آماری از ظلم و ستم تکفیری ها به مسیحیان

قریب به سه سال است که سوریه در آتش جنگ می سوزد و در این جنگ اقشار مختلف مردم این کشور با ادیان و مذاهب مختلف قربان گروه های تکفیری شده اند.

۲۰۱۴ سال پیش حضرت مسیح (ع) در شرق دیده به جهان گشود و آیین مسیحیت در شرق شکل و پای گرفت و از این نقطه بود که به دیگر نقاط جهان منتقل شد و در انتقال و اشاعه آن مبلغان مسیحی چه‌ دردها ورنج‌ها که نکشیدند.
IMG08154916
در این میان طبیعی است که سوریه یکی از مناطقی است که آیین مسیحیت در آن پای گذاشته باشد. در سوریه آثار و بناهای بسیاری از آیین مسیحیت و پیروان این آیین وجود دارد که به ندرت می‌توان مشابه آن را در دیگر کشوری از جهان مشاهده کرد که از جمله این آثار می‌توان به «دیر قدیسه تقلا» در معلولا و دیر «سیده صیدنایا» اشاره کرد که گفته می‌شود، نقاشی حضرت مریم را در خود محفوظ دارد که لوقای قدیس آن را رسم کرده بود.

این دو دیر مهمترین و بارزترین آثار برجای مانده از جهان مسیحیت در شرق و در جهان را پس از کلیسای «قیامت» در قدس و «المهد» در بیت لحم تشکیل می‌دهند و شهرک «معلولا» تنها شهرک در جهان است که اهالی آن به «آرامی» سخن می‌گویند که زبان حضرت مسیح (ع) شمرده می‌شود. اما هم اکنون و به لطف گروه‌های مسلح تکفیری به ویرانه‌ای تبدیل شده است و این امر عجیبی برای مسیحیان سوریه نیست وقتی گزارش‌های سازمان‌های بین المللی تاکید می‌کند که سوریه به ۵۰ کشوری در جهان افزوده شده که در آن تبعیض مذهبی و طایفه‌ای اعمال می‌شود و سومین کشور مورد تاخت و تاز گروه‌های تروریستی تکفیری از جمله گروه تروریستی القاعده است که به شکلی ویژه مسیحیان را هدف قرار داده است.

مهمترین ستم‌ها و ظلم‌ها و تبعیض‌های روا داشته شده به مسیحیان سوریه طی بحران این کشور را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

– تحمیل پرداخت جزیه از سوی گروه تروریستی داعش علیه مسیحیان شهر «رقه» در شمال سوریه،‌ در قالب توافقنامه‌ای که ۱۲ بند را در برمی‌گیرد و از مهمترین بندهای آن منع مسیحیان از ترمیم و باز سازی دیرها و کلیساهای خویش و برافراشتن صلیب بر بلندای آن علاوه بر اینکه آنها می‌بایست صلیب‌های موجود را پایین می‌کشیدند.

در همین راستا گروه تروریستی داعش اقدام به تبدیل کلیسای ارمن‌ها در شهر رقه به دیوان دادرسی هیأت شرعی این گروه تروریستی کرد.

– ربودن ۲ اسقف سوری الیازجی و یوحنا ابراهیم و همچنین راهبه‌های شهرک معلولا و تخریب و آتش زدن دیر قدیسه تقلا و دیر ما سرکیس و باخوس.

– تخریب کلیسا و دیر الکبوشیین در دیر الزور، در شرق سوریه و تخریب بخش اعظم کلیسای کاتولیک یونانی در سوریه به دست ۲ گروه تروریستی جبهه النصره و جبهه اسلامی.

– قطع کردن سر مجسمه حضرت مریم (س) در منطقه القنیه در نزدیکی جسر الشغور به دست عناصر جبهه النصره.

– تخریب ۵۷ کلیسا و واداشتن بیش از ۴۵۰ هزار مسیحی به ترک خانه و خروج از مناطق زندگی خود و آواره کردن آنها.

– حمله به روستای تاریخی «صدد» که مهمترین ویژگی آن کلیساها و معابد تاریخی و رسوم و نقاشی‌های باستانی دیواریش است. در این روستا اجساد بیش از ۳۰ زن و مرد و کودک یافت شد که به دست عناصر تکفیری قتل عام شده بودند.

– تخریب و نابودی کلیسای مار سمعان در ادلب و کشتن مسئول کلیسا پدر «فرنسوا مراد» به دشت جبهه النصره و قطع کردن سر وی.

– تخریب و نابودی کلیسای قدیسه مریم از آن سریانی‌های الأرتدوکس در شهر دیر الزور در شرق سوریه.

– به قتل رساندن پدر فرانس ون دار فرانسوی در حمص.

– تخریب و نابودی کلیسای ام الزنار در حمص. درباره اهمیت این کلیسا باید گفت که این اولین کلیسایی که در جهان بنا شد و قدیمی‌ترین کلیسا در جهان شمرده می‌شود. تاریخ بنای این کلیسا به سال ۵۹ میلادی باز می‌گردد. این کلیسا همچنین قدیمی‌ترین و معروف‌ترین کلیسای سریانی‌های ارتدوکس است.

– حمله وحشیانه به شهر کسب که دارای اکثریتی ارمنی نشین است و ربودن ۲۲ نفر از اهالی و آواره کردن ۶۵۰ خانوار ارمنی.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 5 =