بسیجی باید با محبت به دیگران به دنبال جذب نیرو باشد

استاد حوزه و دانشگاه در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در راستای استحکام رابطه با مؤمنین به دنبال جذب نیرو باشید.
خبرگزاری فارس: بسیجی باید با محبت به دیگران به دنبال جذب نیرو باشد
 به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت، در نخستین مجمع ادوار بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد که در دانشکده علوم پایه این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: ولایت، طرحی است که اسلام برای زندگی تبیین کرده و معنای جامع آن ریشه در انسان دارد.

وی با اشاره به اینکه خداوند تمام انسان‌ها را آن‌گونه آفریده که هم خود را دوست بدارند و نیز سرپرست خود باشند، افزود: انسان دوستدار خود بوده، زیرا حب نفس داشته و زیان‌گریز و منفعت‌طلب آفریده شده است و این خصیصه در انسان رمز و راز تمام تلاش‌های وی به شمار می‌رود.

نظافت ادامه داد: دین به انسان معرفتی می‌بخشد که انسان از خصیصه منفعت‌طلبی به گونه‌ای مطلوب بهره‌گیری کند چرا که انتخاب‌های انسان متفاوت است و هر فردی برای خود ولی انتخاب می‌کند و انسان بدون ولی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هدایت انسان برای انتخاب بهترین ولی، دلیل آمدن انبیاء است، گفت: اگر انسان خدا را برگزیند خداوند نیز او را از تاریکی به سوی نور هدایت می‌کند و انسانی که چنین انتخابی نکرد و مبتلا به اولیاء شد طغیانگر خواهد بود.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: خداوند ولی مؤمنین است و در امتداد آن ولایت رسول خدا و ائمه معصومین (ع) قرار دارد و ولایت فقیه در عصر غیبت نزدیکترین راه برای تحت ولایت قرار گرفتن خداوند و رسول اوست.

وی در ادامه با بیان اینکه قرآن می‌فرماید: رابطه شما با یکدیگر باید رابطه ولایتی بوده و یکدیگر را دوست داشته و سرپرست یکدیگر باشید، گفت: اگر فردی می‌خواهد به ولی مطلق، کامل و حقیقی امام زمان (عج) نزدیک شود باید به مؤمن نزدیک شده و او را دوست بدارد.

نظافت با اشاره به اینکه رابطه مؤمنین با یکدیگر جز اخوت تعبیر دیگری ندارد، افزود: شیطان پس از ۶ هزار سال عبادت و اطاعت خداوند حاضر به سرخم کردن در مقابل ولی خدا بر روی زمین(انسان) نشد و مؤمنینی نیز هستند که خداوند و رسول او را پذیرفته اما ولایت امیرالمؤمنین (ع) را تحمل نکردند.

وی با بیان اینکه امروزه ولایت خدا و رسول او و ائمه معصومین (ع) را پذیرفته‌ایم اما برخی در ولایت فقیه دچار نقصان هستیم، افزود: بدانیم در این صورت ولایت کامل نشده و تمام شئون زندگی را در بر نمی‌گیرد.

نظافت در ادامه، بار بر دوش دیگران افکندن، خیر یکدیگر را نخواستن و یکدیگر را در گرفتاری‌ها و مشکلات یاری نکردن را علامت‌های تفرقه میان مسلمانان برشمرد و افزود: تشکیلات اسلامی و بسیج هنگامی ولایتی خواهند بود که از مسائلی که از جمله علامات تفرقه است پرهیز کرده و رابطه ولایتی با برادر مسلمان خود ایجاد کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: آنان که با افزایش درآمد مصرفشان نیز افزایش می‌یابد در آزمایش‌های سخت پروردگار نیز کم خواهند آورد و ولایت فقیه را نیز تنها خواهند گذاشت.

این سخنران با اشاره به اینکه انسانی که در شرایط رفاه حاضر به قناعت نیست در شرایط سخت نیز حاضر به هزینه کردن نخواهد بود، گفت: خودسازی و نوسازی معنوی شرط موفقیت در عرصه‌های خطر است.

وی با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) فرمودند: ناتوان‌ترین افراد نمی‌توانند برای خود دوست بیابند و ناتوان‌تر از آنان کسانی هستند که دوستان خود را از دست می‌دهند، خطاب به بسیجیان گفت: حلقه خودی بسیج را روز به روز تنگ‌تر نکنید و در این راستا در انزوا نمانده، پایه‌های ایمانی خود را استحکام بخشیده و به سراغ دیگران رفته و با تواضع، عشق ورزیدن به خاطر خدا و محبت کردن به انسان‌ها برای رضای حق تعالی با دیگران ارتباط برقرار کنید.

وی تصریح کرد: تشکیل این جلسات و امتداد آنها می‌تواند طرحی که اسلام برای ولایت ارائه کرده است را تکمیل کند، بنابراین در راستای استحکام رابطه با مؤمنین به دنبال جذب نیرو باشید و بدانید پیغمبر اسلام نیز برای پیشبرد اهداف اسلام خوش‌اخلاق، مهربان و صادق بودند.

نظافت در ادامه با یادآوری اینکه فرماندهان در دوران جنگ نیز با خوش‌اخلاقی باعث جذب رزمندگان اسلام به خود می‌شدند، گفت: بسیج باید در حفظ این فرهنگ تلاش کند زیرا انسان منفور نه تنها سخنش اثرگذار نخواهد بود بلکه رفتار وی نیز اثر مخرب خواهد داشت.

وی تصریح کرد: یکی از گرفتاری‌های نسل جدید بدبین‌بودن به انسان‌های خوب به دلیل عملکرد بد مدعیان و تبلیغات است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مانند رهبر معظم انقلاب رفتار کنید و بدانید رهبری نیاز به دوستان عاقل داشته و دوست هیجانی را نمی‌پذیرد، بنابراین بدانید باید هیجانات را عقل، مدیریت کند.

وی بیان کرد: هنگامی که فردی ادعای بسیجی بودن و مرید رهبری بودن دارد باید علاوه بر شناخت راه و پافشاری بر اصول خود در مقام برخورد نیز از رهبری جلو یا عقب نزده و گوش به فرمان ولایت فقیه باشد.

نظافت در خاتمه با اشاره به اینکه محور وحدت رهبری است و رسالت ما خودسازی و نزدیک شدن به افرادی است که دچار سوء تفاهم هستند و از بی‌عدالتی و تبعیض ناراحتی دارند، گفت: بدانید بسیاری از افراد منافق، پرچم اصول‌گرایی را بلند می‌کنند اما فعالیت دیگری انجام می‌دهند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 4