین(ع) لقمه حرام به امام کشی منجر شد.

مدیرعامل موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با اشاره به آیه شریفه «یا ایها الرسل کلوا من الطیبات و اعملوا صالحا»، اظهار کرد: خداوند در این آیه شریفه به روشنی بیان می فرماید که شرط توفیق انسان در انجام کار نیک، رزق حلال است اما متأسفانه نظام اسلامی از این گلوگاه غفلت کرده و امروز رزق حلال نه تنها اولویت اول رسانه، تعلیم و تربیت، سیستم اجرایی و قانونی ما نیست بلکه در پایین ترین مراتب قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: پس از عبور از این مراحل باید به این بپردازیم که نهاد خانواده می خواهد یک نفس(فرد) را به آرامش برساند و یک نفس را هم به وجود بیاورد و چگونگی این آرامش نفسانی و پیدایش نفس الهی بسیار مهم است چرا که جامعه از اجتماع همین نفس ها شکل می گیرد؛ این در حالی است که اکنون در مهندسی فرهنگی از بنیان خانواده غفلت شده است.

حجت الاسلام دعایی یادآور شد: موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در یک طرح پژوهشی از لحظه ایجاد نیاز جنسی و بلوغ در انسان تا مقطع تحویل و تربیت فرزند را بر اساس نظر اسلام در قالب کارگاه های نگرشی دیگر و به نحوی که مخاطب را عملا با موضوع درگیر کرده و به او اجازه تولید محتوا می دهد، تدوین کرده است./






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 8 =