انتقاد آیت‌الله العظمی اردبیلی از کم توجهی به “رساله حقوق امام سجاد(ع)” / نباید هر چیزی را به عنوان قانون به خورد مردم داد

 حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی با تأکید بر این‌که بررسی حقوق و قوانین باید از منظر فقهی و شرعی انجام گیرد، گفت: هر چیز خلاف قانونی را نمی‌توان به عنوان قانون به خورد مردم داد.
یکی از منابع غنی حقوقی که به دست امام معصوم‌(ع) نوشته شده، رساله حقوق امام سجاد‌(ع) است. در این رساله از حق خدا گرفته تا جزیی‌ترین حقوق انسان ها بیان شده، اما متاسفانه توجه زیادی به آن نمی‌شود.  
 به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار امین زاده معاون حقوقی رییس جمهور، با اشاره به این‌که حقوق در اسلام به دو بخش حق‌الله و حق‌الناس تقسیم می‌شود، گفت:‌ در اسلام به حق الناس تأکید فراوان شده است.

وی با تأکید بر این‌که حق الناس مربوط به مردم است و قابل عفو نیست،‌ ابراز کرد: مسأله حق الناس را تنها صاحبان حقوق می‌توانند ببخشند.

این مرجع تقلید با اشاره به این‌که این مسائل در کتاب‌های فقیه نیز مورد توجه قرار گرفته است، افزود: البته صدای ما به گوش مردم و کسانی که حقوق الهی و مردم را رعایت می‌کنند،‌ کمتر می‌رسد.

حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی با بیان این‌که برخی از حقوق مخالف دستور شرع هستند، گفت:‌ این‌ها را نمی‌توان حقوق دانست و باید قوانینی که خلاف شرع هستند از شرع جدا کرد.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم حقوقی را که در شرع نیامده و خدا قبول ندارد،‌ قانون تلقی کنیم.

این مرجع تقلید خطاب به معاون حقوقی رییس جمهور، گفت:‌ اگر می‌خواهید در کارهای خود موفق باشید باید مواردی که قانونی نیستند اما وارد قانون شده‌اند را جدا کنید.

حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی با تأکید بر این‌که بررسی حقوق و قوانین باید از منظر فقهی و شرعی انجام گیرد، افزود: اگر این‌گونه نباشد مردم دین را ر قبول نکرده و اگر هم قبول کنند این مسأله ظاهری است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که اقدامات معاونت حقوقی رییس جمهور ارزشمند است، ابراز کرد: هر چیز خلاف قانونی را نمی‌توان به عنوان قانون به خورد مردم داد.



« (خبری قبلی)



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 8