نظرات مفتیان الازهر در خصوص فقه جعفری

اگر کسی گمان برد که فقه امام صادق(ع)، فقه شیعه است، خطا کرده است، چرا که ایشان فرزند رسول­الله(ص) است و فقه ایشان اختصاص به شیعه ندارد، پیشنهاد می­کنم که فقه امام صادق(ع) به دقت مطالعه شود تا نیازهای بشر امروزی برطرف گردد. 

 دکتر علوی امین، در دیدار  گروهی از علمای الازهر، استادان و شخصیت­های مصر با حضرت آیت الله نوری همدانی اظهار داشتند: خوشحالم در شهر ی حضور دارم، که فقه جعفری(ع) در آن جای دارد و به نظر من این فقه تا روز قیامت باقی خواهد ماند، چرا که این توانایی را بالقوه در خود دارد.

وی افزود: ابوحنیفه نیز قوت خود را در شاگردی امام صادق(ع) می­داند و می­گوید که اگر دو سال تلمذ من نزد امام صادق(ع) نبود، هلاک می­شدم.

استاد فقه دانشگاه الازهر مصر بیان داشت: اگر کسی گمان کند که فقه امام صادق(ع)، فقه شیعه است، خطا کرده است، چرا که ایشان فرزند رسول­الله(ص) است و فقه ایشان اختصاص به شیعه ندارد، پیشنهاد می­کنم که فقه امام صادق(ع) به دقت مطالعه شود تا نیازهای بشر امروزی برطرف گردد.

این عالم اهل­سنت خاطرنشان کرد: اگر کسی بخواهد به روزترین نظریات در حوزه اقتصاد، حقوق بشر و روابط انسانی را متوجه شود، باید فقه معاملات امام صادق(ع) را  موردمطالعه قرار دهد.

استاد فقه و نویسنده کتاب­های اسلامی عنوان نمود: اکنون، آنچه که من می­بینم، شما با تدریس فقه جعفری(ع)، خدا و رسول خدا را از خود خوشنود کردید، چرا که آیه “قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی” را می­توان دلیل رویکرد شیعیان در تحصیل فقه جعفری(ع) دانست.

وی، در پایان، اضافه نمود: از خداوند متعال می­خواهم شما را به فضیلت و زینت علم را زیادتر فرماید.

*زمان آن فرا رسیده است که به فقه جفعری(ع) بازگردیم

 دکتر تاج­الدین هلالی، نیز در این دیدار با اشاره به نیاز فقهی جوامع اسلامی، اظهار کرد: فقه، تنها در مسائل حیض و نفاس خلاصه نمی­گردد، بلکه شامل ابعاد گسترده­ای در بین معارف اسلامی است که باید به فقه سیاسی و عبادی اشاره کنم.

باید فقه جدیدی را با محوریت فقه جعفری(ع) پدید آوریم

مفتی سابق استرالیا افزود: به نظر می­رسد که امروز باید دائره فقه را  ازعبادات و احکام شرعی خارج کنیم و فقه جدیدی را به وجود آوریم، که همان فقه باعزت شما است که چهارچوب­ها و نگاه وسیع­تری داشته باشد.

وی بیان داشت:کتاب “ولایت فقیه، آیا یک اندیشه اسلامی است یا فقه شیعی شمرده می­شود”، عنوان کتابی است که من به رشته تحریر درآوردم که در آن این دو نظریه را به تفصیل مطرح نمودم.

خداوند، شما علمای شیعه را نگه دارد

این استاد دانشگاه الازهر در پایان، بیان نمود: امروز با موجی از تکفیر روبه­رو هستیم که امیدوارم خداوند، شما علمای شیعه را نگه دارد تا بتوانیم با کمک شما بر این موج غلبه کنیم که در کشورهای لیبی، مصر، سوریه را مورد حمله قرار می­دهند که نوعی استعمار جدید را به وجود آورده­اند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 6