آیت‌الله دهشت نماد کمال در عبودیت بود

سامرا به عنوان یک جزء لاینفک عتبات برای ما مطرح است

آیت‌الله علم الهدی گفت: آنچه در آیینه عمر پربرکت این شخصیت عزیز و انسان‌ساز مطالعه و مشاهده می‌کنیم، نشان دادن یک نمایه از برترین و ارزشمندترین پهنه‌های حیات و زندگی در عرصه کمال آرمانی انسان یعنی تکامل و عبودیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم سومین روز ارتحال آیت‌الله دهشت (ره) با سخنرانی آیت‌الله علم‌الهدی امام‌جمعه مشهد در مسجد شهدا (بناها) و حضور آیت‌الله سیدان از علمای برجسته مشهد، حجت الاسلام والمسلمین معصومی نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام پژمانفر نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام مرویان حسینی مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

آیت‌الله علم الهدی به بیان تأثیر یاد مرگ بر انسان پرداخت و گفت: گاهی درگذشت عزیزی انسان را یاد مرگ می‌اندازد و تنها تذکری بر بی‌وفایی دنیاست اما قسم دوم آن، مطالعه و دقت در یک تابلوی تمام نمایی است که انسان در عرصه زندگانی بسیاری از نکته‌های آموزشی عمر و حیات را می‌آموزد؛ به تعبیر دیگر، مرگ دیگران برای ما یا آموزگار مرگ است و یا معلم حیات.

وی ادامه داد: یاد مرگ بزرگانی که در عرصه‌های زندگانی خود از یک ویژگی الگویی و اسوه ای برخوردار بوده‌اند، می‌توان با دقت در زندگی آنان در تمام پهنه عمری که گذرانده‌اند، برای زندگانی خودش درس بیاموزد و سرمشق بگیرد.

آیت‌الله دهشت نماد کمال در عبودیت

امام‌جمعه مشهد بابیان این‌که یاد از دست دادن آیت‌الله دهشت از قسم دوم است، بیان داشت: به این معنا که ایشان برای ما معلم حیات و زندگی است؛ آنچه در آیینه عمر پربرکت این شخصیت عزیز و انسان‌ساز مطالعه و مشاهده می‌کنیم، نشان دادن یک نمایه از برترین و ارزشمندترین پهنه‌های حیات و زندگی در عرصه کمال آرمانی انسان یعنی تکامل و عبودیت است.

وی ارزشمندترین موجودات را هستی انسان عنوان کرد و اظهار داشت:هر فضیلتی در عالم قائم به وجود است و اگر باشد، آن فضیلت یک فضیلت خواهد بود و اگر هستی آن وجود نداشته باشد، دیگر فضیلت نیست؛ ماهیت بدون وجود اعتباری بیشتر ارزیابی نمی‌شود.

آیت‌الله علم الهدی بابیان این‌که فلاسفه وجود را نور می‌دانند، تصریح کرد: آنان معتقدند همان‌طور که نور مراتبی دارد و این مراتب با یکدیگر متفاوت است و اختلاف دارند، وجود هم مراتبی دارد که به هم مختلف‌اند؛ به این معنا که برترین و نازل‌ترین وجود قابل‌تصور است.

افضل‌ترین وجود، وجود نزدیک به ذات اقدس پروردگار است

وی ادامه داد: در عرصه وجود هستی نیز موجوداتی که در هستی به مبدأ هستی و ذات مقدس حق نزدیک‌ترند، وجود اشرف و افضل است و در مقابل به هر مقداری که از خدا فاصله پیدا کند و با مبدأ وجود هستی انفصال پیدا کند، به همان اندازه نازل و پست‌تر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان این‌که انسان در عرصه وجود در مراتب و موقعیت‌های متفاوتی قرار دارند، گفت: در وجود انسان و در رابطه با ارتباط با خدا، دو خصوصیت وجود دارد؛ اول این‌که این خصوصیت برای انسان‌های دیگر قابل‌درک نیست؛ برای خدا بودن، اخلاص در نیت و توجه نداشتن به غیر خدا که حقایقی است در درون انسان و جز در نمایه‌هایی که این اخلاص در آن متبلور شود قابل‌درک نیست.

افضل الوجود، نقش‌آفرینی یک انسان در عرصه سازندگی است

وی افزود: مظهر دیگری وجود دارد که در آن قرب انسان به خدا به‌عنوان قرب نورانی وابسته به خدا کاملاً ملموس است؛ آن حقیقتی که وابسته و مقرب در درگاه خدا به‌عنوان افضل الوجود است، عبارت است از نقش‌آفرینی یک انسان در عرصه سازندگی.

آیت‌الله علم الهدی به برجستگی این جنبه از زندگی آیت‌الله دهشت (ره) اشاره کرد و عنوان داشت: بزرگ‌ترین خصوصیتی که مرحوم آیت‌الله دهشت در عرصه زندگانی داشتند، تلاش ایشان در عرصه سازندگی بود.

وی ادامه داد: اخلاص ایشان آن‌قدر پررنگ بود که با تمام توانش در نمایه‌های گوناگون زندگی این اخلاص را نشان می‌داد.

امام‌جمعه مشهد به تعبیر مقام معظم رهبری از آیت‌الله دهشت (ره) اشاره کرد و بیان داشت: ایشان تعبیری دارند که می‌فرمایند: «روحانی با اخلاص و خدمتگزار»، عنوان اخلاص آن‌چنان در وجود ایشان متبلور بود که در کنار علم، تقوا، هنرآفرینی و نقش‌آفرینی در عرصه خیرات و مبرات، این عالم را با عنوان اخلاص معرفی می‌کنند.

اخلاص باعث بروز برکات در زندگی

وی تصریح کرد: این روحانی با اخلاص عمر خود را درراه اهداف اسلامی و ترویج دین نهاده و بدون هیچ توقعی مسؤولیت‌ها را به عهده گرفته بود؛ چه می‌شود  که انسان پربرکت و پرخاصیتی بدون هیچ ادعا و توقع در عرصه زندگانی‌اش این برکات بروز کند؟ این به خاطر همان اخلاص است.

آیت‌الله علم الهدی بابیان این‌که انسانی که برای خدا کار می‌کند در برابر غیر خدا توقع و ادعایی ندارد، ادامه داد: اگر کار انسان برای خدا باشد، هراندازه که کارش هم بزرگ و باعظمت باشد، در درگاه خداوند آن‌قدر بی‌ارزش است که از خلق خدا ادعایی ندارد و آیت‌الله دهشت (ره) در این عرصه و در یک پهنه۷۷ ساله که برکات و خدمات او نمایان شد هیچ ادعا و توقعی نداشت.

وی به بیان خاطره‌ای از دوران طلبگی خودپرداخت و گفت: زمانی که ما در حوزه نوجوان بودیم، آیت‌الله دهشت و برادرشان دو چهره و شخصیتی بودند که در حوزه و در عرصه تقوا و بندگی به‌عنوان اسوه شناخته‌شده بودند.

سازندگی انسان در صمیمیت با طلبه

عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان این‌که انسان‌سازی در این مرد به‌عنوان مظهر عبودیت وجود داشت، خاطرنشان کرد: طلبه شاگردی که در مقابل ایشان زانو می‌زد تا مطلبی بیاموزد، برای مرحوم دهشت به هم مباحثه ایشان هیچ تفاوتی نداشت و این صمیمیت ایشان با طلبه بیش از آن تدریس و تعلیم در آن طلبه نقش سازندگی داشت.

وی افزود: آن زمان که تبلیغ و هجرت کردن به‌عنوان یک رزق مطرح بود، ایشان این امور را به‌عنوان یک اصل برای رضای خدا جا انداخته بود آن‌هم در نقاطی که در مسیر رفت‌وآمد مبلغ نبود.

امام‌جمعه مشهد تصریح کرد: آیت‌الله دهشت یک تابلویی است که اگر مقابل چشم ما نصب شود، درس زندگی می‌گیریم، ما در مراسم رحلت این بزرگ نیامده‌ایم که تنها افسوس بخوریم که چه انسان ارزشمند و نقش‌آفرین حوزه و شهر را ازدست‌داده‌ایم، آمده این تا درس زندگی بگیریم.

وی با تأکید بر آن‌که آیت‌الله دهشت تمام عمر خود را وقف وجود اقدس حضرت بقیه‌الله (عج) کرد، عنوان داشت: در تمام فضایل ایشان از همه بالاتر در کنار همه خوبی‌ها، نوکری و روضه‌خوانی امام حسین (ع) بود.

گفتنی است، از امشب اول خردادماه مجلس روضه‌خوانی در بیت آن مرحوم واقع در خیابان آخوند خراسانی، کوچه فروغ، کوچه فریدون پلاک ۴۸ به مدت پنج شب و ویژه آقایان برگزار می‌شود همچنین مراسم بزرگداشتی صبح جمعه در بنای مجتمع بنی فاطمه واقع در خیابان احمدآباد برگزار خواهد شد.

مراسم عید اول مرحوم آیت‌الله حاج شیخ غلامرضا دهشت نیز ششم خردادماه مصادف با مبعث پیامبر اکرم (ص) از ساعت ۹ الی ۱۱ صبح در مسجد شهدا (بناها) برگزار می‌شود.






اخبار مرتبط

  • روحانیت نباید در مقابل مردم ژست حکومتی به خود بگیرد
  • مشکلات اقتصادی؛ نتیجه روی کارآمدن افراد نالایق
  • مسؤولان وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را مدیریت کنند
  • آیت‌الله مصباح الگویی برای جامعه طلبگی و دینی است
  • خواص بی بصیرت؛ قصه پر غصه دیروز و امروز
  • آیت الله یزدی از نیروهای پا به کار انقلاب بود
  • امام رضا دین را از نابودی و اسلام را از انحراف نجات دادند
  • لزوم الگوگیری مسلمانان از سیره رسول‌الله در مبارزه با مستکبران
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    + 5 = 10