جرم استاد قرائتی چیست؟

جرم استاد قرائتی چیست؟

 

 

 

 

 

 

  خودم را مجرم می دانم که نتوانسته ام حق قرآن را ادا کنم و نبی مکرم اسلام(ص)، در همین دنیا از کسانی که حق قرآن را ادا نکرده اند، قطعا شکایت می کند. به گزارش خبرگزاری حوزه،  حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، در جلسه تبلیغی «بیان تجربیات تبلیغی»، که در مسجد مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) برگزار شد، با اشاره به آیه “نحن نزلنا الذکر”، اظهار داشت: واژه «ذکر» در این آیه، به این مهم اشاره دارد که در کنار قرآن، باید به مراجع حدیثی ناب دین مانند نهج البلاغه نیز اهتمام داشت تا بتوان حق «ذکر»را ادا کرد.

وی افزود: چگونه شب قدر، قرآن را زنده می داریم، در حالی که از معارف قرآنی در این شب هیچ خبری نیست و «ذکر» نیز بزرگ داشته نمی شود.

این استاد قرآنی، با اشاره به آیه ۳۰ سوره فرقان “و قال الرسول یا رب إنّ قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا”، اظهار کرد: بنده، خودم را مجرم می دانم که نتوانسته ام حق قرآن را ادا کنم و بنا به این آیه قرآنی، نبی مکرم اسلام(ص) که “رحمه للعالمین” است، در همین دنیا از کسانی که حق قرآن را ادا نکرده اند، قطعا شکایت می کند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی اضافه نمود: طلاب حوزه های علمیه، اگر دوره تفسیری نداشته باشند و استادان حوزه نیز در کنار کفایه و اصول، نهج البلاغه را تدریس نکنند، در حق قرآن و حدیث کوتاهی کرده اند.

وی، با تأکید بر لزوم راه اندازی نهضت تفسیری در میان جامعه، خاطرنشان کرد: روحانی که بدون قرآن است، قطعا بدون نور است و روحانی بدون نور، به گواه قرآن «یخرجوهم من الظلمات الی النور» نمی تواند مردم را از ظلمات به سوی نور هدایت کند.

این مفسر قرآن، روش تبیین احکام دین  برای مردم را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: روحانیون باید توجه کنند که فتواهای مشهور و قطعی را در عبارات روان به مردم انتقال دهند و از ارائه فتاوای مختلف و ابهام آور برای مردم خودداری کنند تا هم عوام و هم خواص از آن بهره برند.

حجتالاسلام والمسلمین قرائتی، با اشاره به تبعات منفی عرفان گرایی از مثنوی، ابراز کرد: برای نمونه این مصرع از مثنوی«ما برون را ننگریم و قال را»«ما درون را بنگریم و حال را»، مخالف آموزه های دینی ما است که چگونه تنها با نگاه به درون، بتوان از برون بی توجه شد، مگر نه آن که برون نیز قسمتی از درون شمرده می شود. از این رو، باید معارف دین را از منبع اصیل آن که همان قرآن است، جستجو کنیم.

وی، با تأکید بر لزوم تغییر رویکرد حوزه نسبت به دروس تفسیری خود، یادآورشد: بسیاری از تفاسیر موجود به روز نیستند، لازم است طلاب حوزه های علمیه با تفسیر روز قرآن آشنا گردند تا بتوانند این مفاهیم گهربار را با توجه به مقتضیات زمان و مصادیق روز به مردم انتقال دهند.

این پژوهشگر قرآنیتأکید کرد: طلاب، از هر فرصتی، حتی روزهای تعطیل خود استفاده کنند و مطالعه و مباحثه های قرآنی و حدیثی مانند نهج البلاغه در بین خود ایجاد کنند تا پایه نهضت تفسیری در میان حوزه ایجاد گردد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 3 =