ضعف تولید بازی‌ مفید برای کودکان/ ضرورت نظارت والدین

%d8%b6%d8%b9%d9%81-%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c%e2%80%8c-%d9%85%d9%81%db%8c%d8%af-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86-%d8%b6%d8%b1%d9%88%d8%b1%d8%aa-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%d8%a7%d9%84%d8%af%db%8c%d9%86

رئیس مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه گفت: در تولید بازی‌های رایانه‌ای مفید برای کودکان موفق نبوده‌ایم و مواردی هم که در کشور تولید شده است محدود است که یکی از مهم‌ترین علل این مسئله نبود قانون کپی رایت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌حسن راستگو، رئیس مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه با اشاره به بازی‌های رایانه‌ای که کودکان انجام می‌دهند گفت: بازی‌های رایانه‌ای گوناگونی وجود دارد که روی ذهن کودک تأثیرگذار است. بعضی از این بازی‌ها مغرضانه و بعضی دیگر موجب ترس و وحشت در کودک می‌شود.

والدین موظف هستند بر بازی‌های کودک نظارت داشته باشند

بنیان‌گذار طرح تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه افزود: بازی‌هایی وجود دارد که ‌کودکان را با صحنه جنگ، درگیری و قتل آشنا می‌کند. این بازی‌ها باعث می‌شود ‌آنها ضد کشور، نظام، وطن و ملیت خودشان بار آیند؛ پس والدین موظف هستند در بازی‌هایی که کودکانشان انجام می‌دهند و یا برای آنها تهیه می‌کنند نظارت دقیقی داشته باشند.

این ۲ گروه نباید بازی‌های همدیگر را انجام دهند

وی افزود: یکی از مهمترین مسائلی که والدین باید در انتخاب بازی برای کودکانشان دقت کنند بحث تناسب و روحیات کودک با بازی است که می‌خواهد انجام دهد. بازی‌هایی هستند که برای سنین کودک تولید شده‌اند و بازی‌هایی هم مختص سنین بزرگتر است و این دو گروه نباید بازی‌های همدیگر را انجام دهند.

جایگزینی مناسب و مثبتی برای بازی‌های منفی داشته باشیم

راستگو تصریح کرد: در مورد بازی یکی از مسائل مهم، جایگزین کردن مثبت به جای بازی‌های منفی است. ما همیشه سعی کرده‌ایم کوکان را از اعمالی باز داریم، به عنوان مثال از آنها می‌خواهیم کار خاصی را انجام ندهند و یا لباسی را نپوشند و یا این بازی را نکنند که این دستوارت فراوان، غلط است و در روحیه کودک تأثیر منفی خواهد گذاشت لذا در کارهایی که کودکان را نهی می‌کنیم باید ابتدا جایگزینی مناسب و مثبتی برای آن داشته باشیم.

نبود قانون کپی رایت

رئیس مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه با اشاره به ضعف و کمبود بازی‌های مفید برای کودکان خاطرنشان کرد: متأسفانه در تولید بازی‌های رایانه‌ای مفید برای کودکان موفق نبوده‌ایم و مواردی هم که در کشور تولید شده است محدود است. یکی از علل این مسئله هم می‌تواند نبود قانون کپی رایت باشد.

وی در ادامه با اشاره به نبود قانون کپی رایت و تأثیر آن بر بازی‌ کردن بازی‌های رایانه‌ای منفی توسط کودکان افزود: شرکت‌ها و یا افراد بازی‌ساز در کشور برای تولید یک بازی هزینه‌های بسیار بالایی را خرج می‌کنند اما مشاهده می‌شود بعد از مدتی بازی تولید شده‌ در بازار با قیمت بسیار اندک و به صورت غیر مجاز در حال فروش است و این کار تمامی وقت، نیرو، انرژی و مهندسی این بازی‌ها به باد می‌دهد.

کپی‌رایت به قانون تبدیل نشده است

بنیان‌گذارطرح تربیت مربی کودک ونوجوان حوزه علمیه بیان کرد: مسئله کپی‌رایت در ایران هنوز به فرهنگ و یا قانون تبدیل نشده است. حتی اگر هم قانونش تصویب شده باشد به فرهنگ تبدیل نشده است مثل خیلی از برنامه‌های راهنمایی و رانندگی که مقررات است و باید رعایت شود اما رعایت نمی‌شود و حتی بعد از جریمه شدن هم این قوانین رعایت نمی‌شود. نمونه آن هم می‌توانیم به سرعت‌ها و سبقت‌های غیر مجاز که باعث مرگ‌ و میرهای بسیار ناگوار در کشور می‌شوند اشاره کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 5