برای مقابله با تهاجم فرهنگی باید فعال و شجاع وارد صحنه شد/ مصلحت ما در مسائل اجتماعی اخلاق و ارزش‌ها است

روحانی رییس جمهور

رییس‌جمهوری تأکید کرد: مصلحت ما در زمینه سیاسی فقط امنیت و اسرار ملی و در زمینه مسایل اجتماعی، اخلاق عمومی و ارزش‌ها است، ضمن اینکه حق ارتباط با شبکه اطلاعات جهانی را به عنوان یک حق شهروندی در کشور به رسمیت می‌شناسیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی پیش از ظهر شنبه و در اختتامیه چهارمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات (فاوا) با تبریک روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی به خانواده بزرگ ارتباطات و فناوری کشور و جوانانی که در مسیر دستیابی کشور به خودکفایی در این صنعت تلاش می‌کنند، گفت: امروز ارتباطات از سطح منطقه و کشورها خارج شده و در سطح جهانی شاهد شهروندان جدیدی به نام کاربران هستیم که در حقیقت شهروند جامعه جهانی نوین دنیای امروز هستند.

رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه امروز برخلاف گذشته که جهان به سمت دهکده جهانی در حال حرکت بود، به سمت یک خانواده جهانی در حرکت است و گاهی یک شبکه اجتماعی دارای میلیون‌ها کاربر است، گفت: دنیای ارتباطات و اطلاعات، دنیای بسیار پیچیده و عجیبی است؛ مشارکت میلیونی کاربران در بارگذاری، بازدید و ارائه نظر درباره یک مطلب در هر دقیقه در فضای اینترنت به معنای تحولی بزرگ در دنیای ارتباطات امروز است.

دکتر روحانی تصریح کرد: فضای مجازی در عین حالی که مواجهه و تعامل مستقیمی میان افراد ایجاد نمی‌کند، اما آثار کاملا عینی و محسوسی بر جامعه، کشور و حتی در سبک زندگی مردم دارد.

رییس‌جمهوری با اشاره به تبادل سریع اطلاعات میان افراد در اقصی نقاط جهان از طریق اینترنت خاطرنشان کرد: امروز دوران پیام‌های یک‌طرفه به سر آمده و کم‌کم به جایی می‌رسیم که جایگاهی برای استبداد پیام وجود نداشته و پیام‌ها از طریق تریبون‌های یک‌طرفه اعلام نمی‌شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه هر پیامی که در دنیا بازتابی وسیع‌تر دارد، قوی‌تر و تأثیرگذارتر است، گفت: دنیای سایبری باید یک فرصت تلقی شود، نه اینکه به گونه‌ای باشد که گویا به‌خاطر اضطرار و ناچاری وارد آن شده‌ایم.

رییس‌ شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه بزرگان تاریخ این کشور از جمله حافظ، سعدی، فردوسی و مولانا فرهنگ ایرانی اسلامی این مرز و بوم را پاس داشته و در دورانی که ابزار مدرن در اختیار آنها نبود، این فرهنگ غنی را به نسل‌های بعد منتقل کردند، تصریح کرد: امروز همه جوانان تحصیل‌کرده و علاقمند به کشور فضا و امکان وسیع و مناسبی در اختیار دارند تا بتوانند از هویت ایرانی – اسلامی دفاع کرده و آن را پاس بدارند.

رییس‌ جمهوری با انتقاد از عدم وجود اعتماد به جوانان در گسترش فناوری‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی گفت: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از مهمترین دغدغه‌های کشور این بود که با ورود ویدئو، ایمان و هویت جوانان را نمی‌توان حفظ کرد، اما دیدیم که وارد شدن ویدئو نه تنها اثری در ایمان جوانانمان نداشت، بلکه حضور آنها در محافل دینی و مظاهر راهپیمایی‌های انقلابی و مراکز ایمانی قوت پیدا کرد.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز دغدغه گسترش اینترنت، موبایل و کاربران نسل سه و چهار اینترنت بوجود آمده است، گفت: همه باید به نسل جوان کشور اعتماد کنیم چرا که آنها دارای فطرتی پاک بوده و ایران را با همه وجود دوست داشته و به اسلام، خاندان ائمه و اهل بیت عشق می‌ورزند.

رییس‌جمهوری تصریح کرد: البته این بدان معنا نیست که ما امنیت ملی را مدنظر قرار نداده و بخواهیم اسرار ملی را به عنوان گوهر تابناکی که در اختیار داریم، رها کنیم، حتی کشورهای پیشرفته‌ای که در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه فراوانی دارند نیز در زمینه حفظ امنیت ملی خود برنامه‌های سخت‌گیرانه‌ای دارند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: مصلحت ما در زمینه سیاسی فقط امنیت و اسرار ملی و در زمینه مسایل اجتماعی، اخلاق عمومی و ارزش‌ها است، ضمن اینکه حق ارتباط با شبکه اطلاعات جهانی را به عنوان یک حق شهروندی در کشور به رسمیت می‌شناسیم.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه امروز سواد به معنای ورود آسان به جامعه بزرگ اطلاعاتی و اینترنتی است، گفت:‌ توسعه و اقتصاد مقاومتی بدون فناوری‌های نوین از جمله IT و ICT امکان‌پذیر نیست، چرا که این فناوری‌ها در حقیقت پایه‌ای برای توسعه و گسترش دیگر فناوری‌ها و تحقیقات در کشور هستند.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز مفهوم علم، ترویج و تبلیغ در دنیا تغییر کرده است، افزود: در عصر امروز جهانی نمی‌توان بدون استفاده از فضای جامعه جهانی به دنبال اجرای اقتصاد مقاومتی بود.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه در مسیر مقابله با تهاجم فرهنگی باید فعال و شجاع وارد صحنه شد و نباید منزوی و ترسو باشیم، گفت: باید بخش وسیعی از فضای مجازی را دانشجویان، فرهیختگان و جوانان کشور در اختیار گرفته و هویت اسلامی – ایرانی و اسلام رحمانی را به دنیا معرفی کنند.

دکتر روحانی با بیان اینکه انقلاب عظیم اسلامی در دورانی به پیروزی رسید که به دوران دین‌زدایی معروف بود و شعار دین‌گرایی زمانی از سوی این انقلاب مطرح شد که غرب‌گرایی به عنوان فرهنگ حاکم سیطره یافته بود، گفت: امروز باید بلوک فارسی را در شبکه‌ها و فضای مجازی فعال کنیم، تا بتوانیم، صنعت، کشاورزی و خدمات دانش‌بنیان را به پیش برده و در حوزه فرهنگ اسلام واقعی را به جهانیان معرفی کنیم.

رییس‌جمهوری خاطر نشان کرد: دولت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شورای عالی مجازی باید زمینه را برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فاوا آماده کنند، چرا که تنها بخش خصوصی است که قادر است این تحول و ظرفیت را ایجاد کند.

دکتر روحانی با اشاره به ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و توانمندی‌های گوناگون حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ایجاد اشتغال در کشور، مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به استفاده از این توانمندی‌ها فرا خواند.

رییس‌جمهوری اظهار داشت: امروز دورانی است که باید فضایی آرام‌تر و مطمئن‌تر را ایجاد کرده و امکانات لازم را برای جوانان فراهم کنیم.

دکتر روحانی با تأکید بر ضرورت توسعه دولت الکترونیک در کشور، گفت: اگر به دنبال کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از اتلاف وقت مردم هستیم، باید در جهت توسعه و گسترش دولت الکترونیک تلاش کنیم.

رییس‌جمهوری با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی جهت ایجاد نهضتی دیجیتالی در کشور به منظور دستیابی به سرعت لازم برای ارائه خدمات به مردم، گفت: ما فناوری را به عنوان پایه ای برای اقتصاد دانش بنیان، فرهنگ و هویت اصیل اسلامی و ایرانی و راهی برای ایجاد اشتغال بویژه برای جوانان تحصیل‌کرده و زمینه‌ای برای ایجاد دولت الکترونیکی می‌خواهیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه بنده به عنوان رییس‌جمهور از شرایط پهنای باند در کشور راضی نیستم، گفت: قرار ما با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که هر چه سریع‌تر نسل سه و چهار و پهنای باند وسیع نه تنها برای منازل و مراکز بازرگانی حتی برای موبایل‌ها را در اختیار کاربران قرار دهیم که در این مسیر باید از ظرفیت بخش خصوصی به بهترین شکل استفاده شود.

رییس‌جمهوری همچنین بر ضرورت استفاده از فناوری در حوزه سلامت و ارائه خدمات درمانی، دارویی و بهداشتی به مردم تأکید کرد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار باید به دانش داخلی خود تکیه کرده و فضا را برای فعالیت متخصصان کشور مهیا کنیم، گفت: باید تلاش کنیم تا توانمندی‌های کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات روز به روز بیشتر شود.

پیش از سخنان رییس‌جمهوری، واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گزارشی از عملکرد و آخرین دستاوردها و برنامه‌ریزی‌ها در جهت توسعه فناوری‌های ارتباطاتی و تبادل اطلاعات در کشور ارائه کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 9