برخی فکر می کنند اگر جمعیت زیادی پای درس شان باشد شخصیت آنها بیشتر می شود

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به این‌که امروز در حوزه چهارصد درس خارج وجود دارد، گفت: کسانی که سابقه درس خواندن زیادی ندارند درس خارج یا سطوح عالی می‌دهند؛ همان موقعی که در حوزه بی نظمی بود مسأله تدریس نظم داشت.

آیت‌الله رضا استادی دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در دومین اجلاسیه اساتید مدارس حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، با بیان این‌که از گذشته همه بر این مطلب تأکید داشته اند که حوزه باید اصلاح شود، گفت:‌ هرچند اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است اما آن‌گونه که باید باشد نبوده است.

وی با اشاره به این‌که امروز تشکیلات حوزه سر و سامان گرفته است، ابراز کرد: احراز صلاحیت برای ورود در حوزه و مسأله معمم شدن طلاب امروز به شکل خوبی دنبال می‌شود در حالی که در گذشته این گونه نبود.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این‌که کتاب‌های حوزه آن‌گونه که باید اصلاح نشده است، اظهار داشت: درس‌های حوزه باید حساب و کتاب داشته باشد؛ طلبه‌ای که درسی را می‌خواند باید بتواند همان را تدریس کند.

امام جمعه قم ادامه داد: طلاب فکر نکنند اساتیدی که درسی را خوب ارائه می‌کنند حتما می‌توانند دروس دیگر را نیز تدریس کنند، این مسأله مشاهده شده که طلاب از اساتید می‌خواهند دروس دیگر را نیز تدریس کنند در این موارد خود اساتید اگر می‌بییند توانایی ندارند خودشان از این کار پرهیز کنند.

آیت‌الله استادی با بیان این‌که عناوین و موقعیت‌های بالای درسی نباید مورد توجه اساتید قرار گیرد، گفت: اگر کسی لمعه می‌گوید نباید فکر کند که با مکاسب گفتن بالا می‌رود، اساتید باید توانایی خود را بسنجند و طبق آن حرکت کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: وقتی درس استادی در مقدمات گرفته است نباید این‌گونه باشد که آنرا رها کنید و به سطوح عالی برود برخی از این کارها با اخلاص نمی سازد؛ کسی که می داند می‌تواند در این عرصه خدمت کند نباید بی خودی اوج بگیرد.

وی با اشاره به این‌که امروز در حوزه چهارصد درس خارج وجود دارد، گفت: کسانی که سابقه درس خواندن زیادی ندارند درس خارج یا سطوح عالی می‌دهند؛ همان موقعی که در حوزه بی نظمی بود مسأله تدریس نظم داشت.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این‌که اخلاص ایجاب می‌کند که اگر توانایی ارائه درسی را نداریم آنرا نگوییم، افزود: ما باید به جایی برسیم که درجه علمی افراد را تعیین کنیم، اگر کسی بگوید درس می‌دهم تا یاد بگیرم این خیانت است.

امام جمعه قم در ادامه کلاس محدود را مفید دانست و اظهار کرد:‌ طلبه‌ها باید به اساتید تعامل و گفت‌وگو داشته باشند و این مسأله در کلاس‌های شلوغ میسر نمی‌شود؛ امروز دروس مراجع ما با جمعیت فراوان تشکیل می‌شود و نیاز است چون شکوه حوزه است.

آیت‌الله استادی ادامه داد: یکی از راه‌های سر و سامان پیدا کردن حوزه‌ها این است که درس‌ها محدود باشد؛ برخی فکر می‌کنند اگر جمعیت فراوانی پای درس باشند شخصیت آنها بیشتر می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر ضرورت توجه به وضعیت طلاب تأکید کرد و گفت: البته امروز اقدامات مؤثری برای طلاب در نظر گرفته شده و وضعیت طلاب شهرستانی نیز بهتر از گذشته شده است.

وی با تأکید بر این‌که امروز طلاب باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشند، ابراز کرد: طلبه‌ای در این زمینه موفق است که از فرصت‌ها به خوبی استفاده کند و خوب درس بخواند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این‌که بیت‌المال در حوزه باید سر و سامان پیدا کند،‌ اظهار کرد: باید ببینیم چه مسائلی نیاز حوزه است و پول را صرف آنها کنیم.

امام جمعه قم با اشاره به این که نباید کارها را به پول گره بزنیم، ابراز کرد: این راه، راهی نیست که با پول گره بخورد و این مسأله با دیانتی که از ما خواسته‌اند نمی‌سازد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 10